Menu

MotionBuilder Tips&Tricks: Timeline i zapisywanie projektu – część 4

Ostatni etap pracy czyli ustawienia animacji i zapis projektu do dalszego wykorzystania z MotionBuilder


MotionBuilder Tips&Tricks część 4: Ustawienia timeline i poprawny zapis projektu

Przed Wami już czwarty videotutorial z naszej nowej serii MotionBuilder Tips&Tricks przygotowany dla osób dopiero zapoznających się z podstawami obsługi tego programu.

Po zapoznaniu się ze sterowaniem pora na import postaci, którą chcemy animować. W filmie pokażemy, gdzie ustawia się parametry Timeline i jak zapisać nasz projekt: które elementy zachować, a które pominąć. Wykorzystamy także kilka skrótów klawiszowych wymienionych w pierwszej części videotutoriali.

Nie przegap kolejnej części naszego poradnika, który pomoże Ci lepiej wykorzystać możliwości Motion Builder!


MotionBuilder: bezpłatne videotutoriale dla początkujących

Mamy nadzieję, że podobają się Wam nasze porady i wskazówki dotyczące MoBu, które przygotowalśmy dla Was w postaci filmów. Jeżeli pominęliście trzy pierwsze filmy, to znajdziecie je tutaj:


Czym jest timeline w projektach związanych z tworzeniem animacji, w szczególności w MotionBuilder?

Timeline (pasek czasu) jest narzędziem służącym do organizowania i zarządzania czasem animacji. Jest to graficzne odwzorowanie czasu, które pozwala animatorowi zobaczyć kolejność i czas trwania poszczególnych klatek animacji.

W MotionBuilder timeline znajduje się na dole interfejsu i obejmuje głównie dwa elementy:

1. Klatki Kluczowe (Keyframes): Kluczowe momenty w czasie, w których animator definiuje pozycje, rotacje, skalowanie i inne właściwości obiektów w scenie. Kluczowe klatki są umieszczane na timeline w odpowiednich miejscach, aby określić animację w różnych momentach czasu.

2. Ramki (Frames): Oznaczają pojedyncze klatki czasowe w animacji. W MotionBuilder ramki są reprezentowane przez pojedyncze numery na timeline, odpowiadające kolejnym klatkom w sekwencji animacji. Animator może przeglądać i edytować animację, przesuwając się między różnymi ramkami na timeline.

Animator może manipulować timeline, przesuwając kluczowe klatki, dodając nowe kluczowe klatki, regulując prędkość animacji i inne parametry czasowe, aby osiągnąć pożądany efekt animacji. Timeline jest więc kluczowym narzędziem w pracy nad animacjami, umożliwiając precyzyjne kontrolowanie czasu i sekwencji animacji.


Twórz bardziej realistyczne i wiarygodne animacje: Poznaj 12 zasad animacji >


Na co zwrócic uwage przy zapisie projektu w MotionBuilder?

Przy etapie zapisu projektu w MotionBuilder warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, aby zapewnić późniejszą spójność i łatwość w pracy nad projektem:

  1. Nazwa i lokalizacja pliku: Wybierz odpowiednią nazwę dla projektu, która jednoznacznie określa jego zawartość. Dodatkowo, wybierz odpowiednią lokalizację na dysku, aby można było łatwo znaleźć i zarządzać plikiem w przyszłości.
  2. Format pliku: MotionBuilder umożliwia zapisywanie projektów w różnych formatach, w tym *.fbx (Filmbox) lub *.mb (MotionBuilder). Wybierz odpowiedni format zapisu, który jest kompatybilny z innymi aplikacjami, z którymi będziesz współpracować.
  3. Zakres zapisywanych danych: Przed zapisaniem projektu upewnij się, że wybrany jest odpowiedni zakres danych do zapisania. Możesz wybrać, czy chcesz zapisać tylko animacje, ustawienia sceny, kamery, oświetlenie itp.
  4. Wersjonowanie: Jeśli pracujesz nad projektem w zespole lub chcesz zachować kopię zapasową projektu, rozważ stosowanie systemu wersjonowania plików. Możesz dodawać daty, numery wersji lub inne oznaczenia w nazwie pliku, aby odróżnić różne wersje projektu.
  5. Zależności plików: Jeśli projekt odwołuje się do zewnętrznych zasobów, takich jak tekstury, modele 3D itp., upewnij się, że wszystkie te pliki są dostępne i poprawnie zlinkowane przed zapisaniem projektu. W przeciwnym razie, po ponownym otwarciu projektu, mogą wystąpić problemy z brakującymi zasobami.
  6. Opcje zapisu: Sprawdź dostępne opcje zapisu w MotionBuilder, takie jak kompresja danych, ustawienia jakości itp., aby dostosować je do swoich potrzeb i wymagań projektu.

Dokładając uwagę do powyższych kwestii podczas zapisywania projektu w MotionBuilder, możesz być pewny/-a, że Twój projekt będzie spójny, łatwy w zarządzaniu i kompatybilny z innymi narzędziami i aplikacjami.

 

Autor: Łukasz Kocyk | PCC Polska