Render Passes – czyli wstęp do postprodukcji, cz 2.



Opublikowane: 20 maj / 2020 Kategoria: 3ds Max, Tagi: , , ,

Render passy, czyli warstwy renderowanego obrazu, niezwykle ułatwiają pracę w postprodukcji renderingu. Dowiedz się jak z drugiej części artykułu.


Render passy w postprodukcji

Tak jak w poprzednim artykule napisałem, dzisiaj przejdziemy już do konkretów. Rozpoczynamy postprodukcję. Postaram się Wam wyjaśnić jak przygotować wszystkie warstwy do compositingu oraz jak je w prosty sposób edytować.

Na potrzebę tego tutorialu przygotowałem scenę ze strony Chaos Group, która ma już gotowe materiały i elementy, a my skupimy się na dopracowaniu jej w Photoshopie.

render passes postprodukcja wizualizacji 1

Link do sceny: https://www.chaosgroup.com/resources/scenes/vray-3ds-max


Zacznijmy więc od ustawień renderowania. Przechodzimy do ustawień V-Raya, zakładka Render Elements.

render passes postprodukcja wizualizacji 2

I dodajemy z listy render passy, które będą nam potrzebne:

render passes postprodukcja wizualizacji 3

Dodaliśmy Global Ilumination, Lighting, Reflection, Refraction, Specular I RenderID – dzięki któremu będziemy mogli pracować na maskach, żeby poprawiać każdy element.

Jeżeli chcemy zapisać każdy z kanałem do osobnego pliku, możemy zaznaczyć tą opcję w zakładce V-Ray, opcjach Frame buffera -> separate render chanels.

render passes postprodukcja wizualizacji


W opcjach zaznaczyłem zapis chanellów w formacie EXR, który ma możliwość zapisania każdego osobnego kanału w 1 pliku. Jest to wygodne i polecam bardzo tą opcję.

Do tego będzie także potrzebny wtyczka do Photoshopa, czytająca pliki EXR (Polecam pobrać ją ze strony www.fnordware.com )

I ładujemy wszystkie warstwy do Photoshopa:

render passes postprodukcja wizualizacji 3


Mamy załadowane wszystkie warstwy i zmieniamy im tryb na linear dodge (albo rozjaśnianie liniowe – oczywiście oprócz głównego renderu RGB).

render passes postprodukcja wizualizacji 32


Teraz poprawiamy to co potrzebujemy. Ja np. chciałem poprawić refleksy na podłodze, ramie łóżka oraz komodzie. Więc, dodajemy efekt „exposure”

render passes postprodukcja wizualizacji 32


Dodajemy maskę przycinającą, żeby oddziaływała tylko na warstwę refleksów

render passes postprodukcja wizualizacji 5


Ustawiamy stopień zwiększenia refleksów:render passes postprodukcja wizualizacji 6

render passes postprodukcja wizualizacji 7


Dzięki warstwie Render ID zaznaczamy maską podłogę:

render passes postprodukcja wizualizacji 9


Zmieniamy kolor maski na czarną (Odwracamy kolory, czarny – brak efektu). Wybieramy pędzel na zaznaczonej masce, zmniejszamy krycie do 50% (dowolnie) i zaczynamy „odsłaniać efekt” maski w taki sposób, jaki chcemy uzyskać efekt końcowy.

render passes postprodukcja wizualizacji 10


Analogicznie robimy z kolejnymi elementami które chcemy poprawić (rama łóżka, komoda):

render passes postprodukcja wizualizacji 111

Skupiłem się tutaj, żeby pokazać w jaki sposób pracować nad tymi efektami, oczywiście analogicznie pracujemy nad refrakcją, światłem, specularami a także Self Ilumination. Możemy w dowolny sposób to edytować, natomiast praca na passach, pozwala na dużo szybsze działaniem niż ponowny render samej podłogi w tym przypadku 😊.

render passes efekt koncowy

Autor: Michał Chmielewicz | PCC Polska