Menu

Xsens – szybsze tworzenie animacji od kuchni!

xsens motion capture test

Kategoria: Grafika 3D, Tagi: ,

Zrobiliśmy w naszym biurze test systemu do przechwytywania ruchów – XSens. Zobaczcie co okazało się zaskakująco proste!

XSens – co to właściwie jest?

System motion capture od XSens to system inercjalny, który ma za zadanie przechwytywanie ruchu aktora i przenoszenie ich do świata 3D. Pozwala to na łatwiejsze i szybsze przygotowywanie animacji postaci, co pozwala zaoszczędzić czas i stworzyć animację bardziej realistyczną, o płynniejszym ruchu.


Co wyróżnia XSens od innych systemów?

Jest to system inercjalny, czyli mamy zastosowane sensory w stroju, które czytają ruch w momencie zmiany położenia sensora. W odróżnieniu od systemów optycznych, gdzie wysyłane wiązki światła odbijają się od markerów, które pozwalają określić położenie kości – ten system jest mobilny.

Można go zastosować zarówno w terenie jak i pomieszczeniach, gdzie nie ma stworzonego tzw. studia MoCap. Daje to duży plus przy przechwytywaniu animacji w terenie trudnym do zbudowania stacjonarnego systemu optycznego.Było to wykorzystane m. in. przy kręceniu „Czarnej Pantery”, gdzie CGI było zastosowane w miejscach lasu tropikalnego.


XSens od kuchni, czyli pierwsze testy!

Gdy kurier dostarczył do nas walizkę z całym systemem demo, czuliśmy podekscytowanie! Było to niczym niespodziewany prezent na gwiazdkę w lipcu.

Pakiet XSens

W pakiecie czekały na nas: 4 rozmiary strojów, router, zestaw sensorów, bateria, odbiornik oraz pocieszna figurka 😊.


Xsens w użyciu 1

Z uwagi na ostatnią falę upałów, zdecydowałem się na strój w rozmiarze L. Do założenia takiego stroju potrzebna jest koniecznie druga osoba, ponieważ sensory znajdują się w punktach, do których sami nie jesteśmy w stanie dosięgnąć.

Xsens w użyciu 2

Co do samego stroju i sensorów – są one rozlokowane w przemyślany sposób. Kable są chowane pod zamkami zapinanymi, nie ma możliwości, żeby jakiś z nich odpiął się podczas naszych akrobacji. Mamy już cały strój założony, sensory podpięte, łączymy się z naszym softem MVN Animate .

Po założeniu stroju nadszedł czas na kalibrację. Potrzebne były dokładne wymiary naszego aktora (czyli mnie 😊 ). Po zmierzeniu rozpiętości ramion, wysokości ciała, wysokości butów, kolan, kostek i innych długości, mogliśmy się połączyć z MVN Animate.

Xsens daje możliwość streamowania ruchu bezpośrednio do Autodesk Maya, MotionBuilder, Unity czy Unreala. Potrzebujemy tylko dodatkowej wtyczki! My ruch nagrywaliśmy do softu od XSensa, żeby później go wyeksportować.


Kalibracja systemu XSens

Do poprawnej kalibracji potrzebowaliśmy trochę miejsca. Zaczynaliśmy od tzw. N-Pose, czyli zwykłego „stania w miejscu”. Później musieliśmy ruszyć kilka metrów przed siebie zwykłym krokiem i wrócić na miejsce początkowe. XSens zczytał nasz ruch i odpowiednio skalibrował nasze miejsce w przestrzeni oraz rozłożenie sensorów. Po poprawnej kalibracji sprawdziliśmy rejestrowanie ruchu!

Nagrywanie ruchu w Xsens

Nagraliśmy kilka prostych scenek animacji, ale także pokusiliśmy się o sprawdzenie zasięgu routera.

Nagrywanie ruchu w Xsens 3


Zasięg w budynku był bardzo dobry! Ruch był bardzo czysty i płynny. Przy testach za oknem na pewnej odległości pojawiły się pewne problem i czasem się zacinał, ponieważ strój był poza zasięgiem, ALE… tutaj z pomocą przyszedł tzw. buffor pamięci.

W strojach od XSensa mamy tzw. buffor pamięci. W momencie, gdy stracimy zasięg, cały ruch jest zgrywany na dysk i możemy tak nagrać aż 10 minut materiału. Później w momencie, gdy będziemy w zasięgu, bufor zgrywa cały ruch do programu i znowu możemy cieszyć się czystą animacją!

Sesja MoCap nagrana i co dalej?

Nagraliśmy kilka sesji animacji i wyeksportowaliśmy ją do programu Maya pod postacią FBX-a.  Tam dostaliśmy cały szkielet z animacją, którą podpięliśmy pod nasz „character”. My zastosowaliśmy standardowy „character” z Mayki, z tym że musieliśmy przygotować odpowiednio go, ponieważ jego rigg zawierał jeszcze kości palców, a nasz system demo nagrywaliśmy bez rękawiczek. Tak jest. Jest także możliwość nagrywania sesji z wykorzystaniem specjalnych rękawiczek do animacji dłoni.

Krótka animacja zrobiona w kilka chwil, żeby zobaczyć jak się to sprawdza i efekt, z którego jesteśmy zadowoleni, zwłaszcza że zajęło nam to kilka chwil 😊.

Nagrywanie ruchu w Xsens 4

Podsumowanie testu XSens

Ogólnie jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni. Jeszcze 2 lata temu testy dowolnego systemu pokazywały braki a ruch nie był tak płynny, tak też teraz technologia jeżeli chodzi o systemy inercjalne poszła tak do przodu, że powoli stają się być rozwiązaniami z wysokiej półki, nie nadwyrężając budżetu naszego studia.

Systemy te kosztowo wypadają lepiej w porównaniu z budową studia MoCap  z kamerami a dodatkowo zaletą jest to, że są to systemy mobilne – do użytku w wielu miejscach.

Oczywiście, im więcej czasu poświęcimy na poprawne wymiary i kalibracje, tym dokładniejsza będzie animacja, więc nie jest to także system w stylu „załóż i działaj” lecz bardziej „poznaj, załóż i działaj”, do czego też bardzo zachęcamy, ponieważ taki system znajduje się u nas i jest możliwość pokazania testów 😊.

Jeżeli macie pytania na temat tego systemu, skontaktujcie się z nami, chętnie wszystko wyjaśnimy!

Autor: Michał Chmielewicz | PCC Polska