Narzędzia dostępne w programie Inventor do generowania list części jak: Zestawienie komponentów w zespole czy Lista Części w rysunku mogą być dostosowana przez użytkownika do jego specyficznych wymagań.
Zestawienie komponentów w zespole czy na rysunku pozwala dokonać eksportu z danymi zespołu, ze strukturą zespołu, pozwala dostosować widok tabeli i wstawić dodatkowe kolumny jak: materiał, masa, ilość bazowa, ilość jednostokowa, pozwala na dodanie niestandardowej kolumny ze właściwościami zapisanymi w polach iProperties, itp. Po eksporcie takiej listy części w dalszej kolejności wymagane jest dostosowania jej do wymagań firmy, sformatowanie, umożliwienie sortowania elementów, sumowanie ilości elementów, dodawanie opisów, stanów realizacji zlecenia, wycen itp.. Prace z dostosowaniem wyeksportowanego arkusza XLS zajmują wiele czasu, a zmiany wprowadzone w modelu wymagają bieżącej jego aktualizacji i czasochłonnego śledzenia zmian.
Rozwiązaniem problemu z generowaniem i aktualizowaniem list części może być stworzenie programu do generowania list materiałowych zgodnych ze specyfika klienta. Listy takie mogą zawierać wszystkie potrzebne informacje o zespołach i częściach, poprawnie sformatowane kolumny z liczbami, czy objętością w m3, a nie domyślnych mm3. Mogą zawierać zsumowane ilości elementów występujących w danym zespole jaki i w całym wyrobie, informację o numerze rysunku powiązanego z częścią lub zespołem, informację do jakiego zespołu część wchodzi, sposobie produkcji, stanie, itp.
Dla jednego z naszych klientów zostało stworzone w programie Autodesk Inventor narzędzie do eksportu list części, pozwalające wykonać eksport dla otwartego zespołu. Po uruchomienie programu do Exportu BOM program automatycznie tworzy plik Excel z danymi pochodzącymi z otwartego zespołu, zawierający 3 zakładki:
W zakładce Zespoły automatycznie tworzona jest lista zespołów i podzespołów wchodzących do projektu z następującymi informacjami:
W zakładce Części tworzona jest automatycznie lista części z własnościami:
W zakładce Elementy handlowe/biblioteka tworzona jest automatycznie lista części z własnościami:
W utworzonym arkuszu XLS z danymi występują pola ze statycznymi wartościami jaki i pola zawierające formuły, które na bieżąco pozwalają aktualizować dane w arkuszu. Arkusz zawiera również puste kolumny ze zdefiniowanymi właściwościami do wypełniania w trakcie pracy. Arkusz – Lista części używany jest przez kolejne działy w firmie i uzupełniany ręcznie przez kolejnych użytkowników (logistyka, produkcja, zakupy itd.).
Wykonanie narzędzia eksportu zestawień komponentów BOM w Autodesk Inventor w dużym stopniu oszczędza czas konieczny na każdorazowe dostosowanie otrzymanego pliku XLS do wymagań klienta, aktualizacją zestawienia po zmianach. Pozwala również na pozyskanie informacji o powiązaniach elementów, elementach wchodzących w skład danego zespołu, sumie elementów w zespole, ułatwia prace nad przygotowaniem dokumentacji do produkcji, zakupów czy realizacji zleceń produkcyjnych.