Menu

Spektakularne efekty w programie Maya dzięki Bifrost

Maya 2019.2 i ulepszony Bifrost do efektow specjalnych

Kategoria: Grafika 3D, Tagi: , ,

Bifrost do niedawna był technologią symulowania cieczy, dzięki temu animacje, w których występuje ciekły stan skupienia, stają się realistyczne i pełne dynamizmu. Nowa jego wersja wprowadza zupełnie nowe symulacje – zobacz!


Nowe efekty specjalne w Maya Bifrost

W raz z Maya 2019.2 dostajemy spory update zintegrowanego narzędzia Bifrost, który wcześniej umożliwiał nam szybkie tworzenie symulacji cieczy. Więcej można przeczytać w moim poprzednim artykule: https://www.pccpolska.pl/symulacja-cieczy-w-3ds-max-fluids-maya-bifrost/


2.1 Bifrost Graph Editor

Obecnie bardzo go rozbudowano i dodano nowe efekty: dym, ogień, eksplozje i mgłę. Jak już wiemy symulacja cieczy była bardzo łatwa do stworzenia i sprawnie wszystko działało nawet na starszym laptopie! Jak jest w przypadku tworzenia innych efektów? Teraz pracujemy głównie w Bifrost Graph Editor – czyli na nodach. Po pierwszym uruchomieniu bardzo przypomniało mi to rozwiązania w Nuke, Substance Designer, Unreal Engine albo po prostu w Hypershade znane z Maya i 3ds Max’a. Nawet nie mając z doświadczenia w pracy na nodach bardzo szybko można się w tym odnaleźć.


2.2 Bifrost browser

 

Bifrost ma swoją „przeglądarkę” – Bifrost  Browser, w której znajdziemy gotowe sceny (tym razem nie Content Browser). Możemy je oczywiście wykorzystać w projekcie, podpatrzeć układ nodów albo po prostu zmodyfikować do własnych potrzeb! Bardzo szybko stworzyłem dym wydobywający się z mojego spodka. Wydaje się, że symulacje cieczy tworzyły się delikatnie szybciej, ale i tak patrząc na efekt końcowy, jest to bardzo szybki proces! Wymaga sporej ilości pamięci RAM, więc zalecane minimum 16GB. Lecz mam dobrą nowinę! Jeśli mamy licencję Maya to możemy uruchomić symulacje w tle na  3 maszynach! W przypadku kolekcji M&E można uruchomić na maksymalnie 15 maszynach. Np. jeśli w firmie jest 10 samodzielnych licencji Maya, można liczyć zadania z Bifrost na maksymalnie 30! Łatwa matematyka 10 kolekcji  = 150 czyli już potężna farma!


A co ciekawego możemy stworzyć oprócz wspomnianej wcześniej symulacji cieczy i dymu? Dodatkowo ogień, wybuchy, śnieg, piasek, ubrania, włókna, cząsteczki. Tutaj wszystko w wielkim skrócie:

 

Jeszcze nie poznałem wszystkich funkcji ani tajników rozbudowanego Bifrost’a ale mam taki zamiar. Jest to super narzędzie, więc z chęcią odpowiem na pytania osób zainteresowanych.  Mam nadzieję, że to dopiero początek możliwości i więcej zobaczymy w przyszłości!

Autor: Jakub Baran | PCC Polska