Z myślą o naszych klientach – użytkownikach oprogramowania 3ds Max z V-Ray oraz stacji roboczych wykonaliśmy testy wydajności renderingu w programie 3ds Max 2014 przy użyciu silnika renderującego V-Ray 2.4 na trzech konfiguracjach sprzętowych.
Statyczne obrazy były renderowane na stacji roboczej HP Z820, HP Z220 oraz render farmie składającej się z czterech przeciętnych komputerów PC. W ostatnim przypadku, wykorzystana była metoda rederingu sieciowego – Distributed Rendering (w tym przypadku nie było potrzeby używania programu Backburner).
Przygotowaliśmy prostą scenę wykorzystującą VRaySun oraz niezbyt skomplikowane materiały VRayMlt. Wybraliśmy typ oświetlenia – Indirect Illumination (GI) z pierwszym silnikiem Irradiance Map i drugim ustawionym na Light Cache.
Aby uzyskać wysoką jakość obrazu i skomplikować obliczenia zwiększamy dokładność DMC Image Sampler oraz Noise Threshold. Jeden z materiałów w slocie Bump miał ustawioną bitmapę, ale niewielkich rozmiarów, aby w przypadku renderingu sieciowego czas przesyłania tekstur nie był za długi.
Skorzystaliśmy z kamery VRayPhysicalCamera, zmieniając jedynie F-number, Shutter Speed oraz ISO tak aby uzyskać optymalną jasność obrazu. Opcją Global Subdivs Multiplier zmieniliśmy do wartości 4, dzięki czemu globalnie zwiększyliśmy parametr Subdivs do 32 (wartość domyślna Subdivs 8 x 4 = 32).
Testowaliśmy trzy konfiguracje sprzętowe z różnych przedziałów cenowych.
Użyliśmy standardowej opcji renderingu w V-Ray Adv czyli przy wykorzystaniu procesora (CPU). Na chwilę obecną rendering na kartach graficznych (GPU) umożliwia jedynie V-Ray RT, który jest składnikiem V-Ray 2.
Bardzo istotnym elementem przy renderingu jest liczba rdzeni procesora, a dokładnie wątków, które niezależnie odpowiadają za proces obliczeń. Przykładowo stacja HP Z220 posiada dwurdzeniowy procesor Xeon E3-1225 z 4 wątkami. Dużo bardziej wydajna dwuprocesorowa stacja HP Z820 z Xeon E7-2820 posiada 16 rdzeni i aż 32 wątki renderujące.
|
Stacja robocza
|
Stacja robocza
|
Render farma
|
Procesor | 2 x Intel® Xeon® ProcessorE7-2820 18M Cache, 2.00 GHz(na 1 procesor = 8 rdzeni, 16 wątków) | Intel® Xeon® ProcessorE3-1225 v2 8M Cache, 3.20 GHz(2 rdzenie, 4 wątków) | 4x Intel® Core 2 Duo Processor E8400 , 6M Cache, 3.00 GHz(na 1 komputer = 2 rdzenie, 2 wątki) |
Rdzenie | 16 | 2 | 8 |
Wątki | 32 | 4 | 8 |
Pamięć | RAM 32 GB DDR3-1600 | RAM 4 GB DDR3-1600 | 4 x RAM 3 GB DDR2 |
Chłodzenie | Ciecz | Wentylator | Wentylator |
Dysk | SSD OCZ Agility 120GB + HDD 1TB 7200 RPM SATA | HDD 500 GB 7200 RPM | HDD 500 GB 5200 RPM |
Kartagraficzna | NVidia Quadro K4000 3 GBSzerokość szyny 192-bit | Intel HD Graphics P4000 | NVIDIA® GeForce® 9600 GSO |
System | Windows 7 Pro 64 bit | Windows 7 Pro 64 bit | Windows XP Pro 32 bit |
Oprogramowanie | 3ds Max 2014 + V-Ray 2.4 | 3ds Max 2014 + V-Ray 2.4 | 3ds Max 2013 + V-Ray 2.4 |
Porównując czasy renderingu wyłania się bezwzględny lider – HP Z820. Było to oczywiste, lecz naszym celem było pokazanie wzrostu wydajności renderingu inwestując w tę stację roboczą.
Czas obliczeń najmocniejszej maszyny to 8 minut 16 sekund, co czyni ją 4,5 razy szybszą od HP Z220, która osiągnęła czas 37 min 34 sekundy. Pozwala to zaoszczędzić dużo czasu podczas pracy. Ciekawy wynik zanotowała render farma posiadająca dwa razy więcej wątków renderujących od HP Z220, a mimo to była zaledwie 15% szybsza.
Trzeba mieć na uwadze, że w przypadku render farmy dochodzą czasy dystrybucji plików po sieci do nodów, 3 GB pamięci RAM każdej z maszyn oraz 32 bitowy system operacyjny.
Analizując powyższe testy sprzętu wyłania się kilka wniosków.
W razie dalszych pytań lub wątpliwości jesteśmy do Państwa dyspozycji. Nasi konsultancji chętnie pomogą w doborze odpowiedniego sprzętu do Państwa potrzeb. Aby skontaktować się z nami wystarczy zadzwonić pod nr telefonu: (71) 347 10 41 lub skorzystać z formularza kontaktowego.