Sierpniowa aktualizacja programu Fusion 360 o numerze v.2.0.8749 przyniosła nam wiele przydanych funkcji
Nowa funkcjonalność została wprowadzona w następujących modułach:
1. Moduł szkicu i modelowania >>>
2. Moduł projektowania elektroniki >>>
3. Moduł renderowania >>>
4. Moduł dokumentacji 2D >>>
5. Moduł symulacyjny >>>
6. Moduł wytwarzania >>>
Design workspace > Solid Tab > Create Panel > Emboss
Funkcja Emboss znacznie upraszcza projektowanie elementów, które chcesz wytłoczyć.
Pozwala na wybór profilu szkicu, oraz powierzchnie na której chcesz wytłoczyć.
Design workspace > Solid Tab > Create Form > Modify Panel > Edit by Curve
Funkcja Edit by Curve zapewnia większą kontrolę w edycji krawędzi w trybie T-Spline. Manipulowanie za pomocą punktów kontrolnych zamiast przeciągania krawędzi gwarantuje, że Twój model 3D będzie gładszy i precyzyjniejszy. W narzędziu znajdują się dodatkowe parametry: wartość stopni, rozkład, przełącznik krzywej planetarnej, oraz preferencje dopasowania krzywej (ang. Degree values, Distribution, Planar Curve toggle, Curve Fit preferences).
Design workspace > Solid Tab > Modify Panel > Draft > Move Parting Line
Wprowadzono możliwość tworzenia linii podziału podczas funkcji Draft. Dzięki temu możesz przesunąć linię neutralną, określając kąt pochylenia. Możesz też ustawić kierunek na kąt powyżej, poniżej, a także wybrać stałe krawędzie (ang. Direction to be Angle Above, Both, or Angle Below, Fixed Edges)
Create Sketch > Dimension > change the default dimension name
Podczas tworzenia wymiaru na szkicu od teraz możesz zmienić jego nazwę i wskazać zdefiniowany parametr. Wystarczy, że wprowadzisz nazwę wymiaru i nadasz znak równości. Nie musisz już przechodzić do okna dialogowego Parameters!
Podobnie jak wcześniej możesz zmieniać takie wartości jak Zaokrąglenie, Wyciągnięcie proste, Wyciągnięcie po ścieżce (ang. Fillet, Extrude, Sweep) i innych narzędziach, które umożliwiają wprowadzanie wartości.
Design Workspace > Create Panels > New Component
Podczas tworzenia nowego komponentu od teraz możesz zdefiniować jego odniesienie w lokalizacji – bezpośrednio w zespole lub w wybranej przez Ciebie lokalizacji.
Wybranie opcji Internal (wewnętrzny) spowoduje utworzenie komponento tak jak dotychczas.
Wybranie opcji External (zewnętrzny) wymusi wskazanie lokalizacji, w której ma znajdować się nowy komponent.
W sierpniowej aktualizacji poprawiony został algorytm odpowiedzialny sposób otwierania się projektu (File > Open). Wydajność wzrosła nawet o 75%!
Design > Insert > 3DPCB > Edit in Place
Pomiędzy elektronikiem i inżynierem z zakresu projektowania bardzo często pojawiają się wyzwania związane z odpowiednim umieszczeniem i zaprojektowaniem komponentów tak, by mogły być sterowane z zewnątrz (np. przełączniki, gniazda, diody). Dzięki nowej funkcji od teraz możliwe jest elastyczne aktualizowanie komponentów bezpośrednio w obszarze roboczym.
File > New Electronics Design > New Schematic > Add part
W aktualizacji została rozszerzona biblioteka IC_Embedded o serię mikrokontrolerów Atmel MEGA16, 32, 64, 1280, 1281, 2560, 2561, 644, oraz kilka układów scalonych Boost (step-up) w bibliotece IC_Power.
PCB Editor > Move
Przed aktualizacją po zmianie w obszarze roboczym konieczne było wywołanie funkcji Ratnest w celu ponownego przeliczenia możliwie najkrótszej ścieżki. Po aktualizacji podczas przesuwania komponentów połączenie od razu szuka najbliższej ścieżki.
