Programy do tworzenia animacji 3D – Narzędziownia animatora

Przedstawiamy narzędziownię animatora, czyli zestawienie programów do animacji 3D, które każdy animator powinien znać, albo w nich pracować. Sprawdź z ilu z nich korzystasz.


Programy do tworzenia animacji 3D

Animacja 3D to jedna z najważniejszych dyscyplin sztuki współczesnej. Krótko mówiąc, programy do tworzenia animacji komputerowej 3D odnoszą się do pracy nad tworzeniem ruchomych obrazów w trójwymiarowym środowisku cyfrowym. Jest to bardzo trudna i wymagająca dziedzina. Tworzenie pełnometrażowego filmu 3D jest średnio droższe dwu, a nawet trzykrotnie od odpowiednika pełnometrażowego, ale kręconego standardową kamerą. Animacja 3D wymaga wiedzy, specjalistów z wielu dziedzin, artystów, odpowiedniego oprogramowania i sprzętu. Proces tworzenia animacji 3D jest bardzo złożony i w zależności od projektu liczba etapów może się różnić.

Zazwyczaj wygląda to tak:

  1. Koncepty i scenariusz
  2. Modelowanie 3D
  3. Teksturowanie
  4. Riggowanie
  5. Animacja
  6. Oświetlenie
  7. Ustawienie kamer
  8. Renderowanie
  9. Kompozycja i VFX
  10. Dźwięki i muzyka
  11. Edycja i ostateczny wynik

Na rynku istnieje wiele programów do tworzenia animacji, pozwalających na tworzenie zaawansowanych produkcji 3D. Tworzenie modeli, tekstur, szkieletów, riggów, proces skinowania, aż zwieńczenie pracy samą animacją. Każdy z poniższych programów robi to dobrze. Zarówno 3ds Max, Maya czy MotionBuilder są programami do tworzenia treści w wielu firmach, zarówno tych wielkich, jak i tych mniejszych. Każda z nich ma wypracowany swój własny pipeline, strzeżony ścisłą tajemnicą. Dla przykładu: standardem do tworzenia projektów architektonicznych i wizualizacji jest 3ds Max, ale dużo osób i firm tworzy w nim treści do gier, filmów. Mimo znaczących różnic i przyjętych standardów rynkowych, wszystko zależy od umiejętności użytkownika, bo program to tylko narzędzie.  Dla niezdecydowanych zaś polecamy autodeskowy pakiet Media & Entertainment Collection, gdzie zawarte są Maya, 3ds Max, Mudbox, MotionBuilder i inne.


3ds Max: program do tworzenia animacji 3D

Program 3ds Max

Podobnie jak Maya jest bardzo rozbudowanym oprogramowaniem do tworzenia grafiki 3D. Praca w 3ds Max opiera się w głównie na modyfikatorach. Przez użytkowników jest on odbierany jako program bardziej techniczny niż Maya. 3ds Max jest używany w każdej dziedzienie tworzenia animacji 3D, ale w świecie projektów architektonicznych i wizualizacji jest „mistrzem wagi ciężkiej“. Wielu architektów/ firm architektonicznych polega na programie 3ds Max, ze względu na jego łatwość użycia i solidne narzędzia do modelowania oraz renderowania, a także ogromną liczbę wtyczek (plugin-ów) dostępnych na rynku. Pozwala to uzyskać wyniki pracy na najwyższym poziomie. Jeśli chodzi o wykorzystanie dla filmu i animacji, 3ds Max może obsłużyć kilka etapów procesu. Przede wszystkim wstępną wizualizację, układ, kamery, modelowanie, teksturowanie, montaż, animację, symulacje, oświetlenie i renderowanie.

Mimo tych znaczących różnic, każdy z tych programów to wciąż środowisko do cyfrowej obróbki 3D i jedynym zwycięzcą w tej konkurencji będziesz Ty drogi czytelniku. Ponieważ wybierzesz program, który najlepiej leży Ci w dłoni, choć zarówno jednym jak i drugim stworzysz podobne efekty. Różnicą jest jedynie styl pracy. Dla niezdecydowanych zaś polecamy Autodeskowy pakiet Media & Entertainment Collection, gdzie będziesz miał wybór pracy w obu tych programach!

