System motion capture służy do szybkiego przechwytywania ruchu ludzi lub zwierząt, co ułatwia późniejsze przekształcanie ich do postaci 3D. Systemy MoCap wykorzystywane są w wielu dziedzinach – od gier 3D, poprzez filmy aż po zastosowania medyczne.
Przechwytywanie ruchu ułatwione jest dzięki systemom motion capture takim, jak mobilny system Xsens, który sczytuje ruchy ciała, Faceware, który analizuje mimikę twarzy ( facial MoCap) czy Manus VR lub StretchSense, które nagrywają finezyjne ruchy dłoni (finger tracking VR). Techolgia Motion Capture jest wykorzystywana w wielu dziedzinach: produkcji filmów, animacji, gier, reklam i programów telewizyjnych, aplikacji do ćwiczeń lub nauki ruchów a nawet w mechanice czy ergonomice.
Aby kompleksowo zaspokoić potrzeby klientów odnośnie systemów Motion Capture, wzbogaciliśmy naszą ofertę o rozwiązania firmy Faceware, czyli face capture, który jest najbardziej znany w branży filmowej i gamedev .
W animacji jedną z najtrudniejszych dziedzin jest facial motion capture, który jest bardzo ciężki do odzwierciedlenia za pomocą tradycyjnych metod animacji. Na ludzką twarz składa się ogromna liczba mięśni. Wpływają one na mimikę przy wymawianiu słów oraz okazywaniu emocji. Ludzki mózg jest doskonale przystosowany do jej rozpoznawania i natychmiastowo wyłapuje wszelkie nieścisłości. W przypadku tworzenia animacji, tego typu defekty rujnują zamierzony efekt twórcy. Przykładem takich błędów jest „Andromeda” Mass Effect – cała wieloletnia praca stała się tematem do żartów w środowisku graczy i recenzentów.
W swojej ofercie posiadamy również ten sprzęt w wersji Faceware Indie – dla mniej wymagających.
Natomiast dla projektów wymagających najwyżej jakości mamy Faceware Mark IV. Jest to najnowsze i najbardziej nowoczesne rozwiązanie, często stosowane w nowoczesnym MoCap Studio.
Rozwiązania Xsens górują w mobilnym i bezprzewodowym przechwytywaniu ruchu postaci, czyli motion capture. Oprócz mobilności, ogromnymi plusami tego systemu MoCap są: jakość animacji, odporność magnetyczna (wszędzie można używać, nawet w metalowym kontenerze czy w serwerowni), szybkość, łatwość założenia i kalibracji oraz wytrzymałość podzespołów. Oczywiście system ten posiada również szereg innych udogodnień.
System MoCap od Xsens występuje w dwóch wersjach, Link i Awinda, i każda z nich może mieć oprogramowanie MVN Animate Pro lub MVN Animate. Droższe rozwiązanie, Link, to kostium motion capture, który ma wszystkie czujniki schowane w strój, nagrywa w 240 mhz, bateria wystarczy na 10h pracy. Jest to lepsza opcja przy bardziej dynamicznych nagraniach. Tańszym rozwiązaniem jest Awinda – czujniki są na wierzchu i można je założyć na ubranie.
Jeśli chodzi o oprogramowanie (motion capture software) to największą różnicą między MVN Animate Pro, a zwykłym MVN Animate, jest możliwość streamu na żywo np. do Unreal, Unity, Maya, Motion Builder. Dane uzyskane za pomocą tego MoCapu charakteryzują się jakością produkcyjną.
Więcej o Xsens >>Całkowitym uzupełnieniem powyższego sprzętu są rękawice Manus Quantum Metagloves. Dzięki nim otrzymujemy możliwość nagrania dokładnych ruchów palców dłoni. Finger tracking czyli kolejna dziedzina animacji, która nie jest łatwa do realnego odzwierciedlenia w momencie, gdy tworzy się ten ruch od zera. Rękawice Manus, w wersji Xsens Quantum Metagloves, są natywnie wspierane przez system Xsens, czego pozytywnym skutkiem jest skrócenie pipeline’u produkcyjnego. Łącząc oba produkty, otrzymujemy jeden plik animacyjny, zawierający zsynchronizowany ruch całego ciała.
Ręce to sposób, w jaki tworzymy, wyrażamy siebie, uczymy się i wchodzimy w interakcję z naszym środowiskiem. Konsumenci oczekują coraz więcej niuansów i realizmu w swoich grach, filmach i wirtualnych światach. Technologia StretchSense umożliwia branżom kreatywnym osiągnięcie tych subtelności i niuansów w celu tworzenia pięknych, realistycznych animacji szybko i precyzyjnie. A specjalne motion capture application – oprogramowanie Hand Engine -pozwala na zaawansowaną kalibrację i korygowanie nieścisłości w odwzorowywaniu przez rękawice ruchu palców.
Występują dwie wersje rękawiczek od Stretchsense. Wyższy wariant to MoCap Pro Fidelity oraz wersja wcześniejsza MoCap Pro SuperSplay dla tych klientów, którzy nie potrzebują funkcji i możliwości nowej Fidelity.
Dzięki czujnikowi dla każdego stawu palca i kciuka, rękawica MoCap Pro Fidelity zapewnia najbardziej realistyczne dane dotyczące dłoni. Posiadają 26 bardzo dokładnych czujników rozciągania, które generują użyteczne dane dłoni bezpośrednio z rękawicy.
MoCap Pro SuperSplay ma 16 czujników. Są wystarczająco solidne, aby utrzymać kalibrację podczas aktywnych scen, takich jak rygorystyczna walka lub brawa na żywo. Wykonane z wygodnej, elastycznej tkaniny. Od teraz możesz skupić się tylko i wyłącznie na rozwijaniu swojego projektu.
Dzięki dwóm rękawiczkom możemy zaoferować większy wybór większej liczbie klientów. Teraz możesz zdecydować, który model cenowy oraz które rozwiązanie techniczne rękawic najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Więcej o StretchSense >>Zobacz nasz pokaz na żywo z konferencji MINE:
Staramy się być także wsparciem dla Was, prowadząc oficjalną grupę ’Autodesk 3ds Max + Maya – 3D porady i ciekawostki’ na facebook’u, gdzie chętnie wymieniamy się doświadczeniami z innymi artystami:
Jesteśmy na bieżąco z najnowszymi trendami i nowinkami, które chętnie przekazujemy dla partnerów za pomocą naszych newsletterów oraz bazy wiedzy, gdzie można znaleźć artykuły, które mogą okazać się pomocne przy rozpoczęciu pracy przy projektach. Jeśli chcesz z nich skorzystać kliknij odpowiedni przycisk poniżej:
Skontaktuj się z nami. Nasi konsultanci przygotują optymalną ofertę, dopasowaną do Twoich potrzeb.
Nasze testy i artykuły na temat technologii Motion Capture: