Testy wydajność stacji roboczych HP: 3ds Max + V-Ray



Opublikowane: 30 lip / 2013 Kategoria: 3ds Max, Tagi: , , , , , ,

Z myślą o naszych klientach – użytkownikach oprogramowania 3ds Max z V-Ray  oraz stacji roboczych wykonaliśmy testy wydajności renderingu w programie 3ds Max 2014 przy użyciu silnika renderującego V-Ray 2.4 na trzech konfiguracjach sprzętowych. 



Statyczne obrazy były renderowane na stacji roboczej HP Z820, HP Z220 oraz render farmie składającej się z czterech przeciętnych komputerów PC. W ostatnim przypadku, wykorzystana była metoda rederingu sieciowego – Distributed Rendering (w tym przypadku nie było potrzeby używania programu Backburner). 


Scena testowa

Przygotowaliśmy prostą scenę wykorzystującą VRaySun oraz niezbyt skomplikowane materiały VRayMlt. Wybraliśmy typ oświetlenia – Indirect Illumination (GI) z pierwszym silnikiem Irradiance Map i drugim ustawionym na Light Cache.

Aby uzyskać wysoką jakość obrazu i skomplikować obliczenia zwiększamy dokładność DMC Image Sampler oraz Noise Threshold. Jeden z materiałów w slocie Bump miał ustawioną bitmapę, ale niewielkich rozmiarów, aby w przypadku renderingu sieciowego czas przesyłania tekstur nie był za długi.


ujecie_Testowe



Skorzystaliśmy z kamery VRayPhysicalCamera, zmieniając jedynie F-number, Shutter Speed oraz ISO tak aby uzyskać optymalną jasność obrazu. Opcją Global Subdivs Multiplier zmieniliśmy do wartości 4, dzięki czemu globalnie zwiększyliśmy parametr Subdivs do 32 (wartość domyślna Subdivs 8 x 4 = 32).

Konfiguracja sprzętowa

Testowaliśmy trzy konfiguracje sprzętowe z różnych przedziałów cenowych.

  1. Pierwsza to najwydajniejszy model dwuprocesorowej stacji roboczej HP Z820 z 32 GB pamięci RAM.
  2. Drugą opcją to najniższa wersja stacji roboczych HP Z220 z dwurdzeniowym procesorem Xeon.
  3. Ostatnim zestawem była render farma składająca się z czterech średniej klasy komputerów PC.

Użyliśmy standardowej opcji renderingu w V-Ray Adv czyli przy wykorzystaniu procesora (CPU). Na chwilę obecną rendering na kartach graficznych (GPU) umożliwia jedynie V-Ray RT, który jest składnikiem V-Ray 2.

Bardzo istotnym elementem przy renderingu jest liczba rdzeni procesora, a dokładnie wątków, które niezależnie odpowiadają za proces obliczeń. Przykładowo stacja HP Z220 posiada dwurdzeniowy procesor  Xeon E3-1225 z 4 wątkami. Dużo bardziej wydajna dwuprocesorowa stacja HP Z820 z Xeon E7-2820 posiada 16 rdzeni i aż 32 wątki renderujące.


Szczegółowa konfiguracja testowanego sprzętu

 

Stacja robocza
HP Z820

Stacja robocza
HP Z220

Render farma
4 komputery PC 

z820

z220

PC-y

Procesor 2 x Intel® Xeon® ProcessorE7-2820 18M Cache, 2.00 GHz(na 1 procesor = 8 rdzeni, 16 wątków) Intel® Xeon® ProcessorE3-1225 v2 8M Cache, 3.20 GHz(2 rdzenie, 4 wątków) 4x Intel® Core 2 Duo Processor E8400 , 6M Cache, 3.00 GHz(na 1 komputer = 2 rdzenie, 2 wątki)
Rdzenie 16 2 8
Wątki 32 4 8
Pamięć RAM 32 GB  DDR3-1600 RAM 4 GB DDR3-1600 4 x RAM 3 GB DDR2
Chłodzenie Ciecz Wentylator Wentylator
Dysk SSD OCZ Agility 120GB + HDD 1TB 7200 RPM SATA HDD 500 GB 7200 RPM HDD 500 GB 5200 RPM
Kartagraficzna NVidia Quadro K4000 3 GBSzerokość szyny 192-bit Intel HD Graphics P4000 NVIDIA® GeForce® 9600 GSO
System Windows 7 Pro 64 bit Windows 7 Pro 64 bit Windows XP Pro 32 bit
Oprogramowanie 3ds Max 2014 + V-Ray 2.4 3ds Max 2014 + V-Ray 2.4 3ds Max 2013 + V-Ray 2.4

Porównanie czasów renderingu

Porównując czasy renderingu wyłania się bezwzględny lider – HP Z820. Było to oczywiste, lecz naszym celem było pokazanie wzrostu wydajności renderingu inwestując w tę stację roboczą.

Czas obliczeń najmocniejszej maszyny to 8 minut 16 sekund, co czyni ją 4,5 razy szybszą od HP Z220, która osiągnęła czas 37 min 34 sekundy. Pozwala to zaoszczędzić dużo czasu podczas pracy. Ciekawy wynik zanotowała render farma posiadająca dwa razy więcej wątków renderujących od  HP Z220, a mimo to była zaledwie 15% szybsza.

Trzeba mieć na uwadze, że w przypadku render farmy dochodzą czasy dystrybucji plików po sieci do nodów, 3 GB pamięci RAM każdej z maszyn oraz 32 bitowy system operacyjny.


rendery_czas


Wnioski

Analizując powyższe testy sprzętu wyłania się kilka wniosków.

    1. Render farma składająca się z przeciętnych komputerów PC osiągnęła stosunkowo słaby wynik biorą pod uwagę czas poświęcony na uruchomienie i konfigurację nodów oraz zużycie prądu. Poza tym dość często podczas renderingu jest spore prawdopodobieństwo utraty połączenia z komputerem głównym, zawieszenia się jednego z komputerów farmy. Uciążliwe jest zarządzanie komputerami w farmie, itp.. Plusem jest opcja „nieograniczonej” rozbudowy od dodatkowe nody.

 

    1. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest inwestycja w jedną mocną stację roboczą niż w famę składających z tańszych lecz słabszych PC. Praca na jednym urządzeniu jest dużo prostsza i stabilniejsza. Patrząc od strony finansowej zakup jednej stacji roboczej HP Z820 jest  tańszy niż stworzenie farmy o takiej samej wydajności składającej się z kilku komputerów.

 

    1. Minusem jednej stacji roboczej jest utrudniona praca podczas procesu renderingu, zasoby procesora są w 100% wykorzystywane przez V-Ray. Wobec tego warto się zaopatrzyć w drugi komputer do pracy w takich sytuacjach.

 

  1. Wyjątkową wydajnością, w porównaniu do render farmy, wykazała się najtańsza stacja robocza HP Z220, która posiadała przewagę w postaci systemu 64 bitowego, większej ilości pamięci RAM i procesora nowej generacji Intel Xeon 3,2 GHz.

Zapraszamy do kontaktu

W razie dalszych pytań lub wątpliwości jesteśmy do Państwa dyspozycji. Nasi konsultancji chętnie pomogą w doborze odpowiedniego sprzętu do Państwa potrzeb. Aby skontaktować się z nami wystarczy zadzwonić pod nr telefonu: (71) 347 10 41 lub skorzystać z formularza kontaktowego.