Sprawdź program w sklepie


Maya program do tworzenia animacji 3d

Program Maya

Autodesk Maya to kreatywne oprogramowanie do robienia animacji 3D używane przez artystów na całym świecie. Jest bardzo rozbudowana, datego może być używana do realistycznej animacji 3D, modelowania 3D, kompleksowego tworzenia postaci i animacji, efektów wizualnych i wielu innych. Takie efekty i animacje są wykorzystywane są między innymi w filmach animowanych, reklamach, grach itp.

Sprawdź program Maya w sklepie

MotionBuilder program do tworzenia animacji 3d

Program MotionBuilder 

Jest to najlepsze oprogramowanie z kategorii programów do animacji przy pracy z nagraniami pochodzącymi z systemów do Motion Capture. Można łatwo i skutecznie retargetować animacje, a także czyścić i udoskonalać MoCapy. MotionBuilder wyróżnia się dzięki swojej stabilności, wydajności i niezawodności. Od dawna jest standardem dla większości rozwiązań do przechwytywania ruchu, dzięki solidnemu pakietowi SDK i architekturze. Pozwala użytkownikom na łatwą pracę przy animacjach twarzy i ciała oraz na wprowadzanie wszelkich poprawek oraz zmian animacji w zależności od wizji artysty.

Zaletą MotionBuildera jest możliwość importu modeli, szkieletów, riggów oraz kontrolerów z innych programów i ich edycja, dzięki czemu przyspiesza to pracę animatorów oraz sprawia, że ruch postaci jest bardziej realistyczny i naturalny.

Sprawdź program Motionbuilder w sklepie

Program Substance do tekstur

Jednym z programów niezbędnych do tworzenia świetnych modeli są produkty Adobe. Głównie Substance Painter i Substance Designer. Produkty te zrewolucjonowały podejście do tworzenia tekstur PBR (ang. Phisical Based Rendering). Substance Painter  łączy prostotę Photoshop’a (praca na warstwach) i interaktywnego „malowania” na modelu lub prawidłowo wykonanych UV mapach. Dodatkowo wbudowany Iray umożliwia szybki podgląd, bądź render o świetnej jakości. Substance Painter ma sporo predefiniowanych materiałów, ale przy pomocy Substance Designer mamy możliwość stworzenia dowolnej kompozycji. Program bardzo logiczny, przystosowany do pracy na nodach. Programy używane głównie w gamedevie, ale co raz częściej również np. w architekturze do tworzenia bardziej realistycznych tekstur (łatwo postarzeć dany materiał, dodać np. odciski palców, kurz itp.)

Sprawdź program w Substance sklepie

Mudbox tworzenie animacji 3d

Program Mudbox

Mudbox w zestawieniu programów do animacji 3D to w pełni profesjonalne oprogramowanie przeznaczone pod sculpting. Olbrzymią zaletą na pewno jest jego interfejs. W porównaniu z ZBrush’em jest on bardziej przejrzysty i łatwiejszy do adaptacji w nowym środowisku. Sama nauka i przystosowanie narzędzi jest szybkie i łatwe. Tak samo daje nam bardzo duży szereg opcji, które pozwolą Nam wspiąć się na wyżyny w jakości projektu. Zaletą jest także to, że Mudbox jest częścią kolekcji od Autodesku, czyli sama płynność przejścia między programami jak 3ds Max i Maya nie stanowią dla niego kompletnie żadnego problemu.

Sprawdź program w Mudbox sklepie

RealityCapture tworzenie animacji 3d

Program RealityCapture

Program specjalizujący się w dziedzinie pozyskiwania trójwymiarowych modeli z serii specjalnie do tego zrobionych zdjęć i/lub skanów laserowych. Modele fotogrametryczne są stworzone z tzw. fotogramów, czyli serii zdjęć danego obiektu zrobionymi pod wieloma kątami w taki sposób, aby sąsiednie zdjęcie posiadało jak najwięcej punktów wspólnych ze swoimi sąsiadami. Po zebraniu danych zdjęcia mogą zostać przetworzone w programie RealityCapture i na ich podstawie wygenerowany może zostać obiekt lub cały obszar w formie chmury punktów, a na ich podstawie trójwymiarowy model (tzw. Mesh) i/lub bitmapy. Dzięki szerokiemu wachlarzowi różnych wersji oprogramowania jest ono dostępne dla konkretnych rodzajów biznesu, o różnych budżetach. Od pojedynczych licencji dla freelancerów, po potężne plug-iny dla wysokobudżetowych projektów.

