W zeszłym miesiącu zawitało do naszej oferty nowe oprogramowanie od Capturing Reality i zarazem nowa dziedzina grafiki komputerowej jaką jest fotogrametria.
Fotogrametria to nowoczesna technologia, oparta o bardzo skomplikowane algorytmy, pozwalające na komputerowe generowanie cyfrowych modeli ze świata rzeczywistego w oparciu o zdjęcia i skany laserowe (tzw. Fotogramy).
Dzięki temu jesteśmy w stanie otrzymać niemalże idealnie odwzorowane modele naszej rzeczywistości, zarówno w skali mikro jak przedmioty, które można zmieścić w kieszeni, przez żywe stworzenia i ludzi, aż po całe budynki i połacie terenu zarówno miejskiego jak i naturalnego.
Do każdego rodzaju obiektów potrzebny będzie nieco inny rodzaj technologii.
Niektóre obiekty można uwiecznić za pomocą zwykłego aparatu, do innych będzie potrzebna sfera z dobrej jakości lustrzanek, do jeszcze innych dron lub skaner laserowy.
Wszystkim tak stosunkowo odmiennym metodom przyświeca jednak jeden wspólny cel jakim jest pozyskanie zdjęć obiektu z możliwie jak największej ilości stron.
Tutaj wkracza oferowane przez nas oprogramowanie RealityCapture, które pozyskuje informacje z fotogramów i na bazie punktów wspólnych generuje trójwymiarowy model, gotowy do dalszej obróbki.
Dany model przypomina z początku obiekt stworzony w programie typu Mudbox, bardzo szczegółowa zbita masa trójkątów, jednak już w samym programie można przejść do procesu optymalizacji.
Wisienką na torcie są tu eksportery. Wspierają one wszystkie najpopularniejsze standardy jak FBX, czy OBJ, ponad to są w stanie eksportować bitmapy (np. Diffusse i Normal) by móc je potem nałożyć na zoptymalizowane modele nie tracąc na tym na jakości.
Polecamy spróbować dalszej obróbki wygenerowanych modeli np. w programie Autodesk Maya lub 3ds Max, które świetnie sobie radzą z takimi operacjami, czego finalnym efektem może być zanimowana postać nadająca się do game-engine’u, lub inne obiekty nadające się do gier, animacji, wizualizacji i wielu innych.
Sprawdź oprogramowanie RealityCapture