Dlaczego warto inwestować w rozwiązania czasu rzeczywistego i dlaczego właśnie teraz?



Opublikowane: 03 cze / 2022 Kategoria: Aktualności, Tagi: ,

Autodesk ogłosił swoją współpracę z Epic Games w celu ułatwienia przesyłania danych animacji z Maya do Unreal w czasie rzeczywistym!


Plugin Unreal Live Link do Maya

Pod koniec ostatniego roku, Autodesk ogłosił swoją współpracę z Epic Games w celu ułatwienia przesyłania danych animacji z Maya do Unreal w czasie rzeczywistym. Jako wynik tej współpracy, w grudniu 2021 roku, została wydana pierwsza wersja plugin’u Unreal Live Link do Maya. Ta początkowa wersja obsługiwała wiele ważnych właściwości programu Maya, między innymi ułatwiony i przyjazny użytkownikowi sposób połączenia tych dwóch narzędzi, możliwość przesyłania scene timecode do Unreal, umożliwiając tym samym synchroniczne odtwarzanie animacji w obu programach na raz.

Obsługa mieszanych kształtów umożliwia wprowadzanie zmian, przy pracy nad postaciami, do takich elementów projektu jak ekspresja twarzy czy synchronizacja warg i jednocześnie pozwala na ocenę podjętych decyzji od razu w kontekście sceny docelowej w Unreal. Ostatecznie, celem Autodesk było sprawienie, by przepływ pracy twórczej pomiędzy Maya a Unreal był praktycznie natychmiastowy, dzięki czemu artyści mogliby pracować nad scenami i modelami postaci w Maya, jednocześnie widząc podgląd swojej pracy w Unreal’u od razu po wprowadzeniu zmian.


Dlaczego warto inwestować w rozwiązania czasu rzeczywistego i dlaczego właśnie teraz?

Ostatnie kilka lat znacząco zaznaczyły gwałtowny wzrost zapotrzebowania na każdy rodzaj treści – zaczynając od seriali i filmów „pochłanianych” na wielu popularnych serwisach streamingowych, kończąc na immersyjnych grach rozgrywanych w domowym zaciszu. Zwiększone zapotrzebowanie przychodzi wraz z potrzebą artystów i studiów na płaszczyźnie i etapach produkcji, by pracować szybciej oraz sprostać rosnącym oczekiwaniom, tym samym generując więcej treści, w krótszym czasie.

Unreal Live Link pomaga w wielu różnych dziedzinach – zaczynając od produkcji wirtualnej, przechodząc przez wizualizacje wstępne i kończąc na grach, pozwalając na szybsze podejmowanie większej ilości kreatywnych decyzji.


Produkcja wirtualna

Pandemia spowodowała znaczącą zmianę w sposobie, w jaki produkcja wirtualna została przyjęta przez branżę. Z nowopowstałej techniki produkcyjnej, stosowanej w kilku innowacyjnych projektach, stała się niezbędna dla wielu światowych produkcji, które chcą zredukować liczbę pracowników na miejscu i przyspieszyć postprodukcję. Ponieważ technologia przechwytywania ruchu staje się coraz bardziej dostępna, a silniki gier w czasie rzeczywistym (takie jak Unreal) stale poprawiają jakość generowanego obrazu, produkcja wirtualna staje się dostępna dla większej ilości firm.

Autodesk współpracując z Epic Games, kontynuuje rozwój działu produkcji wirtualnej, tworząc coraz bardziej rozbudowane pipeline między swoimi narzędziami twórczymi a Unreal’em, począwszy od programu Maya. W wirtualnym środowisku produkcyjnym reżyserzy i osoby nadzorujące efekty specjalne, podczas pracy nad etapem skupiającym się na korzystaniu z systemu przechwytywania ruchu, posiadają możliwość oceny, sceny nad którą pracują, w czasie rzeczywistym i w kontekście stworzonych cyfrowych modeli i środowisk.

Unreal Live Link wprowadza do tego procesu  jeszcze więcej natychmiastowych reakcji i sprawności. Tym samym zmniejsza czas potrzebny na dostarczenie informacji zwrotnej.  Filmowcy mogą w czasie rzeczywistym podejmować na planie decyzje dotyczące efektów wizualnych i animacji, co znacznie przyspiesza i usprawnia cały proces produkcji. Artyści pracujący w środowisku Maya, również korzystają z oprogramowania ShotGrid, by aktualizować ujęcia i zasoby, dodając informacje zwrotne i śledząc zmiany w projekcie w czasie rzeczywistym. Jest to istotne na każdym etapie produkcji.


Gry – Maya, Unreal

Dla artystów pracujących w branży gier, płynniejszy przepływu pracy między różnymi programami oznacza więcej iteracji i decyzji twórczych. Korzyści płynące z używania Unreal Live Link są szczególnie widoczne w przypadku pracy animatorów w studiach tworzących gry komputerowe. Animatorzy muszą przechodzić przez wiele cykli i wersji animacji, a możliwość uzyskania natychmiastowego sprawdzenia efektów pracy podczas współpracy pomiędzy Maya i Unreal usuwa punkty krytyczne i ewentualne kolizje. Umożliwia to szybkie zatwierdzanie decyzji dotyczących zachowania postaci, a całe zespoły animatorów mogą szybciej iterować i podejmować decyzje kreatywne. Wystarczy wyobrazić sobie jakie korzyści niesie ze sobą zaimplementowanie Unreal Live Link do swojego pipeline w kontekście pracy w zespole GameDev’owym, by docenić wartość tego rozwiązania.


Wizualizacje wstępne

Unreal Live Link  przynosi korzyści także zespołom twórców zajmującym się wstępną wizualizacją. Wiele współczesnych filmów jest w dużym stopniu poddawanych wstępnej wizualizacji z wykorzystaniem narzędzi 3D w celu zaplanowania ujęć, określenia skali, zdefiniowania typu ujęcia oraz dopracowania oświetlenia i kątów kamery. Dzięki Unreal Live Link artyści zajmujący się wizualizacją wstępną mogą podejmować decyzje, które pozwolą w krótszym czasie osiągnąć ostateczny zamysł twórczy.


Opinie

Reakcje na pierwszą aktualizację z 15 grudnia 2021 roku, były w przeważającej mierze pozytywne – artyści byli zachwyceni współpracą firm Autodesk i Epic Games w celu usprawnienia kluczowej części ich pracy. Dla wielu z nich od razu stało się jasne, że ta aktualizacja nie tylko pomaga im zaoszczędzić czas i pracować w bardziej elastyczny sposób, ale także pozwala zdwoić wysiłki na rzecz kreatywności i opowiadania historii w jak najbardziej efektywny sposób.


Autor: Piotr Bolek | PCC Polska