Menu

Przyszłość zakupów: tworzenie produktów 3D dla e-commerce

Zakupy internetowe przeżywają prawdziwy boom. Warto załapać się na ten trend i przygotować swoje produkty do sprzedaży w e-commerce tak, aby klient  jak najlepiej doświadczał cały proces zakupowy.


Wizualizacje produktów w technologii 3D

Coraz więcej osób decyduje się na zakupy w internecie, dlatego polepszenie wrażeń z zakupów nigdy nie było tak istotne. Zastanawiasz się jak tworzyć zasoby cyfrowe, zapewniające użytkownikom końcowym zachwycające wrażenia z procesu zakupowego?

Wizualizacje produktowe to ważny aspekt dla każdego producenta i sprzedawcy. Oprócz wizualizacji wnętrz, komputerowe wymodelowanie takich wyrobów jak: meble, kosmetyki, jedzenie czy gadżety reklamowe, ma ogromne znaczenie dla ich sprzedaży. Przykładowo: każde wnętrze złożone jest z mniejszych lub większych detali, które składają się jego na pełny obraz wizuazliacji produktowych. Nowy model kanapy, ciekawa konsola, nowa klamka czy uchwyt – te wszystkie elementy mają znaczenie. Zarówno w danym wnętrzu, jak i w portfolio producentów.

Obecnie coraz więcej rzeczy kupujemy online. W branży e-commerce klient tylko przez krótką chwilę ocenia dany produkt i na podstawie kilku zdjęć dokonuje wyboru. Z tego względu wizualizacja 3D produktu jest niezmiernie istotna. Pozwala klientowi dobrze zapoznać się z produktem i pomaga podjąć decyzję zakupową. To bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży, a właściwy wybór w skutkuje zmniejszeniem ilości zwrotów. Dlatego warto wykorzystać narzędzia i możliwości, jakie oferuje branża wizualizacji 3D  do tworzenia wizualizacji produktu.

Doświadczenie pokazuje, że nasi klienci coraz częściej korzystają z nowoczesnych rozwiązań prezentacji produktów, aby zainteresować swoich klientów. Naszym zaś celem jest przybliżenie narzędzi, dzięki którym, każdy produkt można atrakcyjnie przedstawić, uwypuklić jego zalety i tym samym przyciągnąć uwagę potencjalnego nabywcy.


W jaki sposób można przedstawić produkt na stronach www, czy w e-commerce?

Istnieją 3 sposoby, dzięki którym możemy wykreować obrazy 3D, a są to:

  • skanowanie 3D, podczas którego wysokiej jakości skaner mierzy najdrobniejsze szczegóły przedmiotu i przetwarza je do chmury punktów. Ponieważ skaner 3D oddziałuje z rzeczywistym obiektem, proces ten jest idealny do generowania modeli 3D produktów, które już istnieją.
  • fotogrametria, która polega na obfotografowaniu przedmiotu pod wieloma kątami. Następnie odpowiednie oprogramowanie (np. RealityCapture) łączy liczne zdjęcia i odwzorowuje obiekt w 3D.
  • ostatnim sposobem jest modelowanie 3D, gdzie projektant 3D wykorzystuje obrazy, wymiary produktu i inne dane, aby stworzyć fotorealistyczny model 3D. W tym procesie produkt nie musi nawet istnieć fizycznie, dlatego jest to najczęściej wykorzystywana metoda prezentacji przedmiotów.

Wizualizacja produktu w 360

Najprostszym wyborem do prezentacji produktu jest wizualizacja 360. Jeśli dany obiekt już fizycznie istnieje, to można skorzystać z kamer, które nagrywają obraz w 360 stopni. Taką wizualizację oferowanego produktu można umieścić w sklepie jako jedno ze zdjęć produktowych, tylko z jedną przewagą – klient może obejrzeć nasz przedmiot z (prawie) wszystkich stron.

Jeśli nie mamy takich możliwości, wtedy dobrym wyborem jest stworzenie danego produktu jako model 3D. Finalnie klient otrzymuje możliwość obejrzenia danego artykułu z każdej strony – łącznie z górą i dołem. Można go dowolnie obracać i oglądać w czasie rzeczywistym.

Zazwyczaj producenci wyposażenia wnętrz (mebli, oświetlenia itp.) mają swoich projektantów i artystów, którzy każdy model dostępny na produkcji przenoszą do 3D. Ułatwia to prezentację całego asortymentu i jego dowolną aranżację w przestrzeni. Producent może udostępnić stworzone w taki sposób modele na swoich stronach, z możliwością ich darmowego pobrania. Jest to dodatkowa korzyść, ponieważ projektanci często wykorzystują takie modele w swoich projektach wnętrz. Bardzo często klient decyduje się na zaproponowaną aranżację od A do Z – łącznie z zakupem wykorzystanych produktów. Jest to dla niego szybkie i wygodne, natomiast dla producenta to czysty zysk.