Na co konkretnie możemy sobie pozwolić dzięki tej technologii? Tworzenie trójwymiarowych modeli, w pełni oteksturowanych każdym rodzajem bitmapy, położonym na warstwach. Po retopologii modele można bez problemu poddać procesowi wizualizacji, animacji, oraz wrzucić do game engine’u. Współpraca z dronami pozwala na generowanie całych połaci ziemskich, wraz z zawartą na nich infrastrukturą. Program do tworzenia animacji, całych środowisk 3D opartych o referencje. Po połączeniu wielu technologii jak aparaty, skanery laserowe, oraz drony, mamy możliwość odtworzenia olbrzymich i szczegółowych obiektów, jak i całych aglomeracji.

Sprawdź program Reality Capture w sklepie

Program V-Ray

W programach do animacji 3D jest to raytracer, czyli silnik renderujący, który jest w światowej czołówce pośród tego typu oprogramowania. Cechuje się współpracą z niemal każdym oprogramowaniem do obróbki 3D istniejącym na rynku. Najnowsza wersja V-Ray 5 wprowadziła ogrom praktycznych zmian, które są wręcz wizytówką producenta. Produkt ponadto jest cały czas udoskonalany, doktryną producenta Chaos Group jest fotorealizm, oraz szybkość obliczeń. Stąd niezwykle innowacyjne podejście do renderingu nie tyle opartego czy to o procesor czy kartę graficzna, a o oba te elementy, dzięki tzw. renderingowi hybrydowemu.

Sprawdź program V-Ray w sklepie

Arnold tworzenie animacji 3d

Program Arnold

Jest to raytracer, który jest niemal standardem w produkcji filmowej. Od kilku lat jest standardem w oprogramowaniu Media & Entertainment firmy Autodesk. Z „Arnoldem” u boku użytkownicy programów do animacji takich jak np. 3ds Max czy Maya dostają narzędzie do tworzenia najwyższej jakości prac w nowym, poszerzającym możliwości posiadanego oprogramowania silniku. Raytracer ten zyskuje już nie tylko miano standardu hollywoodzkiego, ale także zaczyna być poważany w kręgach architektonicznych, oraz filmów.

Sprawdź program Arnold w sklepie

Motion capture

To proces cyfrowego rejestrowania ruchu ludzi …i nie tylko ludzi. Znajduje zastosowanie w rozrywce, sporcie, zastosowaniach medycznych, ergonomii i robotyce. W rodzinie programów do tworzenia animacji 3D wykorzystuje się go w produkcji, postprodukcji filmów i gier. Motion capture odnosi się do nagrywania ruchów aktorów na potrzeby animacji lub efektów wizualnych.

PCC Polska w swojej ofercie ma sprzęt do motion capture, który znacząco skraca czas potrzebny do stworzenia realistycznego ruchu dla postaci 3D. Skupiliśmy się na sprzęcie, który nie wymaga odpowiedniego pomieszczenia, jest bezprzewodowy, mobilny i mieści się w jednej walizce.

Xsens

Niezawodny sprzęt do zczytywania wszelakiego ruchu aktora. Dzięki odporności magnetycznej nie straszne jest nawet nagrywanie w metalowym kontenerze! Posiadamy dwie wersje sprzętowe: MVN Link i MVN Awinda. MVN Awinda wykorzystuje 17 bezprzewodowych czujników, które są zamontowane na ciele za pomocą regulowanych opasek, a z kolei MVN Link posiada czujniki mocowane w kombinezonie z Lycry. Link jest polecany do bardziej dynamicznych nagrań i umożliwia dłuższą pracę poza zasięgiem odbiornika.

Manus VR

W kategorii programów do tworzenia animacji jest to świetne uzupełnienie Xsens’a jeśli chodzi o dokładne ruchy dłoni. Umożliwia idealne nagranie ruchów palców (np. pokazując granie na fortepianie). Bardzo dobrze integruje się z Xsens.

Faceware

Firma Faceware od lat specjalizuje się najwyższą jakością nagrań mimiki twarzy aktora. W ofercie mamy sprzęt dla mniej wymagających tzw. Faceware Indie i zestaw dla profesjonalnych zastosowań tzw. Faceware Mark IV.

 

Zapraszamy wszystkich do kontaktu z naszymi specjalistami z branży media i rozrywki.

 

Autor: PCC Polska