3ds Max: Modelowanie za pomocą Splines



Opublikowane: 12 gru / 2013 Kategoria: 3ds Max, Tagi: , ,

Jak w łatwy i szybki sposób wymodelować szachową figurę wieży w 3ds Max? Najłatwiejszym sposobem jest użycie tzw. Splines…



Funkcje modelowania oparte na Splajnie pozwalają efektywnie tworzyć obiekty z gotowych do użycia kształtów 2D następnie przekształconych na geometrię 3D dowolnego typu.


Aby szybkim sposbem wymodelować np. figurę szachową należy wykonać 5 poniższych kroków:

1. Z menu Create > Shapes > Splines wybieramy narzędzie Line.


splajn_3ds Max_1



2. Linią obrysowujemy krawędź połowy wieży. Aby zrobić to bardziej dokładnie możemy w tło wgrać odpowiedni podkład (Alt + B).

splajn_3ds Max_2



3. Edytując wierzchołki (vertex) linii spline możemy wybrać opcję Smooth aby zaokrąglić ostre kąty [wybieramy Vertex + prawy klawisz myszy > opcja Smooth].

splajn_3ds Max_3



4. Mamy gotowy przekrój 2D naszej wieży. Następnie musimy nadać właściwości 3D. Najlepszym rozwiązaniem jest użycie modyfikatora Lathe (Modifier List > Lathe). Wybierając odpowiednie opcje Direction i Align będziemy mieli gotowy model 3D.

splajn_3ds Max_4

5. Posiadając tak przygotowany model możemy go przekonwertować na poligony i w dowolny sposób modyfikować. Aby powierzchnie były bardziej gładkie możemy użyć dodatkowo modyfikatora Turbo Smooth.

splajn_3ds Max_5


Wieża gotowa. Teraz wystarczy tylko dodać odpowiednie tekstury i oświetlenie.


Więcej odpowiedzi na pytania techniczne dotyczące oprogramowania 3ds Max, Maya czy V-Ray znajdziesz w dziale Pomoc – Grafika 3D