Zastosowanie programu 3ds Max w wirtualnej rzeczywistości



Opublikowane: 08 gru / 2017 Kategoria: 3ds Max, Tagi: , , , , ,

3ds Max to świetne narzędzie nadające się do tworzenia wirtualnej rzeczywistości. Przy pomocy pluginów i dodatkowych programów, efekty jakie można osiągnąć są oszałamiające.


Zastosowanie 3ds Max w wirtualnej rzeczywistości

3ds Max, to narzędzie świetnie nadające się do tworzenia wirtualnej rzeczywistości. Przy pomocy pluginów i dodatkowych programów, efekty jakie można osiągnąć są oszałamiające.

Czym generalnie różni się tworzenie wirtualnej rzeczywistości od standardowej kamery?
Od technicznej strony jest to praktycznie ten sam rodzaj pracy, ta sama budowa sceny, te same materiały, oświetlenie itd.

Różnice zaczynają się przy wprowadzeniu kamery. Otóż kamera 360 daje nowe, dużo większe możliwości operatorskie. Artysta ma do dyspozycji nie jedynie sztywny punkt widzenia zależny od zamkniętej ramy kamery, a pełne spektrum 360, w którym może bawić się widzem, tworząc efekty dookoła punktu, a nie jedynie przed punktem.

Tworzenie wirtualnej rzeczywistości można podzielić roboczo na 3 kategorie:


Panoramy 360

Tworzenie panoramy 360 poza niektórymi szczegółami nie różni się zbytnio od tworzenia standardowej wizualizacji. Jednak jak to zwykle bywa, diabeł tkwi w szczegółach. Potrzebne są w tym wypadku konkretne typy i ustawienia kamer. Program 3ds Max posiada specjalnie przygotowane do tego, predefiniowane ustawienia (które bardziej wymagający użytkownik może w pełni modyfikować).

Silnik renderujący VRay zaimplementowane ma specjalne opcje renderowania w 360 stopniach i to w różnych wariantach.

Podczas układania sceny trzeba mieć na uwadze to, że końcowy odbiorca wizualizacji będzie miał możliwość obejrzenia wszystkiego dookoła, zatem trzeba w najdrobniejszym szczególe zadbać o całą scenę i traktować ją jako główny punkt wizualizacji, a nie tylko skupiać się na konkretnym fragmencie, który byłby renderowany przy klasycznej wizualizacji.


3ds_virutal_Grafika 1

Render wykonany przez: renderman.pl

Filmy 360

Tworzenie animacji 360 to sztuka tak popularna jak popularna jest technologia VR.

Odtwarzanie filmów w trybie 360 nie jest już dziś niczym nadzwyczajnym. Facebook, Youtube oraz wiele innych portali od dawna wspiera tą technologię. Tego typu wizualizacje, dają niezapomniane wrażenia oraz pozwalają twórcom na szersze pole manewru, dzięki dosłownemu wprowadzeniu widza w przedstawiany spektakl.

Zestaw narzędzi, zaoferowany przez takie firmy jak Autodesk, oraz Chaosgroup, pozwala na szybkie, intuicyjne i profesjonalne stworzenie filmu 360.
Wizualizacje, prezentacje lub animacje pełne akcji. Wszystkie te zadania w sposób profesjonalny można wykonać w programie 3ds Max lub Maya z zaimplementowanym silnikiem V-Ray.


3ds_virutal_Grafika 2

Render wykonany przez: renderman.pl

Wirtualne spacery

W odróżnieniu od powyższych form wizualizacji, wirtualne spacery to już nie przelewki. Pomimo ogromnych nakładów pracy i pieniędzy wpompowanych przez Autodesk do tego projektu, nadal potrzebna jest wiedza nie tylko z dziedziny silników graficznych ale i podstawy algorytmiki, a czasem nawet programowania.

Do tego celu wymagane jest narzędzie zewnętrzne jakim jest silnik graficzny, generujący klatki w czasie rzeczywistym w taki sposób, że wyświetlany obraz jest na bieżąco, cały czas odświeżany.

Firma Autodesk wprowadza coraz więcej udoskonaleń i innowacyjnych rozwiązań, aby uczynić ten proces coraz prostszym zwłaszcza dla artystów którzy chcą skupić się na przedstawieniu ich wizji. Silnikami wspieranymi przez Autodesk są silniki Unity oraz Unreal Engine 4.

W ten sposób powstają narzędzia zaimplementowane do 3ds Maxa jak „Send to Unity” lub „Send to Unreal Engine”, które pozwalają eksportować tworzone sceny i assety za pomocą jednego kliknięcia.

3ds_virutal_Grafika 3
3ds_virutal_Grafika 4

 

 

Źródło: Patryk Konieczny | PCC Polska