Modyfikator Array w 3ds Max



Kategoria: 3ds Max, Tagi: , , ,

Poznaj nowsze i ulepszone możliwości modyfikatora Array i usprawnij swoją pracę w 3ds Maxie.

Modyfikator Array w 3ds Max

W nowej wersji 3ds Max dostępny jest ulepszony modyfikator Array, który pozwala na szybkie i intuicyjne rozmieszczanie wielu instancji obiektu na bazie siatki, spline’a lub wybranej powierzchni, jednocześnie zachowując pełną kontrolę nad tym, co dzieje się z modyfikowanym obiektem. Pozwala przy tym zmieniać ilość rozmieszczanych kopii, skalę, materiały i randomizację każdego z parametrów w ekspresowym tempie.

Aby użyć modyfikatora Array na modelu, wystarczy wybrać go z rozwijanej listy w zakładce Modify, pamiętając o wcześniejszym zaznaczeniu obiektu do powielenia. Parametry Distribution odpowiadają za sposób powielania modelu. Możemy wybrać czy obiekt ma być rozstawiany w siatce, po okręgu, czy w jeszcze inny sposób. W Transform zmienimy skalę i pozycję całego obiektu wraz z instancjami. W Randomization wprowadzimy różnorodność do powielanych modeli, a w Material ID wybierzemy z jakich materiałów mają korzystać. W UV ustalimy jak ma działać siatka obiektu, a Remove pozwoli nam na usunięcie części obiektu. Create utworzy osobne modele w miejsce instancji.

modyfikator Array 3ds max 1

grafika: PCC Polska 


Modyfikator ma szerokie zastosowanie. W wizualizacjach pomoże ustawiać w sposób proceduralny powtarzalne modele. Przyspieszy tworzenie i rozstawianie roślinności, wstawienie paneli podłogowych albo rozstawienie książek na półkach.

modyfikator Array 3ds max 2

grafika: Autodesk


Pomoże w tworzeniu modeli składających się z segmentów, np. łańcuch, płot lub orurowanie.

 

modyfikator Array 3ds max 3

grafika: PCC Polska 


A nawet pozwoli na tworzenie abstrakcyjnych dzieł sztuki:

modyfikator Array 3ds max 4

grafika: https://www.youtube.com/watch?v=PNvjSh7s_yU

modyfikator Array 3ds max 5


Przykładowe zastosowanie modyfikatora Array

Przygotujemy prostą półkę z książkami:

modyfikator Array 3ds max zastosowanie 1

Aby to zrobić, wykorzystamy Primitive Box o kształcie zbliżonym do książki, a następnie dodamy do niego modyfikator Array:

modyfikator Array 3ds max zastosowanie 2

Następnie zmienimy lekko parametry Scale, Rotation i Position w zakładce Randomization, dzięki czemu książki będą różnić się rozmiarami i część z nich będzie lekko przekrzywiona. W parametrze Apply to ustawiliśmy 80%, aby zmiany tyczyły się tylko części z nich.

modyfikator Array 3ds max zastosowanie 3

Do książki dołączymy kilka materiałów w Slate Material Editor i w zakładce Material ID ustawimy ich ID, aby urozmaicić kolory. My użyliśmy tylko prostych kolorów, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by użyć bardziej zaawansowanych materiałów.

modyfikator Array 3ds max zastosowanie 4

Na koniec zduplikujemy obiekt, by ustawić go na drugiej półce, zmieniliśmy seed w Randomization, aby książki się różniły i gotowe!

modyfikator Array 3ds max zastosowanie 5
Autor: Łukasz Kocyk | PCC Polska