Menu

Fusion 360 – wykorzystanie T-splines w modelowaniu swobodnym



Kategoria: Pomoc techniczna - mechanika, Tagi: , , ,

Pokażemy w praktyce w jaki sposób efektywnie pracować w programie Fusion 360 w module freeform. Omówimy proces projektowania uchwytu do pacy tynkarskiej za pomocą narzędzi: Edit form, Bridge, Crease oraz modyfikacji powierzchni korzystając z widoku box (pudełkowego) i z wygładzonymi krawędziami.


Fusion 360 – wykorzystane T-splines w modelowaniu swobodnym

Paca tynkarska

Musisz zaprojektować skomplikowaną powierzchnię, a modelowanie bryłowe i powierzchniowe okazało się niewystarczające? Wypróbuj modelowania swobodnego!


T-splines – metoda tworzenia zaawansowanej powierzchni, która umożliwia projektantom nie-prostokątną topologię. Metoda ta (freeform) umożliwia łatwą edycję złożonych modeli. Główną zaletą T-splines jest tworzenie zawsze gładkiej powierzchni. Podczas projektowania użytkownik ma pełną kontrolę nad wymiarami modelu.

W poniższym przykładzie zaprezentuję kilka narzędzi dostępnych w module Sculpt – Freeform.
Zaprezentuję w jaki sposób zamodelować uchwyt do pacy tynkarskiej.

1. W module MODEL wybierz CREATE FORM
Create Form
2. W zakładce CREATE wybierz PLANE
T-Spline plane
3. Zdefiniuj płaszczyznę

W celu rozpoczęcia pracy niezbędne jest wstępne zdefiniowanie płaszczyzny, która w następnych etapach będzie modyfikowana. Im drobniejsza siatka tym większe możliwości edycji powierzchni.

Parametry do zdefiniowania:

  • Lenght – Wysokość płaszczyzny
  • Lenght Faces – podziałka siatki wysokości płaszczyzny
  • Width – Szerokość płaszczyzny
  • Width Faces – podziałka siatki szerokości płaszczyzny

Możliwe jest również wstępne zdefiniowanie symetrii.

Jest to wstępny podział siatki płaszczyzny. Jeżeli siatka okaże się zbyt prosta to w późniejszych etapach pracy możliwy jest jej podział na mniejsze fragmenty w konkretnym miejscu.

Plane - parametry
4. Zdefiniuj symetrię płaszczyzny

Definiując symetrię w zakładce SYMMETRY możesz samemu wybrać linię środkową symetrii i sposób jej działania.

4 Symetria
5. Powierzchnia zdefiniowana. Do dzieła! – Edit Form

Kliknij prawy przycisk myszy i wybierz opcję- EDIT FORM.

Zaznacz prostokąty, które chcesz wyciągnąć, obrócić, przesunąć, obniżyć, pofalować, zaokrąglić – co tylko chcesz!

W tym ćwiczeniu modelujemy uchwyt. Zaznacz wszystkie prostokąty i wciskając przycisk ALT pociągnij powierzchnię do góry.

UWAGA: Jeżeli siatka ma zostać podzielona podaj wysokość wyciągnięcia, puść ALT i pociągnij powierzchnię ponownie!

Edit form

Wyciąganie powierzchni
6. Wstępny zarys zrobiony. Czas na nadanie kształtu. – Edit Form c.d.

Zarys uchwytu skończony. Co dalej? Zaznaczając prostokąt, jego krawędź, (róg jeden lub kilka) możesz dowolnie je edytować.

Edit form modelowanie uchwytu

Zaznacz lewy górny róg siatki i przeciągnij go lekko w prawo.

Wyciągany róg siatki

W celu poszerzenia samego końca uchwytu obróć model o około 90 stopni, zaznacz siatkę jak na rysunku poniżej i przeciągnij ją delikatnie w lewo.

Poszerzanie końca uchwytu
7. Zmiana stylu wyświetlania modelu 3D

Może okazać się, że kolejne edycje powierzchni będą trudne do wykonania w widoku z wszystkimi szczegółami powierzchni. Wciskając kombinację klawiszy ALT + 1, ALT + 2, ALT + 3 możesz zmienić sposób wyświetlania modelu. Wybierając ALT + 1 przejdziesz do widoku pudełkowego, tj. bez żadnych zaokrągleń.

Modelowanie w widoku z zaokrągleniami:

Modelowanie w widoku z zaokrągleniami:

Modelowanie w widoku pudełkowym:

Modelowanie w widoku pudełkowym:
8. Zwężanie części przedniej uchwytu

Zaznacz róg modelu tak jak na rysunku obok i zamodeluj przednią część swojego projektu.

Sugeruję próbować wszystkich opcji edycji powierzchni, nie tylko „strzałki”!

Modelowanie przedniej części projektu
9. Domknięcie powierzchni – bridge

Podczas ćwiczenia pracowaliśmy na powierzchni, która jest elementem cienkościennym.
Do tej pory była ona otwarta od spodu.

Aby domknąć powierzchnię z zakładki MODIFY wybierz BRIDGE.

Bridge

Obróć model i zaznacz powierzchnie, które chcesz połączyć. Zalecane jest ponowne ustawienie podziałki siatki.

Łączenie krawędzi

Naciśnij OK i gotowe!

Efekt działania bridge
10. Wyrównanie krawędzi

Na chwilę obecną nasz model nie ma ostrych krawędzi. Krawędzie są wygładzone, mogą być pofalowane. Aby je wyrównać do kąta prostego naciśnij prawy przycisk myszy i wybierz funkcje CREASE.

Zaznacz te same krawędzie i naciśnij OK.

Wyrównanie krawędzi do kąta prostego

Po złożeniu modelu wygląda on następująco:

Fusion 360 - paca tynkarska

Render wykonany również w aplikacji Fusion 360 znajduje się na początku artykułu.

 

Źródło: Jakub Piwowar | PCC Polska