Poznaj nowsze i ulepszone możliwości modyfikatora Array i usprawnij swoją pracę w 3ds Maxie.
W nowej wersji 3ds Max dostępny jest ulepszony modyfikator Array, który pozwala na szybkie i intuicyjne rozmieszczanie wielu instancji obiektu na bazie siatki, spline’a lub wybranej powierzchni, jednocześnie zachowując pełną kontrolę nad tym, co dzieje się z modyfikowanym obiektem. Pozwala przy tym zmieniać ilość rozmieszczanych kopii, skalę, materiały i randomizację każdego z parametrów w ekspresowym tempie.
Aby użyć modyfikatora Array na modelu, wystarczy wybrać go z rozwijanej listy w zakładce Modify, pamiętając o wcześniejszym zaznaczeniu obiektu do powielenia. Parametry Distribution odpowiadają za sposób powielania modelu. Możemy wybrać czy obiekt ma być rozstawiany w siatce, po okręgu, czy w jeszcze inny sposób. W Transform zmienimy skalę i pozycję całego obiektu wraz z instancjami. W Randomization wprowadzimy różnorodność do powielanych modeli, a w Material ID wybierzemy z jakich materiałów mają korzystać. W UV ustalimy jak ma działać siatka obiektu, a Remove pozwoli nam na usunięcie części obiektu. Create utworzy osobne modele w miejsce instancji.
grafika: PCC Polska
Modyfikator ma szerokie zastosowanie. W wizualizacjach pomoże ustawiać w sposób proceduralny powtarzalne modele. Przyspieszy tworzenie i rozstawianie roślinności, wstawienie paneli podłogowych albo rozstawienie książek na półkach.
grafika: Autodesk
Pomoże w tworzeniu modeli składających się z segmentów, np. łańcuch, płot lub orurowanie.
grafika: PCC Polska
A nawet pozwoli na tworzenie abstrakcyjnych dzieł sztuki:
grafika: https://www.youtube.com/watch?v=PNvjSh7s_yU
Przygotujemy prostą półkę z książkami:
Aby to zrobić, wykorzystamy Primitive Box o kształcie zbliżonym do książki, a następnie dodamy do niego modyfikator Array:
Następnie zmienimy lekko parametry Scale, Rotation i Position w zakładce Randomization, dzięki czemu książki będą różnić się rozmiarami i część z nich będzie lekko przekrzywiona. W parametrze Apply to ustawiliśmy 80%, aby zmiany tyczyły się tylko części z nich.
Do książki dołączymy kilka materiałów w Slate Material Editor i w zakładce Material ID ustawimy ich ID, aby urozmaicić kolory. My użyliśmy tylko prostych kolorów, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by użyć bardziej zaawansowanych materiałów.
Na koniec zduplikujemy obiekt, by ustawić go na drugiej półce, zmieniliśmy seed w Randomization, aby książki się różniły i gotowe!