Virtual Reality do wizualizacji

Kolejnym trendem, coraz częściej używanym na świecie, jest VR (Virtual Reality), czyli wirtualna rzeczywistość. VR jest najczęściej wykorzystywany przez deweloperów, projektantów samochodów oraz producentów dóbr/artykułów, które są jeszcze w fazie koncepcji lub wstępnego projektowania. Już wtedy można je zobaczyć na własne oczy, przy pomocy okularów VR. Same wizualizacje architektoniczne nie zawsze są wystarczające przy sprzedaży mieszkań czy domów, których jeszcze fizycznie nie ma. Dlatego rewelacyjnym rozwiązaniem jest poprowadzenie klienta po tym obiekcie korzystając właśnie z wirtualnej rzeczywistości.

Obejrzenie, z każdej strony, jak potencjalnie będzie wyglądać nasze wymarzone mieszkanie, korzystnie wpływa na podjęcie decyzji o zakupie. Do tego możemy dodać bardziej rozbudowane opcje typu: przesuwanie mebli, zmiana kolorów ścian czy wybór odpowiedniego wyposażenia. Zastanawiałaś/-łeś się nad taką wizualziacją swojego produktu? To jest dopiero doskonałe narzędzie do sprzedaży!

Okulary VR umożliwiające wejście w świat 3D, są z roku na rok tańsze, mniejsze, wygodniejsze i już praktycznie w zasięgu każdego użytkownika. To tylko kwestia czasu aż sprzedaże nieruchomości jak również dopasowywanie przez klienta od razu elementów wyposażenia wnętrz (i pewnie też innego rodzaju elementów) w jego mieszkaniu pod klucz będzie odbywało się bez wychodzenia z domu.


Augmented Reality w e-commerce

Nowinką, która przyjęła się na rynkach zagranicznych jest wykorzystanie AR czyli Augmented Reality (rozszerzona rzeczywistość). Jak to działa? Odpowiednia aplikacja wykorzystuje aparat fotograficzny w smartfonie i umożliwia osadzenie interesującego nas produktu w realnej przestrzeni. Zastosowanie tej technologii sprawdza się szczególnie w sklepach oferujących artykuły do wyposażenia wnętrz.

Dzięki takim narzędziom do tworzenia wizualizacji produktu nie ma obaw, czy dany przedmiot (produkt) będzie pasować kolorystycznie i czy zmieści się w danym pomieszczeniu. Klient już widzi go w swoim wnętrzu i jest bardziej przekonany do słuszności zakupu. Tym samym zmniejsza się ryzyko rezygnacji z transakcji czy zwrotu towaru.

Wykorzystanie powyższych technik wizualizacji produktowej jest coraz bardziej popularne, a konsumenci chętniej korzystają z ofert sklepów posiadających takie funkcjonalności. Czy zobaczenie wymarzonej lampy w naszym salonie, jeszcze przed jej zakupem, nie jest czymś fenomenalnym?


Podsumowując tę sekcję: Świat idzie na przód i rozwija się właśnie w kierunku 3D, wizualizacji porduktowych, wirtualnych spacerów, programów pozwalających oglądać wszystko wokół (360 stopni), w czasie rzeczywistym, ze swojego domowego zacisza. Postępująca digitalizacja i cyfryzacja będzie wymuszać pewne zmiany w prowadzeniu biznesu. Jest prawdopodobne, że niebawem każdy sklep będzie miał swój odpowiednik w świecie 3D. Trzeba być przygotowanym na takie zmiany i nie bać się nowości.

Inwestując swój wysiłek i fundusze w stworzenie fotorealistycznych modeli 3D łatwo wykorzystasz je potem na innych polach. Możesz użyć modeli 3D swoich produktów do stworzenia reklamy TV, w mediach społecznościowych a nawet do tzw. advert gaming czyli reklamy poprzez gry komputerowe promujące dany produkt. Przykładem może być producent popularnych soczków „Kubuś”, gdzie najmłodsi razem z głównym bohaterem realizuja różne misje w kolorowych świecie. Taki przekaz trafia do młodych odbiorców i jest świetną reklamą produktową. Często też spotkać się można z praktyką lokowania logotypów marek i modeli produktów w animacjach, filmach czy profesjonalnych grach, sprzedawanych w milionach egzemplarzy na całym świecie – warto się zastanowić nad taką formą przedstawiania swojego produktu aby zyskać przewagę konkurencyjną, dotrzeć do nowych klientów i zwiększyć sprzedaż.

Pamiętajmy, że klient kupuje oczami, a do wyżej wymienionych funkcjonalności i narzędzi reklamy przyzwyczajany jest już od najmłodszych lat. Każdy kto nie rozwinie się w tym kierunku – zostanie w tyle.


Oprogramowanie najczęściej wybierane do tworzenia projektów w 3D

Pierwszym krokiem przy tworzeniu projektów w 3D, jest stworzenie odpowiednich modeli, tekstur, riggów, animacji itd. Do tego celu korzysta się najczęściej z programów typu 3ds Max (najlepszy wybór do architektury czy assetów) czy Maya (program preferowany przy tworzeniu zaawansowanej animacji).

