Fusion 360 to pierwsze, kompletne i zintegrowane rozwiązanie do projektowania 3D CAD, obliczeń MES i wytwarzania na obrabiarkach NC działające w chmurze. Program doskonale łączy ze sobą przepływ pracy od wstępnych szkiców, przez modele, zespoły, obliczenia, wizualizacje, dokumentację, po obróbkę CAM. Poniżej omówiono moduły oprogramowania Fusion 360, które w znacznym stopniu wspierają fazę projektowania: MODEL, SCULPT, PATCH oraz DRAWING.
Z uwagi na ciągły rozwój programu Fusion 360, poniższe opisy mogą różnic się od zawartości programu.
Jest to środowisko do projektowania części i zespołów. Zawiera wszystkie potrzebne narzędzia.
Moduł Sheet Metal pozwala na tworzenie części wykonywanych poprzez gięcie elementów z blachy. Do dyspozycji mamy narzędzia pozwalające na zamianę płaskiego szkicu na element blachowy.
Do tak utworzonego bazowego elementu można dodawać kolejne zagięcia poleceniem Kołnierz. Długość tworzonego kołnierza można określić ciągnąć myszką. Można jednocześnie wskazać wiele krawędzi od których będą tworzone kołnierze. Tworząc w ten sposób konstrukcje automatycznie tworzone są podcięcia w narożnikach i podcięcia przy zagięciach.
Praca z arkuszem blachy odbywa się z zachowaniem ustawień dostępnych w menu Sheet Metal Rules. Są tu dostępne opcje sterujące budową arkusza jak: grubość, współczynnik K, promień gięcia, podcięcia, głębokość podcięcia, itp.
Płaski wzór tworzony jest przez wybór polecenie Flat Pattern i wskazanie nieruchomej ścianki według której są rozwijane pozostałe ścianki.
Tworzenie dokumentacji płaskiego rozwinięcia następuje po aktywacji w menu – Flat Pattern i utworzeniu z niego dokumentacji poleceniem Drawing From Design.
Tworzenie dokumentacji dostępne jest pod prawym przyciskiem myszy w przeglądarce części lub zespołu oraz pod prawym przyciskiem myszy w przeglądarce plików Fusion 360. Po przejściu do rysunku mamy do dyspozycji narzędzia do tworzenia rzutów i opisywania rysunków.
Tworzenie rzutów możliwe jest przy wykorzystaniu: rzutu bazowego, widoku, przekroju, szczegółu. Utworzone rzuty mogą być przedstawione jako widoki krawędziowe, widoki cieniowane z widocznymi lub ukrytymi liniami.
Po wybraniu w środowisku MODEL fioletowej ikony obrazującej kostkę przechodzimy do środowiska SCULPT – swobodnego modelowania części – Free Forming. W środowisku SCULPT mamy narzędzia do tworzenia brył, modyfikacji i edycji.
Bryły tworzymy z podstawowych elementów jak: kostka, walec, płaszczyzna, cylinder, torys sfera, itp. Narzędzia do modyfikacji geometrii umożliwiają edycję wcześniej utworzonych podstawowych elementów i dowolne ich przekształcanie. Mamy do dyspozycji narzędzia jak: wstawianie dodatkowej krawędzi, podział elementów na mierniejsze, wstawianie punktu, łączenie elementów, budowanie połączenia między elementami, oraz wiele innych do modyfikacji geometrii. |
Narzędzia do tworzenia elementów symetrycznych, oraz do naprawy modeli.
Jest to środowisko do tworzenia modeli powierzchniowych. Zawiera dwa zestawy narzędzi CREATE i MODIFY: do tworzenia modeli powierzchniowych i do modyfikacji.
W narzędziu CREATE dostępne są polecenia do tworzenia modeli powierzchniowych przez: Wyciągnięcie, Obrót, Przeciągnięcie, Przeciągnięcie złożone, Odsunięcie, Odbicie, itp.. W narzędziu MODIFY dostępne są polecenia: Przecinanie powierzchni, Wydłużanie, Zszywanie, Zmienia orientacji, itp.