Menu

Różnorodność w kreatorze postaci

Możliwość stworzenia postaci odzwierciedlającej zróżnicowaną społeczność graczy jest coraz ważniejsza, a możliwość zrobienia tego w łatwy sposób – jeszcze ważniejsza.


Wprowadzanie różnorodności w kreatorze postaci

Kiedy szefowa Autodesku odpowiedzialna za dział M&E (Mrs Diana Colella) jest pasjonatem różnorodności, jest to jednym z powodów, dla których firma integruje i ulepsza produkt Character Generator. To niesamowite i rozwijające, że coraz więcej designerów włącza do swoich nowych gier opcje sprzyjające integracji.

Twórcy niektórych z najpopularniejszych gier wideo na świecie poszerzają narzędzia, którego gracze używają do tworzenia postaci: zmniejszając znaczenie zgenderowanych terminów oraz dając swobodę podczas wybierania: typów ciał, głosu i innych cech niezależnie od płci.

Dlaczego to ma znaczenie?

Ta zmiana jest częścią trendu w branży, by być bardziej dostępna dla szerszego grona graczy, pozwalając im dostrzegać siebie w grach, w które grają.

  • Takie zmiany sprawiają, że te gry są bardziej przyjazne dla graczy transpłciowych i niebinarnych oraz dla tych, którzy chcą tworzyć takie postacie.
  • Pozwalają również na większe odstępstwa od stereotypów płciowych.

Przykłady zmian wprowadzone do tworzenia postaci! 

  • Przedpremierowa aktualizacja dla gry online World of Warcraft Dragonflight, która rozszerza grę wieloosobową studia Activision Blizzard, uruchomioną w 2004 roku, zmienia terminy „mężczyzna” i „kobieta” w kreatorze postaci na „typ ciała 1” i „typ ciała 2”.
  • Wcześniej w tym roku EA’s The Sims 4, zaczęła pozwalać graczom dostosowywać zaimki — „ona/ją”, „on/jego”, „oni/nich” — dla postaci Simów, które tworzą.
  • Harvestella SquareEnix, niedawno wydana gra łącząca uprawę z walką mieczem, daje graczom trzy opcje płci postaci: mężczyzna, kobieta lub niebinarny.
  • Gra Hogwarts Legacy znajduje się w centrum uwagi ze względu na jej związek, choćby luźny, z autorką Pottera, J.K. Rowling. Gra ma narzędzia do nielimitowanego dostosowywania postaci, dzięki którym gracze mogą tworzyć czarodziejów lub czarownice transpłciowe. Jej kreator postaci, zaprezentowany publicznie wcześniej, pozwala graczom wybierać typy ciał i głosy niezależnie od siebie, a następnie bez ograniczeń wybierać, czy ich postać mieszka z „czarodziejami” czy „czarownicami”.

Wypowiedzi z branży gier

„Nie da się zaprzeczyć, że nastąpił niedawny punkt przechylający szalę w podejściu twórców do kreatorów postaci, zwłaszcza w grach o wyższej wierności graficznej i modelach postaci”, mówi Blair Durkee, dyrektor działu gier w GLAAD.

  • Przypisuje to „rosnącemu uznaniu różnorodności płciowej w społeczeństwie, prowadzonemu przez młodsze pokolenia” i cytuje sondaż Gallupa z 2022 roku, który wykazał, że jedna piąta Amerykanów z pokolenia Z identyfikuje się jako osoba LGBT.
  • „Gra, która wymaga od graczy wyboru między sztywnie binarnymi opcjami płciowymi [mężczyzna lub kobieta] po prostu już nie odzwierciedla świata, w którym żyjemy”, mówi Durkee.
  • Durkee, która współpracuje z twórcami gier, dostrzega zmiany wprowadzane w studiach przez różnych twórców, w tym bardziej doświadczonych, którzy cenią sobie różnorodność i wierzą, że większa liczba opcji postaci poszerza zasięg ich gier.

Ujęcie historyczne kreatora postaci

  • Przez dziesięciolecia niektóre gry pozwalały graczom wybierać przynajmniej pewne podstawowe opcje, często zakodowane jako mężczyzna lub kobieta, z ograniczonymi wyborami dotyczącymi wielkości ciała, koloru skóry czy fryzury.
  • Możliwości dostosowywania fryzur były historycznie ograniczone dla postaci czarnoskórych, co skłoniło jednego użytkownika Twittera do śledzenia, czy nowe wydania gier to zmienią.
  • Seria Animal Crossing od Nintendo od dawna wspiera elastyczne opcje ubioru dla postaci różnych płci. Ale pierwotnie seria oferowała graczom tylko jasną skórę, zmuszając tych, którzy chcieli, by ich mieszkańcy mieli ciemniejszą skórę, do wykorzystania systemu opalania w grach. (Kiedy Nintendo wprowadziło ciemniejsze odcienie skóry w wersji Switch serii, krytyk GameSpot napisał: „W końcu mogę być sobą”).

Cofając się do przeszłości

Projektanci gier stawiali czoła wyzwaniom i okazjom związanym z reprezentacją swoich graczy od początku istnienia gier oraz możliwości wyboru postaci.

  • Przygodowa gra tekstowa Zork, opracowana w 1977 roku, celowo nie określała płci gracza ani innych cech, jak powiedział współtwórca Dave Lebling w 2014 roku.
  • Kreatorzy postaci w grach stopniowo łagodzili ograniczenia związane z ciałem, ubraniami i głosami. Durkee powiedziała, że gra Sunset Overdrive z 2014 roku od Insomniac Games miała wpływ, dając graczom szeroki wybór niezgenderowanych typów ciał i pozwalając im nosić dowolny rodzaj odzienia.

Jednakże uczynienie gier bardziej przyjaznym wymaga pracy i zaangażowania na wszystkich poziomach ze strony twórców gier.

  • „Dodanie większej różnorodności wymaga nie tylko przemyślenia, ale także ponownego zaprojektowania”.
  • Może to obejmować tworzenie fabuły, która lepiej uwzględnia tożsamość postaci gracza lub upewnienie się, że systemy animacyjne mogą obsłużyć szerszy zakres typów ciał i ubrań.
  • Dla producenta gry Daisuke Taka praca, którą jego zespół wykonał nad Harvestellą, była tego warta. „Używanie zaimków neutralnych płciowo wymaga stosunkowo niewielkiego wysiłku”, powiedział Taka Eurogamerowi. „Jednak pozytywny wpływ jest ogromny, ponieważ oznacza to, że podejmujesz wysiłek, aby uwzględnić wszystkich — a nasza gra jest dla wszystkich.”

Podsumowanie

Celem twórców nie jest usuwanie opcji, ale dodawanie ich więcej i budowanie kreatora postaci, który „rozumie wszystkie aspekty różnorodności płciowej”.

  • „Chcielibyśmy zobaczyć podejście, które nadal rozpoznaje mężczyzn i kobiety, jednocześnie oferując autentyczne opcje dla transmężczyzn, transkobiet i postaci niebinarnych na tym samym poziomie dostosowania i jakości”.



Autor: Anetta Hauzer | PCC Polska