Motion capture („mocap”) to najskuteczniejszy sposób przechwytywania ruchu ciała, jednak nawet najlepsze zespoły mocapowe i animacyjne mogą skorzystać z alternatywnego rozwiązania. Jakim jest właśnie deskcap!
Desk capture (deskcap) to forma przechwytywania ruchu, która skupia się całkowicie na dłoniach. Jak sama nazwa wskazuje, można to zrobić bezpośrednio z biurka, w przeciwieństwie do mocapu, który często wymaga sceny i zespołu, aby w pełni wykorzystać jego możliwości. Jego zadanie jest proste: sprawić, by proces animacji dłoni był łatwiejszy i bardziej elastyczny niż kiedykolwiek wcześniej. I tak właśnie jest.
Piękno deskcapu tkwi w złożoności dłoni. Ze względu na ich precyzyjną i ekspresyjną naturę oraz znaczenie, jakie odgrywają w komunikacji międzyludzkiej, animatorzy często wprowadzają subtelne zmiany, aby zapewnić spójność wizji. Na szczęście deskcap wymaga tak mało miejsca na sprzęt do działania, że animatorzy mogą korzystać z tej metody przy własnych biurkach, aby szybko uchwycić realistycznie wyglądającą gestykulację zamiast czekać na dane z sesji mocapowej – mniejszy stres przy jednoczesnym zachowaniu jakości. Jeśli istnieje jeden uniwersalny problem w produkcji, to jest nim ciągły brak czasu. Oczywistym jest, że wszystko, co wydłuża cały proces – jak powtórne sesje – tylko pogarsza sytuację.
Deskcap to oszczędność czasu – zmniejsza liczbę roboczogodzin spędzonych nad projektem, dzięki czemu pipeline jest płynniejszy, oraz skraca czas oczekiwania między kolejnymi etapami produkcji. Brak ograniczenia do sali mocapowej daje zespołowi niesamowitą elastyczność, oszczędzając zarówno czas, jak i pieniądze podczas produkcji. Można to osiągnąć na trzy sposoby:
Ustawianie klatek kluczowych bez rękawic może być długotrwałym procesem. Podczas gdy nowoczesne rozwiązania do przechwytywania ruchu znacznie zmniejszyły potrzebę keyframe’owania, uzyskanie przyzwoitych animacji w rozsądnym czasie ciągle jest wyzwaniem. Nadal też bywa tak, że animatorzy całkowicie odrzucają animacje z rękawic. Często oznacza to powrót do keyframe’ów, które są czasochłonne.
Jako strategia zaprojektowana specjalnie dla trackowania dłoni, deskcap może przyśpieszyć proces ustawiania klatek kluczowych. Zamiast ustawiać każdą kość w modelu postaci dla każdej klatki, wystarczy po prostu przyjąć idealną pozę za pomocą rękawic StretchSense. I gotowe.
Hand-dubbing pozwala na odtworzenie pracy dłoni równolegle z resztą ciała i jako taki jest idealny do deskcapu. Daje większą swobodę adaptacji i jest przydatny w wielu sytuacjach.
Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się zmienić rekwizyt trzymany przez postać, poprawić nienaturalnie wyglądający gest, czy po prostu dopiąć mocap palców już po ujęciu, hand-dubbing w deskcapie wymazuje konieczność powrotu do sali mocapowej – wszystko to zrobimy siedząc za naszym biurkiem.
Dubbing dłoni jest bardzo podobny do dubbingu głosowego: polega na zastąpieniu oryginalnego ruchu nowym. Może wynikać z wielu przyczyn: konieczności poświęcenia zbyt dużej ilości czasu na wyczyszczenie ruchu z sesji mocapowej, całkowita zmiana gestykulacji, itp. Niektóre zespoły korzystają z dubbingu, aby zmniejszyć liczbę technologii, które muszą ze sobą współgrać w trakcie sesji. Ze względu na złożoność ruchu dłoni, możliwość dogrania go w postprodukcji, przy jednoczesnym uzyskaniu świetnej jakości danych, jest świetną alternatywą i do zainteresowania się produktami Stretchsense.
Jako metoda motion capture bez konieczności użycia sali mocapowej, deskcap doskonale sprawdza się przy szybkich prototypach. Planowanie gestykulacji dla nadchodzącej sceny (pre-vis) i możliwość szybkiego prototypowania pomysłów od początku do końca jest niezwykle przydatna dla zespołów każdej wielkości.
Wartość szybkiego prototypowania mówi sama za siebie. Możliwość manipulowania modelami dłoni z poziomu działu animacji, a nie na scenie, pozwala zespołowi dokładnie sprawdzić, jak coś będzie wyglądać i czy chcą tego użyć – i to przed zorganizowaniem sesji mocap. Deskcap utrzymuje wszystko „w miejscu”.