Menu

Autodesk Inventor – Modelowanie części o swobodnych kształtach (Free Form)

Inventor modelowanie swobodne

Kategoria: Autodesk Inventor, Tagi: , ,

Potrzebujesz wymodelować w Inventorze bardzo nietypową część? Nie jest to niemożliwe! Skorzystaj z przewodnika do modelowania swobodnego!


Modelowanie swobodne w Inventor

Czasem mamy potrzebę stworzenia części o nietypowych kształtach, które ciężko zdefiniować za pomocą podstawowych brył geometrycznych. Idealnym narzędziem do takich operacji jest modelowanie swobodne w programie Autodesk Inventor.

modelowanie swobodne w Autodesk Inventor 1

Tworzenie brył/części o swobodnych kształtach z wykorzystaniem standardowych technik modelowania może być trudne, czasochłonne, a nieraz niemożliwe do wykonania. Narzędzia do tworzenia kształtów swobodnych zapewniają alternatywną metodę modelowania umożliwiającą tworzenie modeli o kształcie swobodnym dzięki bezpośredniej manipulacji na bryle. W programie Autodesk Inventor dostępne są różne narzędzia umożliwiające edycję kształtu, łączenie kilku brył i dopasowanie do istniejącej geometrii. Uzyskaną bryłę swobodną można połączyć lub zmienić, dodając elementy modelu 3D.

Ogólny proces roboczy dodawania kształtu swobodnego do projektu wygląda następująco:

  1. Wybierz wstępny kształt swobodny najlepiej odpowiadający tworzonej geometrii.
  2. Za pomocą narzędzi edycji kształtu swobodnego zmień kształt.
  3. W razie potrzeby utwórz dodatkowe kształty swobodne, dokonaj ich edycji i użyj opcji Pomost, aby połączyć kilka brył swobodnych.
  4. Użyj opcji Dopasuj krawędź, aby dopasować krawędzie bryły swobodnej do geometrii szkicu lub modelu.

 

Do zaprezentowania wyżej wymienionej funkcji posłuży projekt fotela do maszyny rolniczej, do którego będę chciał zamodelować oparcie wykonane z pianki.

Mając wykonany wstępny projekt siedzenia, z zespołu siedzenia wybieram podzespół oparcia i część, w której będę modelować kształt oparcia fotela.

modelowanie swobodne w Autodesk Inventor 2

Następnie przechodzimy do zakładki model 3D. W menu Utwórz kształt swobodny wybieramy podstawowy kształt – prostopadłościan, który potem będziemy edytować i modyfikować.


Po zaznaczeniu płaszczyzny, należy kliknąć drugi raz w miejsce, w którym chcemy aby Nasza bryła miała środek. Następnie określamy wstępne parametry wstawianego prostopadłościanu.


Zmieniając wartości w oknie Powierzchnie, zmieniamy ilość elementów z których zbudowany jest nasz model. Jest to pomocne przy budowaniu skomplikowanych kształtów.

Dodatkowo jeśli nasz przedmiot jest symetryczny warto wskazać symetrycznie obszary bryły zaznaczamy Symetria długości/szerokości/wysokości.

Następnie łapiąc za strzałki i przeciągając model, możemy zmienić ręcznie jego długość, szerokość i wysokość.

Jeśli zaznaczymy cały model, będziemy mieli możliwość edycja całej bryły, w tym wypadku obrócenie bryły o dowolny kąt.

 

 

 


Jedną z najbardziej przydatnych funkcji w Modelowaniu swobodnym jest opcja Dopasowanie krawędzi. Pozwala ona w szybki sposób dopasować kształt bryły, do naszkicowanego kształtu w szkicu 2D i zaoszczędzić mnóstwo pracy i czasu. W przypadku fotela jest narysowany szkic 2D do którego będziemy dopasowywać bryłę. Należy pamiętać, że taki szkic nie powinien być przesadnie skomplikowany, ponieważ, bryła która by powstała nie nadawałaby się do dalszej edycji. Kolejną rzeczą na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że szkic MUSI być zamknięty i ciągły, tj. nie może być w nim żadnych szczelin, niepołączonych linii i musi być styczny.

Polecenie – Dopasowanie Krawędzi – zaczynamy od zaznaczenia krawędzi bryły, którą będziemy chcieli dopasować do naszego przygotowanego kształtu.

modelowanie-swobodne-w-Autodesk-Inventor-10

Kolejny krokiem jest wybranie szkicu- Cel. Po kliknięciu OK, model przybierze narzucony przez nas kształt.

modelowanie-swobodne-w-Autodesk-Inventor-10

W tym samym oknie możemy zmienić również tolerancję, co przełoży się na gęstość siatki.

modelowanie-swobodne-w-Autodesk-Inventor-10

Jeśli nasz przedmiot jest symetryczny, dobrym pomysłem na początku jest wybranie opcji Symetria i zaznaczenie odpowiednich powierzchni. Dzięki temu mamy pewność, że z każdej strony uzyskamy identyczny kształt.

 

modelowanie-swobodne-w-Autodesk-Inventor

Gdy mamy już wstępny zarys modelu, możemy przejść do właściwej edycji.

Po kliknięciu opcji Edytuj kształt, będziemy mieli możliwość wybrania powierzchni, krawędzi, punktu lub zaznaczenia kilku obiektów. Strzałkami, które nam się pojawiły możemy przeciągać bryłę w osiach, po płaszczyźnie, czy obracać kątowo.

modelowanie-swobodne-w-Autodesk-Inventor

Wskazówka: Aby bryła nie zasłaniała nam modelu, możemy włączyć jej przeźroczystość – Włącz/Wyłącz Półprzezroczystość.

Teraz pozostaje dopasowanie ręczne kształtu bryły do obrysu oparcia w modelu. W tym celu wskazujemy poszczególne elementy oparcia i dopasowujemy do pożądanego kształtu.

modelowanie-swobodne-w-Autodesk-Inventor

Gdy uznamy, że nasza bryła jest gotowa, klikamy Zakończ kształt swobodny.

 

modelowanie-swobodne-w-Autodesk-Inventor
Autor: Tomasz Jarmuszczak | PCC Polska