PCB Editor > Move > Push & Shove
Podczas zmian w projekcie zdarza się, że niezbędne jest dodanie lub zamiana komponentów. Tradycyjne zmiany wymagały przeniesienia lub usunięcia istniejących ścieżek tak, aby zrobić miejsce na nowy/inny element.
Po włączeniu funkcji Push Violators ścieżki i przelotki będą usuwać się z drogi i dostosowują się do nowego komponentu.
Biblioteka elektronicznych komponentów ma teraz lepszą integrację z library.io. i umożliwia dostęp do prawie 8000 modeli 3D.
Powyższe zdjęcie przedstawia stary (po lewej) i nowy widok (po prawej).
Nowe ikony na pasku narzędzi zostały rozszerzone o możliwość połączenia ze sobą biblioteki i pobieranie aktualizacji w czasie rzeczywistym. Dodatkowe informacje pojawiają się po najechaniu kursorem na element library.io.
Od teraz Eagle obsługuje nie tylko czcionkę wektorową Gerber.
Czcionki True Type nie zostaną przekonwertowane na czcionkę wektorową Gerber dzięki temu czcionka używana w projekcie będzie dokładnie odpowiadać temu co zostanie wyprodukowane.
Render workspace > Rendering Gallery > Render On Save
Podczas renderowania lokalnie – w tle przy wykorzystaniu mocy obliczeniowej komputera, zarówno jak i w chmurze Autodesk możesz przeciągnąć w okno „Render on Save” (po lewej stronie) dowolne renderowane ujęcie. Po wprowadzeniu zmian w projekcie render przy tym samym ustawieniu kamery zostanie automatycznie zaktualizowany.
Funkcja ta ułatwia zachowanie widoków i oszczędza Twój czas, które poświęciłeś na przygotowanie sceny.
Sierpniowa aktualizacja przyniosła nam rozszerzoną funkcjonalność tworzenia przekroju.
Od teraz możesz zdefiniować głębokość (ang. Depth) przekroju w celu ukrycia niechcianej geometrii. Zamiast przecinać całą część możesz wybrać Slice (wycinek) o zerowej głębokości lub wybrać Distance (odległość) i wpisać lub za pomocą suwaka wybrać miejsce, w którym ma zostać stworzony przekrój.
Do tej pory dodanie w tabelce rysunkowej grafiki wymagało zaimportowanie jej z dysku lokalnego. Po wprowadzonych zmianach możliwe jest dodanie grafiki bezpośrednio z Twojej chmury. Nowa funkcja na pewno pomoże zapanować Ci nad kompletem danych projektowych, które będą dostępne tam gdzie się zalogujesz.
Funkcja Heat Transfer pozbyła się ograniczenia w postaci tylko jednej bryły radiatora. Możesz wybrać wiele elementów z cienkimi żebrami bez konieczności edycji geometrii.
Simulation workspace > Event Simulation > Manage > Element Deletion Criteria
Przed aktualizacją w symulacji zdarzeń (ang. Event Simulation) funkcja Allow Element Deletion umożliwiała zdefiniowania kryteriów usuwania NEGVOLUME i EFFSTRAIN we wszystkich częściach modelu, które nie są potrzebne w analizie.
W najnowszej aktualizacji zostało to zmienione w postaci osobnego okna dialogowego, którego funkcjonalność umożliwi określić bryły, które mają zostać usunięte z symulacji.
Simulation workspace > Event Simulation > Manage > Settings > Result Output
W symulacji dodano odkształcenie plastyczne (ang. Plastic Strain), siły kontaktowe (Contact Forces) i zdefiniowanie obciążenia jako oddzielny wynik symulacji.
Obciążenia punktowe są również dostępne dla symulacji zdarzeń (Event Simulation).
Aby przedstawić wagę niekrytycznych brył lub komponentów należy skorzystać z substytutu – funkcji Point Mass (Auto). Obciążenia skojarzone z elementami, które nie są częścią modelu należy zdefiniować ręcznie funkcją Point Mass (Maual).
