Pokażemy w praktyce w jaki sposób efektywnie pracować w programie Fusion 360 w module freeform. Omówimy proces projektowania uchwytu do pacy tynkarskiej za pomocą narzędzi: Edit form, Bridge, Crease oraz modyfikacji powierzchni korzystając z widoku box (pudełkowego) i z wygładzonymi krawędziami.
Fusion 360 – wykorzystane T-splines w modelowaniu swobodnym
Musisz zaprojektować skomplikowaną powierzchnię, a modelowanie bryłowe i powierzchniowe okazało się niewystarczające? Wypróbuj modelowania swobodnego!
T-splines – metoda tworzenia zaawansowanej powierzchni, która umożliwia projektantom nie-prostokątną topologię. Metoda ta (freeform) umożliwia łatwą edycję złożonych modeli. Główną zaletą T-splines jest tworzenie zawsze gładkiej powierzchni. Podczas projektowania użytkownik ma pełną kontrolę nad wymiarami modelu.
W poniższym przykładzie zaprezentuję kilka narzędzi dostępnych w module Sculpt – Freeform.
Zaprezentuję w jaki sposób zamodelować uchwyt do pacy tynkarskiej.
1. W module MODEL wybierz CREATE FORM
2. W zakładce CREATE wybierz PLANE
3. Zdefiniuj płaszczyznę
W celu rozpoczęcia pracy niezbędne jest wstępne zdefiniowanie płaszczyzny, która w następnych etapach będzie modyfikowana. Im drobniejsza siatka tym większe możliwości edycji powierzchni.
Parametry do zdefiniowania:
Lenght – Wysokość płaszczyzny
Lenght Faces – podziałka siatki wysokości płaszczyzny
Width – Szerokość płaszczyzny
Width Faces – podziałka siatki szerokości płaszczyzny
Możliwe jest również wstępne zdefiniowanie symetrii.
Jest to wstępny podział siatki płaszczyzny. Jeżeli siatka okaże się zbyt prosta to w późniejszych etapach pracy możliwy jest jej podział na mniejsze fragmenty w konkretnym miejscu.
4. Zdefiniuj symetrię płaszczyzny
Definiując symetrię w zakładce SYMMETRY możesz samemu wybrać linię środkową symetrii i sposób jej działania.
5. Powierzchnia zdefiniowana. Do dzieła! – Edit Form
Kliknij prawy przycisk myszy i wybierz opcję- EDIT FORM.
Zaznacz prostokąty, które chcesz wyciągnąć, obrócić, przesunąć, obniżyć, pofalować, zaokrąglić – co tylko chcesz!
W tym ćwiczeniu modelujemy uchwyt. Zaznacz wszystkie prostokąty i wciskając przycisk ALT pociągnij powierzchnię do góry.
UWAGA: Jeżeli siatka ma zostać podzielona podaj wysokość wyciągnięcia, puść ALT i pociągnij powierzchnię ponownie!
6. Wstępny zarys zrobiony. Czas na nadanie kształtu. – Edit Form c.d.
Zarys uchwytu skończony. Co dalej? Zaznaczając prostokąt, jego krawędź, (róg jeden lub kilka) możesz dowolnie je edytować.
Zaznacz lewy górny róg siatki i przeciągnij go lekko w prawo.
W celu poszerzenia samego końca uchwytu obróć model o około 90 stopni, zaznacz siatkę jak na rysunku poniżej i przeciągnij ją delikatnie w lewo.
7. Zmiana stylu wyświetlania modelu 3D
Może okazać się, że kolejne edycje powierzchni będą trudne do wykonania w widoku z wszystkimi szczegółami powierzchni. Wciskając kombinację klawiszy ALT + 1, ALT + 2, ALT + 3 możesz zmienić sposób wyświetlania modelu. Wybierając ALT + 1 przejdziesz do widoku pudełkowego, tj. bez żadnych zaokrągleń.
Modelowanie w widoku z zaokrągleniami:
Modelowanie w widoku pudełkowym:
8. Zwężanie części przedniej uchwytu
Zaznacz róg modelu tak jak na rysunku obok i zamodeluj przednią część swojego projektu.
Sugeruję próbować wszystkich opcji edycji powierzchni, nie tylko „strzałki”!
9. Domknięcie powierzchni – bridge
Podczas ćwiczenia pracowaliśmy na powierzchni, która jest elementem cienkościennym.
Do tej pory była ona otwarta od spodu.
Aby domknąć powierzchnię z zakładki MODIFY wybierz BRIDGE.
Obróć model i zaznacz powierzchnie, które chcesz połączyć. Zalecane jest ponowne ustawienie podziałki siatki.
Naciśnij OK i gotowe!
10. Wyrównanie krawędzi
Na chwilę obecną nasz model nie ma ostrych krawędzi. Krawędzie są wygładzone, mogą być pofalowane. Aby je wyrównać do kąta prostego naciśnij prawy przycisk myszy i wybierz funkcje CREASE.
Zaznacz te same krawędzie i naciśnij OK.
Po złożeniu modelu wygląda on następująco:
Render wykonany również w aplikacji Fusion 360 znajduje się na początku artykułu.
My, PCC Polska Spółka Jawna, i nasi partnerzy, korzystamy na naszych stronach z plików cookies (ciasteczek). Część z nich jest niezbędna dla funkcjonowania stron. Pozostałe możemy wykorzystywać do:
- analizy w jaki sposób korzystasz z naszej strony,
- personalizacji prezentowanych Ci treści,
- marketingu, reklamy i na potrzeby mediów społecznościowych.
Te pliki cookie sa niezbędne dla poprawnego funkcjonowania strony internetowej. Umożliwiają działanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie, preferencje prywatności, logowanie, wypełnianie formularzy i zapytań o ofertę. Nie mogą być wyłączone w naszej witrynie.
Preferencje
Służą do przechowywania informacji o preferencjach, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik. Wykorzystywane są w celu interakcji z użytkownikiem, który wcześniej odwiedził witrynę.
Statystyka
Te pliki cookie pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób różni użytkownicy zachowują się na stronie, gromadząc i raportując anonimowe informacje.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Marketingowe pliki cookie służą do śledzenia użytkownika w witrynach internetowych, aby prezentować mu odpowiednie reklamy, interesujące i zgodnie z profilem użytkownika. Są bardziej cenne dla wydawców i reklamodawców zewnętrznych.