Bardzo dobrym sposobem na podkręcenie efektu renderowanych obrazów jest dodanie tak zwanej głębi ostrości (DOF – Depth of field)…
Efekt DOF powoduje, że obrazy są obierane jako bardziej fotorealistyczne, tak jak by były robione aparatem z obiektywem stałoogniskowym. Przedmioty znajdujące się bardzo blisko obiektywu lub daleko za obiektem na którym skupiona jest ostrość, są rozmyte. Poziom rozmycia wraz z odległością od obiektywu jest większy.
Niestety czas renderingu z efektem DOF w 3ds Max + V-Ray znacznie się wydłuża. Poza tym mamy dość ograniczoną kontrolę i musimy czekać aż obraz zostanie wygenerowany. Łatwym i szybkim sposobem na podrasowanie wizualizacji jest dodanie głębi ostrości w postprodukcj w Photoshopie.
Krok Pierwszy
W przygotowanej scenie w 3ds Max zmieniamy silnik renderujący na V-Ray. W opcjach silnika wybieramy zakładkę Render Elements (Render Setup > Render Elements).
Następnie dodajemy nowy element z listy o nazwie VRayZDepth, który posłuży nam jako maska w Photoshop (Add… > VRayZDepth). W parametrach tego elementu ustawiamy maksymalny i minimalny zakres rysowania maski (zdepth min i zdepth max). Możemy renderować obraz.
Krok Drugi
Uzyskujemy obraz podstawowy oraz dodatkową warstwę ZDepth, która posłuży nam jako maska w Photoshopie. Otwieramy oba obrazy, które są gotowe do postprodukcji.
Render:
ZDepth element:
Krok Trzeci
Tworzymy duplikat warstwy z naszym renderem. Na niższej warstwie niższej nakładamy odpowiedni poziom rozmycia (Filtr > Rozmycie > Rozmycie Gaussowskie). Następnie na wyższą warstwie nakładamy maskę wyrenderowanego elementu ZDepth. Włączamy obie warstwy i mamy gotową głębię ostrości.
Bądź na bieżąco! Zamów nasz biuletyn branżowy – raz w miesiącu prześlemy informacje z branży oraz szczegóły naszych promocji. Bez spamu. Z możliwością rezygnacji.
[easy_contact_forms fid=13]