Menu

Tworzenie architektury w grach wideo

tworzenie architektury w grach wideo

Kategoria: Pomoc techniczna - grafika 3D i wizualizacje, Tagi: ,

Architektura w grach, choć na pozór niezauważalna, to właśnie ona buduje charakter gry, w której się poruszamy. Im bardziej rozbudowane poziomy gier, tym więcej przyjemności mamy z grania i eksploracji przestrzeni.


Architektura w grach

Architekci i projektanci gier, a w głównej mierze Level Designerzy, mają wiele cech wspólnych w swojej pracy. Bardzo często się zdarza, że doświadczeni architekci zatrudniani są do firm, które tworzą gry. Wiedza i wyobraźnia architekta może być również nieoceniona przy tworzeniu gier wideo. Architektura i gry wideo idą w parze, ponieważ architektura stanowi dużą część naszego rzeczywistego środowiska ma sens, aby została również włączona do naszych wirtualnych środowisk. Jednak architektura odgrywa w grach większe i bardziej specyficzne role, niż odgrywanie roli zwykłej scenerii.

Obecnie gry, w których cały świat jest otwarty, z niewielkimi czasami wczytywania lub bez, stają się coraz bardziej powszechne. Te światy muszą funkcjonować jako spójna całość, która ma za zadanie bawić. Wszystko ma na celu, by gracz mógł doświadczyć różnych środowisk, zachowując spójny, nie nudny i nie monotonny styl. Bez odpowiedniej wiedzy jest to bardzo trudne do uzyskania. Podobnie jak w architekturze wszystko zaczyna się od pewnego konceptu i zarysu.  Tutaj architekci mogą się wykazać swoją wiedzą, wyobraźnią i doświadczeniem. Jest to tak naprawdę jeden z najważniejszych etapów w procesie tworzenia gry. Cały proces tworzenia tzw. contentu opiera się na początkowych ustaleniach, a proces tworzenia gry stanie w miejscu jeśli te początkowe ustalenia nie będą zakończone.   Następnie artyści na podstawie tych konceptów tworzą tzw. Assets czyli elementy, które posłużą do stworzenia danej części gry.


Czym tak naprawdę jest Level Design?

Level Design, znany również jako Environment Design, to projektowanie poziomów, które obejmuje tworzenie poziomów, lokalizacji, misji lub etapów gier wideo. Odbywa się to za pomocą pewnego rodzaju edytora (np. Unity, Unreal Engine lub inny autorski) – oprogramowania używanego w tworzeniu gier do tworzenia środowisk cyfrowych. Edytory poziomów mogą być również zawarte w wydanych grach, aby umożliwić graczom kreatywność i tworzenie własnych poziomów i scenariuszy. Projektowanie poziomów jest procesem technicznym i artystycznym.

Świetnym przykładem gry, w której architektura odegrała ogromną rolę jest nasz rodzimy Dying Light. Akcja gry rozgrywa się w głównej mierze w mieście i to nie tylko na ulicach tego miasta, ale też na dachach i wielopoziomych konstrukcjach. Główny bohater jest parkourowcem i potrafi wspiąć czy wskoczyć praktycznie wszędzie. Tutaj bez wiedzy architektów twórcy gry mieliby naprawdę poważny problem, ponieważ musieli stworzyć nie dość, że realistyczny dobrze wyglądający świat, to w dodatku świat, który sprawia frajdę w eksploracji. Współczesne budynki i otoczenie z gry musiało zostać stworzone na tyle realistycznie, żeby gracze nie odczuwali jakiś niezgodności ze światem realistycznym. Mimo, że nie każdy z nas jest architektem, żyjemy z danymi normami budowlanymi na co dzień, obserwujemy, mieszkamy w nich i naturalnie wyczuwamy jeśli z daną budowlą, zagospodarowaniem  struktury miejskiej i podmiejskiej jest coś nie tak – nawet w grze. Dlatego twórcy gier co raz to częściej sięgają po wiedzę architektów.

 

Autor: Jakub Baran | PCC Polska