Przed Tobą czwarty artykuł z cyklu, który pomoże Ci przygotować lepsze wizualizacje, które sprzedadzą Twój projekt! Z tego artykułu dowiesz się jak sprawniej i przejrzyściej zarządzać plikami programu 3ds Max.
Chcąc ułatwić sobie pracę, musimy przede wszystkim zachować porządek w plikach na dysku twardym. Najlepiej posortowanymi plikami są modele na 3dsky.org. Większość grafików na tym modelu tworzy swoja bazę modeli. Grunt to byś skonstruował to tak, by wiedzieć gdzie co jest.
Prowadząc firmę i mając pracowników musisz wprowadzić workflow – listę zasad nazywania i umiejscawiania modeli by każdy wiedział skąd je wziąć. Wykorzystaj do tego możliwie najszybszy dysk, co zaoszczędzi Ci czasu przy ich otwieraniu.
By przyspieszyć pracę w viewporcie należy pamiętać o modyfikatorze collapse. Ułatwia nam to wrzucanie nowych materiałów do modelu.
Po wymodelowaniu modelu większość obiektów jest oddzielna. Musimy na wszystkie elementy narzucić Multi/Sub-Object i przypisać każdy z obiektów do odpowiedniego ID z listy materiałów.
Po wykonaniu tej czynności zaznaczamy wszystkie elementy i sprowadzamy za pomocą Collapse obiekty do jednego poly.
Wykonanie tej czynności ułatwia nam wprowadzanie zmian klienta w doborze kolorystyki i materiałów.
Kopiując Multi/Sub-Object możemy stworzyć nowe zestawienie kolorystyczne, a gdy zajdzie taka potrzeba wrócić do poprzedniej wersji.
Czasami model jest na tyle zaawansowany, że musimy odciążyć scenę. Na pomoc przychodzi Proxy.
Wystarczy użyć skryptu Proxy Exporter. Po zaznaczeniu modelu oraz wybraniu ścieżki gdzie program ma wypluć model eksportujemy model do pliku zewnętrznego klikając „Export selected objects”. Pamiętaj o nazwie pliku by była wyjątkowa bo gdy przeniesiemy plik relink będzie musiał mieć pewność, że chce znaleźć ten obiekt.
Tak wygląda obiekt wyrzucony do pliku .cgeo. Nie musisz się martwić, że są widoczne same punkty. Wystarczy w opcjach modelu Viewport Display wybrać opcje „Full mesh”.
Dla przyspieszenia pracy w viewporcie i stworzenia np. otoczenia pozostaniemy jednak przy wyświetlaniu „point cloud”.
Tak wygląda nasz model bez użycia wyświetlania „Point cloud”.
A tak z użyciem wyświetlania „Point cloud”.
Jak widać operacja „PROXY” zaoszczędziła nam 147 mb. Przy wyrzuceniu wszystkich obiektów ze sceny do .cgeo jesteśmy w stanie zejść niemalże do zera. W ten prosty sposób jesteśmy w stanie odciążyć scenę i przyspieszyć naszą pracę przy wielkich scenach.