Menu

Render Passes – czyli wstęp do postprodukcji, cz1.

render passes wstęp do postprodukcji wizualizacji

Kategoria: 3ds Max, Tagi: , , ,

Render passy, czyli warstwy renderowanego obrazu, niezwykle ułatwiają pracę w postprodukcji renderingu. Dowiedz się jak z artykułu.


Jak wykorzystać render passy w postprodukcji

Czym jest Compositing?
Compositing to nic innego jak proces łączenia pojedynczych poszczególnych warstw obrazu w jedną całość. Co tak naprawdę nam to daje? Dzięki postprodukcji możemy przyspieszyć naszą pracę nad końcowym efektem renderu, obrazu statycznego czy animacji.

Na kompozycję składa się kilka elementów, ale po opanowaniu ich możemy wznieść nasz poziom pracy i sposób na jeszcze wyższy poziom! Przyspiesza uzyskanie zadowalających efektów oraz pozwala na dopracowanie finalnego projektu.

V-Ray-renderowanie-GPU-Norsouth RGB_color-min


Czego potrzebujemy do compositingu?
Do compositingu potrzebujemy programy graficzne pracujące na warstwach. Przy statycznych renderach mogą być nimi Photoshop czy Gimp. Natomiast przy animacjach można użyć Adobe After Effects lub potężne programy jak The Foundry Nuke czy Blackmagic Design Fusion.

W tych programach możemy skompletować wszystkie Render Elements i edytować je, żeby uzyskać efekt. Więc czym są te Render elements?

Elementy składające się na Render Passy
Każdy z silników renderujących ma swoje render elementy, które połączone ze sobą dają nam finalny render. Dzisiaj skupimy się na silniku V-Ray, ponieważ aktualnie jest to jeden z najpopularniejszych silników do renderingu, ale w kolejnym artykule postaram się także przybliżyć pozostałe silniki i składowe render passów.

Warto też zaznaczyć, że jest kilka rodzajów compositingu, my jednak skupimy się na najbardziej popularnym, jakim jest Beauty Pass. Pozostałe rodzaje kompozycji, to zazwyczaj rozwinięte formy Beauty Pass lub np. Geometry Render Elements czy Matte Render Elements.

elementy render passów BeautyRenderElements_00000


MaxRE_BasicBackToBeauty_v02

Beauty Pass w V-Rayu

Na składowe Beauty Pass w V-Rayu składają się:

VRayLighting – wszystkie światła w scenie (Oprócz głównego GI – Global Illumination)

VRayGlobalIllumination – Globalne Oświetlenie – najczęściej to V-Ray Sun lub HDRi

VRayReflection – wszystkie odbicia w materiałach

VRayRefraction – materiały, które przepuszczają światło takie jak szkło czy woda.

VRaySpecular – czyli dobicia geometryczne w materiale.

VRaySSS2 – materiay typu FastSSS2, czyli półprzezroczyste (Jak skóra np.) – ten element można pominąć, jeżeli nie jest wykorzystywany w scenie.

VRaySelfIlumination – czyli światło rozproszone od materiałów, które mają ustawione Self Illumiantion.

VRayCaustics – czyli materiały, które tworzą efekt rozszczepienia światła, jak kryształy, diamenty.

VRayAtmosphere – jeżeli używamy efektów wolumetrycznych czy mgły

VRayBackground – czyli tło, którego użyliśmy np. w HDRI

Oczywiście, nie jest wymagane użycie wszystkich elementów, ponieważ często nie wykorzystujemy wszystkich.


Dodatkowym elementem, który pomoże ułatwić pracę w kompozycji, będzie na pewno: RayRenderID

V-Ray Render ID

Oczywiście możemy wykorzystać także inne elementy do wyodrębnienia obiektów, wszystko zależy od naszego Workflowu, ale te elementy, pozwolą nam na wyciągnięcie „masek” podczas post-produkcji, dzięki czemu będziemy bardziej precyzyjni, ale jak to zrobić – będziecie mogli zobaczyć to w następnym artykule.

Więc przygotujcie 3ds Maxa, V-Raya oraz Photoshopa i pokażę wam, jakie możliwości daje Wam postprodukcja z Render Passami w drugiej części poradnika!

Autor: Michał Chmielewicz | PCC Polska