Simulation workspace > Event Simulation > Solve > Solve Details
Jeżeli solver modułu Event Simulation nie będzie w stanie przeprowadzić symulacji wyświetlony zostanie komunikat o przyczynie błędu, a także akcji która może pomóc użytkownikowi naprawić błąd i doprowadzić symulację do oczekiwanych rezultatów.
Preferences > Preview Features włącz Arrange Feature i Manufacturing Working Model
Nowa funkcja Arrange (rozmieść) umożliwia podgląd ułożenia elementów na arkuszu z np. blachy.
Obszar, na którym rozmieszczone są elementy może być prostokątny, nieprostokątny i ograniczony tak jak na grafice poniżej.
Przy wykorzystaniu funkcji Arrange można również określić płaszczyznę lub szkic jako obwiednię przestrzeni, która może zostać wypełniona rozłożonymi na płasko elementami. Orientacja wybranych brył jest automatyczna, ale można odwrócić elementy i wybrać alternatywną ścianę. Pliki na podglądzie mogą być asocjacyjne, a więc zaktualizują się od razu po wprowadzeniu zmiany w projekcie. Ponadto zmiany zapiszą się tak jak w przypadku zwykłego projektowania i będzie można odtwarzać je przesuwając znacznik.
Preferences > Preview Features i włącz Template Library
Dzięki nowo powstałej bibliotece będziesz mógł zapisywać ulubione ścieżki narzędzi i przywoływać je do innych projektów. Możesz zapisać pojedynczą operację, wybrane operacje i wszystkie operacje wykorzystane w projekcie.
Manufacture Workspace > Browser > Right-click > Isolate
Jeżeli Twój projekt ma kilka brył ta funkcja na pewno Ci się spodoba.
Nie musisz już ręcznie wyłączać wszystkich zbędnych części, wystarczy, że skorzystasz z funkcji Isolate i wszystko co zbędne zostanie ukryte.
Udoskonalenie funkcji! Toczenie – obróbka zgrubna
Udoskonalone zostały 3 funkcje w obróbce zgrubnej:
– równomierna głębokość cięcia (ang. Even Depth of Cut)
– wyeliminowanie pierwszego płytkiego przejścia (ang. Eliminate First Shallow Pass)
– rozszerzenie do parametru podstawowego (ang. Extend to Stock Parameter)
Niezależnie od tego, czy używasz GUW (głównego układu współrzędnych) sondy do ustawiania części lub próbkujesz geometrię ściany pionowe są jednymi z najbardziej używanych geometrii do sondowania. Od teraz możesz przeciągnąć punkt sondy, który jest na końcu strzałki i ustawić docelową pozycję.
W najnowszej aktualizacji programu Fusion 360 zostały wprowadzone usprawnienia związane z brakiem stabilności niektórych funkcji – np. instalacja na systemach MAC, niezapisujące się pliki, problemy z jednoczesnym zaokrągleniem wielu krawędzi, czy nieciągłości w module CAM. Zmienił się sposób wyświetlania ilości dostępnych punktów chmury. Pojawiło się też mnóstwo nowych, bardzo przydatnych funkcji!
Poniżej najważniejsze nowości:
Rozwiń nowy panel w lewym górnym rogu i przełącz się między zespołami.
W programie Fusion 360 możesz pracować samemu lub w zespole. Jeżeli nad jednym projektem pracuje kilka osób sugerowane jest założenie Teamu, ponieważ dzięki temu nadasz kolegom z zespołu uprawnienia, role i dostęp do tego co widzi.
Poniżej nowego przełącznika zespołów dodany został nowy przycisk, który automatycznie łączy Cię z Twoją chmurą A360 (miejscu, w którym zapisują się Twoje dane projektowe Fusion 360). Po przełączeniu się między Teamem automatycznie zostaniesz przekierowany do odpowiedniej lokalizacji w A360.
Znajdziesz w: Utwórz szkic -> narzędzia szkic -> szkic 3D -> funkcja jest na samym dole palety.
Narzędzia, które są kompatybilne w szkicu 3D to: linia, prostokąt, punkt, splajn, okrąg, krzywa stożkowa, elipsa i wielokąt.
