Menu

Podmiana mesha w animacji



Kategoria: Maya, Tagi: , , ,

Nie wiesz co zrobić, jeżeli model już w pełni zanimowany, a musi przejść jakieś modyfikacje? Z pomocą przychodzi nam narzędzie Substitute Geometry, które pozwala na podmianę geometrii (mesha). Zobacz jak to zrobić krok po kroku!


Trzeci wymiar a w nim- modele, tekstury, szkielety ruchowe, animacje…to wszystko wymaga przede wszystkim znajomości ogólnych zasad szeroko pojętego designu, wyczucia stylu, również umiejętności naśladowania rzeczywistości.

Świat cyfrowego 3D jest niesamowicie rozbudowany i wymaga ogromu wiedzy specjalistów z różnych dziedzin nauk ścisłych i szeroko pojętych artystów. Z roku na rok powstaje coraz więcej narzędzi pozwalających uprościć niektóre procesy. Jedne są mniej, drugie zaś bardziej przydatne, niektóre wykorzystujemy na co dzień, inne do precyzyjnie określonego celu. Jedno jest jednak pewne, warto przedstawić każde z nich, i choć w niektórych przypadkach większość użytkowników będzie znało dane narzędzie, tak zawsze znajdzie się ktoś, dla kogo może być to nowinka. Zatem nie zwlekając, przedstawiamy jedno szybkie narzędzie.


Narzędzie do podmiany mesha w animacji

Co zrobić, jeżeli model już zanimowany i gotowy musi przejść jakieś modyfikacje?
Często proces produkcji wygląda tak, że dostajemy prosty model (właśnie prototyp, zawierający same proporcje). Dopiero zaś potem musimy podpiąć już skończony model postaci, lub jego część.

Z pomocą przychodzi nam narzędzie Substitute Geometry, które pozwala na podmianę geometrii (mesha) wraz z zachowaniem wag wpływających na poszczególne vertexy.

Narzędzie to pozwala usunąć starą geometrię, lub osunąć ją na warstwę, jak na obrazku poniżej:

Dzięki temu narzędziu możemy dowolnie modyfikować geometrię animowanych modeli praktycznie bez konsekwencji i bez potrzeby ponownego skinnowania (wartość kopiowania wagi w skinie również możemy modyfikować).

Pamiętajmy jednak, aby starać się już na samym początku zaprojektować postać według konkretnej modły i trzymać się jej już cały czas, na przykład: Podzielić całą postać na poszczególne osobne elementy jak głowa nogi, ręce itd., jeśli potrzeba również elementy pancerza, garderoby, czy fryzura. Pamiętajmy, że narzędzie Substitute podmienia nam Mesha 1 do 1, czyli chcąc podmienić buty z całym ciałem, finalnie zostaną nam tylko zaanimowane buty!
Dużo lepiej stworzyć właśnie np. ciało i buty jako osobny element i podmieniać same buty.

Źródło: Patryk Konieczny | PCC Polska