Na początek skupmy się głównie na wizualizacjach produktu. 3ds Max jest jednym z najpopularniejszych programów do tworzenia grafiki 3D na świecie. Jest bardzo rozbudowany i oferuje całą gamę narzędzi, w których odnajdą się zarówno początkujący jak i profesjonaliści. Z  jego pomocą stworzymy każdy niezbędny model, dodamy tekstury oraz w sposób fotorealistyczny wyrenderujemy „zdjęcie” lub film z pomocą wbudowanego silnika Arnold Render.

Odpowiednikiem powyższego programu jest Maya, która praktycznie daje te same możliwości ale jest bardziej „artystyczny”, jak to określają użytkownicy. Tak, jak 3ds Max jest bardziej przyjazny dla inżyniera czy architekta, tak Maya jest idealna dla kreatora, twórcy 3D czy animatora.

Zobacz jak programy Autodesku ułatwiają tworzenie doskonałych wizualizacji produktowych:


Post wizualizacji – programy i narzędzia uzupełniające

Bardzo często do wizualizacji produktowej i reklamowej potrzebne są efekty cząsteczkowe: symulacje płynów, materiałów sypkich czy rozpadające się na części produkty stałe. Widzimy je często w reklamach. Takich efektów nigdy nie uzyskalibyśmy kręcąc film na żywo.

Przykładem może być reklama czekolady, w której bohaterowie płyną po czekoladowej rzece, lub gdy nieskazitelnie białe mleko wlewa się do miski z płatkami. Nawet idealne, rozcięte owoce, z których na reklamie, wypływa soczysty miąższ, czy ketchup na apetycznie wyglądającym hamburgerze, są stworzone przez wytrawnego artystę 3D, a nie naturę.

Może widzieliście reklamę np. drogiego zegarka, który jest pięknie oświetlony na kontrastującym tle (zazwyczaj czarnym), i dodatkowo otoczony rozbryzgiem wody, podkreślającym jego wodoodporność? Pewne zastanawiało Was czy to jest fotomontaż, grafika czy film kręcony na żywo? W rzeczywistości najczęściej jest to grafiką komputerową i dobrze zrobioną symulacją płynów. W obecnych czasach często odchodzi się już od tradycyjnego tworzenia reklam w studio, na rzecz sprawnie stworzonej grafiki czy animacji 3D.

Pomyślicie teraz – ale jak uzyskać tak doskonały efekt? Z pomocą przychodzi nam firma Autodesk z narzędziem Max Fluids lub Maya Bifrost. To są narzędzia dostępne nieodłącznie razem z licencją 3ds Max i Maya.

Dużo starszym narzędziem do symulacji płynów jest Real Flow od NextLimit, który na rynku jest już ponad 20 lat. To płatny plugin, który występuje w edycjach dla 3ds Max, Maya i Cinema 4D. Można określić go standardem w branży. Wykorzystywany jest nie tylko w reklamach do wizualizacji produktowej, ale także przy produkcji gier i filmów np.: Uncharted, God of War, Mass Effect, Epoka lodowcowa, Avengersi i wielu innych.

Przyda się też coś do tworzenia realistycznych tekstur i materiałów. Tutaj polecamy Substance Painter – narzędzie bardzo często wykorzystywane przy wizualizacjach produktowych. Oczywiście możemy jeszcze upiększać swoje wizualizacje na różne sposoby z użyciem różnych narzędzi, programów czy pluginów dostępnych na rynku.

Jednak ja szczególnie polecam właśnie wyżej wspomniane produkty, ponieważ są bardzo powszechne. Są łatwe w nauce, dostępne „od ręki” i przyjazne dla użytkowników.W Internecie można znaleźć do nich biblioteki z materiałami i teksturami. Wielu producentów ma już swoje wyroby w tych formatach.


Podsumowanie 

Istnieje wiele powodów, dla których technologia 3D / Augumented Reality / Virtual Reality stała się nieodpartą siłą w handlu detalicznym online. Jednak wszystkie zawężają się do jednego czynnika: klientów. Dziś klienci chcą wyboru i wygody. Często chcą rozrywki. W niektórych przypadkach chcą nawet poczuć głęboki związek z marką. Wizualny i angażujący e-commerce może przynieść klientom wszystkie te efekty.

Zarówno doświadczenia 3D, jak i Augumented Reality / Virtual Reality wymagają wysokiej jakości modeli 3D produktów . Modele te muszą zostać utworzone, zoptymalizowane pod kątem miejsca docelowego oraz dostępne w różnych formatach plików, w zależności od zastosowania. Wciągający, interaktywny e-commerce zapewnia klientom lepsze perspektywy zrozumienia Twoich towarów i jest niemożliwy do osiągnięcia bez inwestycji w rozwiązania 3D.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w pierwszym kroku transformacji swojego sklepu – porozmawiaj z naszymi doradcami technicznymi, którzy pomogą dobrać Ci optymalne rozwiązanie i ułatwić start w przygodzie z modelami 3D.