Przed wprowadzeniem zmian szkice 3D były możliwe, ale narzędzie zostawiało sporo do życzenia. Przechodząc z jednej płaszczyzny do drugiej trzeba było naszkicować obiekt, a następnie użyć polecenia Przenieś w celu przeniesienia go na inną płaszczyznę.
Po aktualizacji, gdy umieścisz punkt początkowy w szkicu od razu zobaczysz osie, płaszczyzny i manipulatory obrotowe wspomagające tworzenie szkic 3D.
Przejście z jedną płaszczyznę jest proste i intuicyjne. Wystarczy przesunąć kursor w pożądanym kierunku i kliknąć w inną płaszczyznę.
Znajdziesz w: moduł projektowania -> panel złożenia (assemble) -> wiązania (joint / joint origin)
Wywołując polecenie Joint pojawia się nowe okno dialogowe z pozycją (Position) i ruchem (Motion) w osobnych kartach. Oprócz wyboru komponentów mających być połączone w pożądany sposób możesz także wybrać tryb prosty (simple), przez dwie ściany (between two faces) i przecięcie dwóch krawędzi (two Edge intersection).
Tryb between two faces był zawsze dostępny we Fusion 360, ale funkcja ta była ukryta. Poniższy przykład tłumaczy sposób działania wiązania:
Tryb Edge Intersection jest całkowicie nowy. Umożliwia stworzenie połączenia na pozornym przecięciu 2 wskazanych krawędzi w 2 niezależnych komponentach.
Znajdziesz w: preferences -> preview features -> edit in place
W praktyce funkcja Edit in place pojawi się najeżdżając kursorem myszy na komponent.
Przed wprowadzeniem aktualizacji edycja części z jej odniesieniem w projekcie była możliwa gdy otworzyło się część w osobnym dokumencie projektu. Część nie była wyświetlana jako całość złożenia, tylko wyodrębniony element.
Po wprowadzeniu aktualizacji podczas edycji 1 części dostępny jest podgląd całego złożenia, dzięki czemu w łatwy sposób można się odnieść do ograniczeń projektowych (np. dostępna przestrzeń, kolizja z innym elementem).
W nowym trybie edycji obwód canvas parameter edytowalnej części jest podświetlony na niebiesko. W drzewku z częściami nazwa edytowanego elementu podkreśla się na zielono.
Przed aktualizacją wyrównanie krawędzi siatki było możliwe przy użyciu funkcji Edge chain poprzez przeciągnięcie jednego punktu podczas edycji i ustawienie wartości na 0. Nie każda krawędź mogła się wyprostować. Po aktualizacji narzędzie straighten zapewnia więcej opcji np. kierunek i typ prostowania.
Znajdziesz w: moduł Manufacturing -> karta Actions -> Setup Sheet
Dostęp do karty ustawień jest również dostępny z panelu danych we wspólnym projekcie Fusion Team.
Nowy styl karty ustawień to dynamiczny dokument widoczny w przekładce internetowej Twojego zespołu Fusion Team. Raport można udostępniać m.in. pracownikom w hali produkcyjnej. Dotyczy on wyłącznie programów NC.
Włączysz w: preferences -> manufacture -> highlight toolpaths in canvas
W celu wygodniejszego porównywania ścieżek podczas ich generowania funkcja będzie aktywna po najechaniu myszą w przeglądarce. W praktyce włączy się podświetlanie ścieżki narzędzia jak na poniższym przykładzie.
Znajdziesz w module manufatrure -> panel actions -> save inspection report
Wyniki kontroli powierzchni są obliczane dzięki wykorzystaniu rzut punktu kontaktowego na model 3D CAD co zwiększa dokładność wyników. Wyniki można kopiować z okna dialogowego do formatu wykorzystywanego w programie Excel.
Znajdziesz w module manufatrure -> milling lab -> 2d panel -> bore
Przykładowy skrypt znajdziesz w: product documentation -> programming interface -> Fusion 360 API user’s manual -> sample programs -> user interface -> general
Dzięki funkcjom programistycznym API możesz lepiej uporządkować swój interfejs poprzez stworzenie własnych, niestandardowych kart na pasku narzędzi. Spersonalizowana karta utworzy się obok ostatniej dostępnej karty na pasku narzędzi.