Tworzysz sceny, które wymagają losowego rozmieszczenia dużej ilości elementów? Zobacz jak je rozmieścić za pomocą specjalnego skryptu do 3ds Max-a.
Bywa, że projektując scenę potrzebujemy rozmieścić losowo dużą ilość obiektów. Zrozumiałe jest, że rozmieszczanie setek, tysięcy czy milionów elementów w przestrzeni jest bardzo pracochłonne, dla tego z pomocą przyjdzie nam podstawowa znajomość programowania. Umiejętność pisania skryptów w 3ds Max-ie, czy każdym innym oprogramowaniu do obróbki 3D, jest bardzo przydatna i wysoce ceniona. Przeważnie opiera się to na języku Python. Tym razem wspólnie rozmieścimy obiekty używając prostego skryptu, za którego pomocą program sam losowo rozlokuje nasze obiekty w zdefiniowanej przez użytkownika przestrzeni. Jak to zrobić?
1. Po pierwsze stworzyć obiekt do kopiowania, Shift+Obrót w opcjach ustawienie ilości skopiowanych elementów (100) i zatwierdzenie.
(kliknij obrazek, aby go powiększyć)
2. Jak widać w lewej kolumnie mamy do rozlokowania wiele obiektów.
(kliknij obrazek, aby go powiększyć)
3. W pasku narzędzi wyszukujemy Narzędzia Scripting, po czym w rozwijanej wstążce wybieramy New Script. Otworzy nam się okno tekstowe pozwalające na wpisanie kodu.
Kolejnym krokiem będzie wpisanie następującej treści:
(kliknij obrazek, aby go powiększyć)
4. Objaśnienie zasady działania: jest to prosty kod, który przy śladowej znajomości podstaw logiki można zrozumieć.
Linijka „selObjs in selection do” – jest to swego rodzaju przekierowanie do obiektów na które będzie oddziaływać dalsza część kodu, w tym przypadku będą to (jak jest to zapisane w kodzie) obiekty aktualnie zaznaczone przez użytkownika à in selection
Następnie otwarty nawias dzięki któremu będziemy w stanie zawrzeć kilka komend do wykonania.
Komenda selObjs.pos.x, selObjs.pos.y, selObjs.pos.z =(random 0 300)- selObjs.pos.– treść ta odnosi się do osi w której będzie odbywać się rozmieszczenie. Tworząc trzy takie komendy w jednym nawiasie tworzymy tak naprawdę sześcian/graniastosłup o bokach X, Y, Z, w którego objętości będzie odbywało się losowe rozmieszczanie obiektów. Zawarte w nawiasach liczby określają miejsca wierzchołków każdego z boku np.:pos.y = (random 5 69) stworzy nam rozmieszczanie wzdłuż osi Y o długości zaczynającej się w jednostce 5 a kończącej w jednostce 69 względem środka sceny.
Następnie zatwierdzamy nasz skrypt (mając cały czas zaznaczone obiekty do rozmieszczenia) i ze wstążki w oknie skryptów wybieramy zakładkę Tools i Evaluate All:
(kliknij obrazek, aby go powiększyć)
5. Efekt mówi sam za siebie:
(kliknij obrazek, aby go powiększyć)
6. Manipulując liczbami w nawiasie można zmieniać wielkość przestrzeni w której ma odbywać się rozmieszczanie, a co za tym idzie- zmniejszać lub zwiększać zagęszczenie:
My, PCC Polska Spółka Jawna, i nasi partnerzy, korzystamy na naszych stronach z plików cookies (ciasteczek). Część z nich jest niezbędna dla funkcjonowania stron. Pozostałe możemy wykorzystywać do:
- analizy w jaki sposób korzystasz z naszej strony,
- personalizacji prezentowanych Ci treści,
- marketingu, reklamy i na potrzeby mediów społecznościowych.
Te pliki cookie sa niezbędne dla poprawnego funkcjonowania strony internetowej. Umożliwiają działanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie, preferencje prywatności, logowanie, wypełnianie formularzy i zapytań o ofertę. Nie mogą być wyłączone w naszej witrynie.
Preferencje
Służą do przechowywania informacji o preferencjach, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik. Wykorzystywane są w celu interakcji z użytkownikiem, który wcześniej odwiedził witrynę.
Statystyka
Te pliki cookie pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób różni użytkownicy zachowują się na stronie, gromadząc i raportując anonimowe informacje.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Marketingowe pliki cookie służą do śledzenia użytkownika w witrynach internetowych, aby prezentować mu odpowiednie reklamy, interesujące i zgodnie z profilem użytkownika. Są bardziej cenne dla wydawców i reklamodawców zewnętrznych.