Teselacja (ang. Tesselation) jest to dzielenie wygenerowanych podczas tworzenia obiektu 3D wielokątów na mniejsze. Dzięki temu obiekt może zostać dokładniej narysowany. Teselacja została zaimplementowana do najnowszych wersji Maya oraz Mudbox.
Dziś skupimy się na możliwościach tego drugiego. Wiele narzędzi do sculptingu otrzymało możliwość teselacji modyfikowanego obszaru, dzięki czemu siatka jest w miarę potrzeb dynamicznie dzielona.
Daje to użytkownikowi pełną dowolność jeśli chodzi o sculpting, gdyż teselacja zagęszcza siatkę tylko tam, gdzie jest to wymagane, omija to całkowicie potrzebę zagęszczenia siatki całego obiektu.
Wprowadzenie teselacji do Mudbox’a pozwala na niemalże nieograniczone możliwości tworzenia postaci i obiektów. Dzięki czemu możemy stworzyć idealną bazę dla podstawowego mesha jak i uzyskać niesamowite UV mapy.
Poniżej zdjęcie obiektu, na którym widać różne gęstości i podziały siatki w zależności od tego gdzie użyto teselacji.