7 powodów, dla których warto przejść z 2D na 3D w 2023 r.



Kategoria: Architektura, Tagi: , , , ,

Zobacz jakie korzyści i oszczędności możesz zyskać dzięki pracy w CAD 3D!


Dlaczego warto przejść z 2D na 3D?

W dzisiejszych czasach, gdzie konkurencja jest duża a klienci oczekują szybkich rozwiązań, oszczędność czasu jest szczególnie ważna. Przejście na 3D pozwala na bardziej efektywne i szybsze projektowanie, co przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności i zadowolenia klientów.

Projektowanie inżynierskie w programach CAD 2D jest nadal stosowane w wielu dziedzinach, takich jak rysunki techniczne, elektryczne, schematów instalacji rurowych i hydrauliki, wykrajaniu z arkusza blachy, w architekturze, organizacji przestrzeni i innych.

Obecnie najpopularniejszym programem do pracy w 2D jest AutoCAD LT. Więcej informacji o programie znajdziesz tutaj: https://www.pccpolska.pl/branza-architektoniczna/autocad-lt/


Projektowanie inżynierskie w 2D drobnych, niepowtarzających się pracach bywa pomocne, ale jest mocno ograniczone.  W tego typu programach brakuje parametryzacji, wymagane jest widzenie przestrzenne, a w teorii drobne modyfikacje wymagają ręcznego przerabiania głównego rysunku, jego rzutów, wymiarów itd. W 2023 roku coraz więcej branż przesuwa się na modele 3D, ponieważ coraz więcej firm i klientów oczekuje tego typu projektów, zwłaszcza w przemyśle, architekturze, produkcji, czy nawet w marketingu.

Dlaczego warto przejść z 2D dla 3D w AutoCAD

Przejście z programów CAD 2D na CAD 3D może przynieść poprawę w takich dziedzinach, jak:

  1. Oszczędność czasu: Projektowanie w 3D pozwala na szybsze i bardziej efektywne tworzenie projektów, ponieważ modele 3D można przeglądać z każdej perspektywy i dokonywać zmian bez konieczności rysowania wszystkich elementów od nowa.
  2. Oszczędność kosztów: Projektowanie w 3D umożliwia wygodniejsze planowanie i zarządzanie projektem, co pozwala na oszczędności kosztów poprzez unikanie problemów związanych z projektem, takich jak brak zgodności czy niepotrzebne poprawki.
  3. Oszczędność materiałów: Projektowanie w 3D pozwala na bardziej dokładne określenie potrzebnych materiałów, co pozwala na unikanie nadmiaru czy niedoboru, co prowadzi do oszczędności w zakresie zarówno kosztów jak i surowców.
  4. Oszczędność energii: Projektowanie w 3D pozwala na bardziej precyzyjne określenie potrzeb energetycznych, co pozwala na unikanie nadmiaru czy niedoboru, co prowadzi do oszczędności w zakresie zarówno kosztów, jak i emisji CO2.
  5. Oszczędność przez automatyzację: Projektowanie w 3D pozwala na korzystanie z narzędzi automatyzujących projektowanie, co pozwala na oszczędność czasu i redukcję błędów oraz możliwość błyskawicznego generowania wielu wariantów tego samego produktu. Taką technologią jest na przykład Generative Design dostępny w programie Fusion 360.
  6. Łatwiejsza komunikacja podczas projektowania: Modele 3D są bardziej intuicyjne i łatwiej zrozumiałe, co pozwala na szybsze i łatwiejsze komunikowanie się z klientami lub innymi pracownikami.
  7. Większe możliwości: Projektowanie 3D pozwala na korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii, takich jak druk 3D czy skanowanie 3D, co pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnych możliwości.

Obecnie najpopularniejszymi rozwiązaniami Autodesk w dziedzinie projektowania 3D są:

Nazwa programu Zastosowanie
Alias wzornictwo przemysłowe o wysokiej klasie powierzchni
AutoCAD ze specjalistycznymi zestawami narzędzi architektura, budownictwo, przemysł, instalacje
Fusion 360 wzornictwo przemysłowe, design, druk 3D, innowacyjne kształty (Generative Design), obróbka CNC
Inventor Professional wzornictwo przemysłowe, przemysł ciężki, budowa maszyn, konstrukcje stalowe, analizy modeli 3D
Maya projektowanie koncepcyjne z kontrolą wymiarów, architektura, trójwymiarowe modele 3D wykorzystywane w grach komputerowych i filmach (np. pojazdy, postacie)
Revit architektura, budownictwo, instalacje, projektowanie wnętrz
3ds Max projektowanie koncepcyjne, artystyczne, architektura, wizualizacja wnętrz, reklama, trójwymiarowe modele 3D wykorzystywane w grach komputerowych i filmach

Autor: Jakub Piwowar | PCC Polska