Workflow w ShotGrid – jak go stworzyć i uporządkować



Opublikowane: 10 mar / 2022 Kategoria: Grafika 3D, Tagi: , , , , ,

Kiedy wiesz, że w twoim studio przyda się ulepszyć zarządzanie pracami i przepływ informacji ale nie wiesz od czego zacząć – skorzystaj z naszych porad.


ShotGrid – od czego zacząć tworzenie swojego workflow’u

Bycie odpowiedzialnym za stworzenie workflowu w ShotGrid może być zniechęcającym zadaniem, ale tak jak w przypadku każdego projektu, należy zacząć od jego posegregowania i uporządkowania. Pierwsze pytanie, na które musicie sobie odpowiedzieć, brzmi:

Jaki jest Wasz obecny przepływ pracy (workflow)?

Zrozumienie tego jest bardzo ważną częścią konfiguracji ShotGrida, a także pomoże Wam w dłuższej perspektywie, gdy będziecie rozwijać swój workflow. Wykorzystaj poniższe pytania aby dokładnie omówić najważniejsze aspekty obecnego i przyszłego przepływu pracy:

  • Jak zaczyna się Wasz projekt?
  • Jaka jest „pierwsza rzecz”, która się dzieje?
  • Kim są kluczowi gracze?
  • Jak przychodzą dane/informacje?
  • W jaki sposób opuszczają studio?
  • Na co poświęcacie dużo czasu, wykonując powtarzające się czynności?

Pamiętajcie: ShotGrid jest przeznaczony do współpracy!

Kiedy zaczniecie planować, jak chcecie pogrupować swoje informacje, nie zapomnijcie uwzględnić innych osób. Pomocne może okazać się narysowanie diagramu przepływu informacji w firmie, np. wykorzystujac whiteboard do rysowania workflowu. Najlepiej by było, aby wszyscy  w studiu korzystali z tego programu i aby każdy miał możliwość przekazania informacji zwrotnej na temat tego, co chce zobaczyć.

shotgrid-diagram-Workflow

ShotGrid: planowanie przepływu pracy krok po kroku

KROK 1: Pogrupowanie informacji w ShotGrid

Jeśli przykładowo pracujecie nad filmem, wiecie, że będziecie mieli dużo ujęć. Te z kolei trzeba zorganizować w sekwencje, które są pogrupowane według projektu.

 

KROK 2: wykorzystanie szablonów organizacji do zmapowania workflowu w ShotGrid

Podstawowe szablony są dostępne w ShotGridzie. Proste i intuicyjne. Jeśli nie jesteście pewni, jak zmapować swój workflow, zacznijcie od tych istniejących szablonów i działajcie zgodnie z nimi! W ShotGridzie nazywamy te poziomy organizacji „entities” (jednostkami). Ujęcie (shot) jest entity , sekwencja, aktywa też itd. Można je dodawać i modyfikować, aby stworzyć własne – na przykład:

  • jeżeli pracujesz nas serialem TV – możecie dodać dodatkowe poziomy organizacji, takie jak sezony,
  • jeśli pracujesz nad reklamą – możesz zorganizować wszystko według spotów (spots).

 

KROK 3: włączenie niestandardowych, unikalnych poziomów organizacji w ShotGrid

Aby śledzić rzeczy, których nie ma jeszcze w ShotGridzie lub które są unikalne dla Twojego workflowu możecie włączyć twz. niestandardowe entities. Na poniższym obrazku pokazane są relacje pomiędzy entities. Każde z nich jest połączone w obie strony. Rozrysowując to, jesteśmy w stanie jasno zrozumieć, które odcinki są w każdym sezonie i vice versa.

ShotGrid-workflow-TV Episodic Breakdown-niestendardowe-entities
 

KROK 4: Podział podmiotów w ShotGrid

Po zdefiniowaniu szerokiego zakresu pracy, można zacząć myśleć o tym, jak podzielić każdy 'Podmiot’. Pomocne w tym będą następujące pytania:

  • Jakie informacje chcę śledzić w sezonach (seasons)? Numer sezonu czy rok?
  • A co z ujęciami (shots)? Jakie informacje są ważne dla pojedynczego ujęcia?

 

KROK 5: Dodawanie powiązań i szczegółów do workflowu w ShotGrid

Teraz spróbujcie spojrzeć na wszystkie pola dostępne w każdym 'Podmiocie’ i jak mogą one odnosić się do informacji, które są ważne do śledzenia. Wykorzystajcie to, co już macie, zanim stworzycie dodatkowe pola, aby przechowywać więcej informacji. Zacznijcie od ogółu (prostego schematu), by potem przejść do szczegółu.

O wiele łatwiej jest dodawać więcej szczegółów do przepływu pracy w miarę potrzeb, niż później próbować je usuwać. Informacja jest tak dobra, jak to, z czego ją utworzycie, więc warto zachować prostotę.

 

KROK 6: Konfiguracja ShotGrida

Kiedy masz już skonfigurowany swój workflow, zacznij konfigurować ShotGrida. Stwórz projekty, utwórz pola i zacznij wprowadzać informacje, aby zobaczyć jak to wszystko działa. Nie angażujcie jeszcze zbytnio swoich sił w informacje, które wprowadzacie. Wprowadźcie ich tylko trochę, aby zacząć sprawdzać, czy koncepcja, którą właśnie zmapowaliście, działa tak, jak byście chcieli.

 

KROK 7:  Co nagle to po diable – wprowadzaj poprawki bez pośpiechu

Wreszcie po konfiguracji swojego ShotGrida nie ruszajcie nic i nie zmieniajcie go przez dzień lub dwa. Po tym czasie wróćcie do niego ze świeżym spojrzeniem. Być może okaże się, że dodaliście zbyt wiele szczegółów dla niektórych entities lub wpadniecie na lepszy sposób przedstawienia danych.

Nie bój się spróbować ponownie!


bones-case-study-shotgrid-shotgun


Podsumowanie tworzenia workflow w ShotGrid:

  • Jest wiele sposobów na śledzenie projektu. Musisz tylko znaleźć sposób, który sprawdzi się dla Ciebie i Twojego studia.
  • Stworzenie odpowiedniego przepływu pracy zajmie trochę czasu.
  • Podobnie jak w przypadku większości procesów, będziesz musiał je iterować.
  • Chociaż możesz być w stanie stworzyć przepływ pracy w jedno popołudnie, prawdopodobnie nie będzie to ostateczny przepływ pracy, z którego będziesz zadowolony.

Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że w ShotGrid nie ma problemu z wprowadzaniem zmian! Piękno ShotGrida polega na tym, że można go naprawdę dostosować do potrzeb swojego zespołu.


Zobacz jak tworzonow workflow przygotowania cut-sceny filmowej z live previz’em: 

narzędzia do tworzenia animacji i gier

Autor: dział M&E | PCC Polska