Wirtualna rzeczywistość w pracy konstruktora – pozornie do siebie nie pasuje, ale w praktyce potrafi przynieść zaskakujące efekty, np. pomóc ocenić ergonomię modelu w praktyce. Jak? O tym więcej w artykule!
Konstruowanie w 3D to tworzenie trójwymiarowego modelu maszyny czy urządzenia w komputerze. Jednak obraz jest wyświetlany na monitorze 2D na którym wielu odczuć środowiska 3D nie da się przekazać. Projektując w 3D nie mamy do końca pewności czy tworzone urządzenie będzie spełniać wszystkie wymagania, na przykład: ergonomii, rozmieszczenia, wielkości, ustawienia w istniejącej przestrzeni, możliwości serwisowania, itp. W takich przypadkach bardzo pomocne może być wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości.
Wirtualna rzeczywistość (Virtual Reality, VR) to technologia, która pozwala na stworzenie całkowicie trójwymiarowego środowiska, w którym użytkownik może się poruszać i działać. Dla konstruktora maszyn technologia VR może być bardzo przydatna, ponieważ umożliwia mu zobaczenie tworzonych projektów dookoła siebie, z doświadczeniem wielkości obiektu, ilości otaczającego go miejsca, widoczności elementów, możliwości wykonania serwisu w trudno dostępnych miejscach, sprawdzenia wykonania czynności montażowych, czy ergonomii stanowiska pracy.
„Przy dużych urządzeniach kilkumetrowej wielkości dzięki VR można łatwo przemieścić się w dowolne miejsce i z niego obserwować urządzenie. W razie potrzeby można w jednym momencie unieść się kilka metrów powyżej stanowiska, by przejść się po wirtualnym pomoście rewizyjnym i sprawdzić dostęp do wszystkich wymaganych miejsc.”
– wyjaśnia Tomasz Jarmuszcak | PCC Polska
Aby zacząć korzystać z wirtualnej rzeczywistości niezbędne są:
Poniżej postaram się bardziej szczegółowo opisać poszczególne pozycje z tej listy.
Modele 3D do VR mogą pochodzić z dowolnego programu CAD 3D jak np. Autodesk Inventor, Fusion 360, czy plików STP. W przypadku oglądania w VR projektów o mniejszym stopniu skomplikowania z mała ilością części, możemy modele 3D bezpośrednio wykorzystać w środowisko VR. W przypadku modeli kompletnych maszyn, urządzeń czy całych linii produkcyjnych trzeba modele uprościć. Uproszczenie ma zredukować ilość obiektów do wyświetlenia i polega na usunięciu małych i nieistotnych części, usunięciu otworów, fazek, zaokrągleń, wypełnieniu wewnętrznych przestrzeni, itp. Dobrym narzędziem do uproszczenia geometrii jest polecenie – UPROŚĆ w programie Autodesk Inventor, które ze skomplikowanego zespołu tworzy jedną uproszczoną część.
Obecnie na rynku do dyspozycji mamy wiele modeli gogli VR. Jednym z tańszych urządzeń wykorzystywanych do VR mogą być gogle OCULUS Quest 2. Te gogle dla mniej skomplikowanych i mniej wymagających modeli 3D, mogą pracować bez podłączania do komputera jako samodzielne urządzenie. Wystarczy model umieścić w pamięci gogli i można oglądać projekt w środowisku
Wirtualnej Rzeczywistości. W przypadku dużych modeli maszyn o wielu częściach czy szczegółach gogle VR wymagają podłączenia do komputera, który to generuje środowisko Wirtualnej Rzeczywistości.
Najważniejszym elementem stanowiska komputerowego do VR jest karta graficzna. W przypadku pracy z goglami Oculus Quest 2 zalecane są karty graficzne serii RTX np : RTX 2000, RTX A2000, RTX 3000 oraz procesor i7, 16 GB pamięci RAM, szczegóły można znaleźć w specyfikacji gogli.
Zobacz nasze przykładowe stacje robocze >>
Istnieje wiele programów, które można wykorzystać do VR, w zależności od celów, jakie chcemy osiągnąć. Kilka popularnych programów to: silniki gier Unity i Unreal, Blender, itp… wymagają one jednak dużego zaawansowania w stworzeniu środowiska VR i umieszczeniu w nich modeli. Stosunkowo prostym w obsłudze programem do VR jest Autodesk VRED, który pozwala tworzyć wysokiej jakości renderingi lokalnie lub w chmurze. VRED umożliwia łatwe i precyzyjne wizualizowanie, recenzowanie i weryfikowanie projektów i służy do obróbki scen Rzeczywistości Wirtualnej. Posiadamy też w ofercie programy do VR, które po krótkim szkoleniu będzie można wykorzystać do tworzenia środowiska wirtualnej rzeczywistości importując modele utworzone w Autodesk Inventor.
Autor: Tomasz Jarmuszczak | PCC Polska
Jeżeli mają Państwo pytania i chcielibyście zobaczyć możliwości środowiska wirtualnej rzeczywistości zapraszamy do kontaktu.