Menu

3ds Max Tips & Tricks: SELECT SIMILAR – selekcja podobnych obiektów

Jedną z rzadziej wykorzystywanych przez użytkowników 3ds Max opcją selekcji, która jest bardzo wygodna, jest selekcja podobnych obiektów. Zobacz dlaczego warto ją stosować.


Zapraszamy na kolejny wpis z naszej nowej serii krótkich porad i wskazówek dotyczących przykładów wykorzystania narzędzi 3ds Max w codziennej pracy wizualizatora. Materiały przygotowuje dla Was nasz specjalista od 3dx Max i fotorealistycznych wizualizacji – Bartłomiej Sokół.

SELECT SIMILAR – selekcja podobnych obiektów w 3ds Max

Podczas pracy w 3ds Max większość narzędzi wymaga wskazania obiektów, na których chcielibyśmy działać. Im więcej obiektów na rysunku, tym trudniej je wyselekcjonować i zaznaczyć. Wybranie wszystkich podobnych obiektów może być bardzo czasochłonne, a i tak przy złożonych, wieloelementowych projektach może się darzyć, że nieumyślnie pominiemy jakiś obiekt. W takim przypadku najlepiej skorzystać właśnie z funkcji SELECT SIMILAR. Opcja ta automatycznie wybiera wszystkie elementy, które są „podobne” do bieżącego zaznaczenia. Znajdziecie ją w wielu wersjach 3ds Max wstecz.

3d-smax-tips-tricks-obiekty-podobne


Zasada działania opcji SELECT SIMILAR w 3ds Max

  • Ogólnie ujmując, „podobne” obiekty muszą znajdować się na tej samej warstwie i mieć ten sam materiał (lub nie mieć nałożonego materiału).
  • Jeśli importujesz lub łączysz się z plikiem DWG zawierającym ściany w kilku różnych stylach, takich jak CMU-8, Concrete-8 i Stud-4, możesz wybrać wszystkie segmenty ścian CMU-8 w tej samej warstwie wybierając jeden, a następnie wywołując opcję SELECT SIMILAR.
  • Jeśli zaczniesz od wybrania wielu obiektów o różnych stylach, opcja SELECT SIMILAR wybierze wszystkie obiekty z tymi stylami.
  • Polecenie to działa tak samo dla obiektów natywnych dla 3ds Max: wybiera wszystkie obiekty tego samego typu. Obejmuje to podstawowe i edytowalne typy obiektów.

Przykład zastosowania opcji SELECT SIMILAR w 3ds Max

1. Mamy w 3ds Max stworzonych kilka różnych rodzajów obiektów: piramid, sześcianów i walców, jeden rodzaj obiektu typu SHAPE 2D (koła) oraz standardowe światła.

2. Zaznaczamy jeden z obiektów, a następnie wywołujemy opcję SELECT SIMILAR prawym przyciskiem myszy lub używając skrótu klawiszowego SHIFT+CTRL+A.

3. W rezultacie program 3ds Max wybierze dla nas wszystkie obiekty, które są podobne geometrycznie lub są tego samego rodzaju (w przypadku świateł trudno mówić o geometrii).

4. Teraz gdy dodasz jakiś modyfikator lub np. skonwertujesz wszystkie obiekty do formatu Editable Poly (EDIT POLY) zmieniając kształt naszego obiektu i powtórzysz test, wszystkie obiekty zostaną wybrane.

5. Jeśli zmienisz obiekty w jakikolwiek sposób, a powstały one za pomocą tej samej komendy, to funkcja SELECT SIMILAR będzie działa w ten sam sposób.

6. Jeśli zastosujesz materiał do jednego z obiektów lub przeniesiesz go na inną warstwę, nie będzie on już „podobny” do pozostałych i nie zostanie zaznaczony przez opcję SELECT SIMILAR.


Jak widać na powyższych przykładach, przy stosowaniu opcji SELECT SIMILAR w 3ds Max, nie ma znaczenia wielkość i przekształcenie lub modyfikatory, jakie przypiszemy naszemu obiektowi. W wypadku wielu obiektów tworzonych w naszej scenie jest to bardzo przydatna opcja. Pamiętanie o opcji SELECT SIMILAR w 3ds Max i stosowanie jej na co dzień, może znacznie przyśpieszyć naszą pracę.

Autor: Bartłomiej Sokół | Renderman.pl / PCC Polska