Menu

Rodzaje Materiałów V-Ray – jak je wykorzystać w 3ds Maxie



Kategoria: 3ds Max, Tagi: ,

V-Ray Next oferuje nam podobnie jak w poprzednich wersjach, całą gamę materiałów, które mają pomóc nam w jeszcze bardziej fotorealistycznej wizualizacji! Jednak shadery przyspieszą nam pracę lub pozwolą uzyskać jeszcze lepsze efekty, w tym artykule opiszemy te najbardziej przydatne.


Najbardziej przydatne materiały V-Ray:

Material Editor

@ChaosGroup Material Editor

VRay 2SidedMtl

To tzw. Materiał dwustronny. Dzięki niemu mamy widoczność materiału z 2 stron modelu. Często stosowany jest w przypadku firan, lamp z obudową materiałową, lampionów lub papieru.

VRay 2SidedMtl

@Michał Chmielewicz, PCC Polska VRay2SidedMtl

Opcje:

  • Front – materiał przedniej ściany
  • Backmaterial – materiał tylnej ściany (Musimy zaznaczyć tą opcję, żeby był widoczny efekt)
  • Translucency – opcja, która ma wpływ, która strona będzie bardziej widoczna. Wartości od:
    • Bardziej widoczny materiał z Frontu
    • Bardziej widoczny materiał z Back
Schemat VRay 2SidedMtl Opcje VRay 2SidedMtl
@Michał Chmielewicz VRay2SidedMtl

VRay Blend Mtl

Umożliwia “zmieszanie” dwóch materiałów ze sobą i i stworzenie tego jednego niepowtarzalnego. Prostym przykładem takiego połączenia jest np. skóra człowieka, plama ropy lub różnego rodzaju mury.

Opcje:

  • Base material – materiał podstawowy (bazowy)
  • Coat materials – kolejne warstwy materiału
  • Blend Amount – mieszanie warstwy. Parametr odpowiada za miejsca na materiale, gdzie dana warstwa będzie widoczna. Określa się to na podstawie kolorów czarny/biały. (Podobnie jak przy reflection map)

Schemat VRay Blend Mtl

@Michał Chmielewicz VRayBlendMtl

VRayCarPaintMtl

Jak sama nazwa podpowiada jest to materiał V-Ray Next dedykowany dla karoserii samochodowej. To dość trudny materiał dla początkującego użytkownika. Ale warto poświęcić trochę czasu na jego naukę.

Opcje – 3 zakładki:

  • Base layerparameters – ustawienia bazowego koloru dla materiału, odbicia oraz połyskliwość.
  • Base flakeparameters – ustawienia dla tych charakterystycznych „płatków” w lakierze. Tak samo, ustawiamy odbicia oraz połyskliwość tych płatków.
  • Coatlayerparameters – Ustawienia dla wierzchniej warstwy lakieru. Skupiamy się tutaj na sile jej refleksów oraz połyskliwości.

VRayFastSSS2

Genialny materiał w V-Ray Next do renderingu materiałów przezroczystych i półprzezroczystych. Główne zastosowanie to shadery skóry.

Jego zaletą są także gotowe presety w ustawieniach, co pozwalają przyspieszyć dobór idealnego materiału dla Nas, ale także są dobrą bazą do dalszych modyfikacji.


VRayHairMtl

Czyli jak nazwa wskazuje – owłosienie (Nie tylko na głowie, ale także dywany).

Świetnie współpracuje z 3ds Maxem i modyfikatorami typu VRayFur lub Hair&Fur

Tak samo mamy tutaj gotowe presety, które są świetną bazą do dalszych modyfikacji.

VRayHairMtl

@Michał Chmielewicz VRayHairMtl

VRayLightMtl

Czyli światło, które przypisujemy do obiektu. Bardzo przydaje się to w momencie, gdy tworzymy różnego typu żarniki do żarówek lub neony. W dodatku takie światło przelicza się w szybki sposób.

VRayLightMtl

@Michał Chmielewicz VrayLightMtl

VRayMtl

Sztandarowy materiał V-Raya, od którego tak naprawdę wszystko zaczynamy tworzyć. Myślę, że większość użytkowników zna go bardzo dobrze, więc nie będę się na jego temat rozpisywał.


Silnik V-Ray Next jest potężnym narzędziem do tworzenia wizualizacji architektonicznych i nie tylko. Powyżej zostały opisane materiały, które są najbardziej przydatne i najczęściej używane przeze mnie.

Źródło: Michał Chmielewicz / PCC Polska