Menu

People Can Fly – wykorzystanie narzędzi M&E Collection w branży gier (case study)

W roku 2022 mija 20 rocznica obecności People Can Fly na mapie gamedev – podróży od lokalnego studia do globalnej firmy. PCC Polska też w tym roku świętuje swoje 20 lecie. Z tej okazji przygotowaliśmy specjalne podsumowanie działalności PCF, a studio to uchyliło nam rąbka tajemnicy swojego sukcesu.


People Can Fly – droga do sukcesu w branży GameDev

People Can Fly (PCF) to obecnie duże studio deweloperskie gier AAA, działające na dwóch kontynentach. Przebyli długą drogę od bycia tylko pionierem lokalnego przemysłu na początku 2000 roku do dzisiejszej mocnej pozycji w branży. Ich celem jest znalezienie właściwej równowagi między dziedzictwem studia, a ambitnymi planami. Gry produkowane przez People Can Fly są przeznaczone na konsole Play Station, Xbox, PC oraz dostępne na platformach streamingowych.


Najważniejsze wydarzenia i osiągnięcia PCF:

2002 rok – w Warszawie powstaje People Can Fly.

2004 rok – zostaje wydany Painkiller – polska gra komputerowa z gatunku „strzelanek” pierwszoosobowych. Gra zapoczątkowała serię wydawnictw o wspólnym tytule Painkiller.

PCF-kadr-z-gry-painkiller


2007 rok– stają się częścią Epic Games Family – amerykańskiego dewelopera znanego z Gears of War i gier opartych na silniku Unreal.

2011 rok – premiera Original Bulletstorm – gry z gatunku FPS wyprodukowana wspólnie z Epic Games.

2013 rok – Stają się Epic Games Poland – specjalizującą się w tzw. „strzelankach”. A Gears of War: Judgement trafia do sklepów.

2015 rok – Studio znów staje się niezależne i wraca do branży gamedev jako People Can Fly.  Rozpoczyna się nowy ciekawy okres.

2016 rok – rozpoczęcie produkcji Outrider’ów – kolejnej gry typu shooter, tym razem z elementami RPG. Gra Outrides tworzona jest w klimacie mrocznego science fiction i zapowiada się bardzo ciekawie.

2017 rok – Otwierają pierwsze zagraniczne studio w Newcastle w Wielkiej Brytanii, a do sklepów trafia Bulletstorm: Full Clip Edition – odświeżona wersja gry Bulletstorm z 2011 roku.

PCF-Bulletstorm-kard-z-gry-2017

2018 rok – uruchamiają drugie studio w Polsce, PCF Rzeszów

2019 rokPCF i Square Enix po raz pierwszy ujawniają publicznie  grę Outriders. Jednocześnie otwierają kolejne studio, tym razem w Nowym Jorku (USA) i następuje premiera Bulletstorm: Duke of Switch Edition.

2020 rok – To rok bardzo aktywny dla PCF. Outriders staje się trzecią gra PCF na okładce Game Informer. PCF otwiera swoje pierwsze start-upy w Łodzi i Montrealu. Jednocześnie przedstawia nowy projekt przygodowy PCF AAA oraz ogłasza Take-Two Interactive i Square Enix jako swoich partnerów w nowych projektach AAA. Na dokładkę z sukcesem debiutuje na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i przedstawia publiczną ofertę akcji swojej firmy.

PCF-outriders-grafika-z-gry

2021 rok – 1 kwietnia tego roku odbyła się premiera długo wyczekiwanej gry Outriders. Studio PCF zakłada nową filię w Chicago (USA). To już czwarty oddział firmy za granicą. W tym samym roku PCF pozyskują Game On – cenionego partnera strategicznego wspierającego niektórych z najbardziej ambitnych twórców gier na świecie (MoCap, Aminacje, Cinematiki). Jednoczesnie PCF wchodzi w segment AA i nowe gatunki a do Grupy PCF dołącza Incuvo SA. –  twórca Layers of Fear oraz Blair Witch VR ( na zlecenie studia Bloober Team), która cieszy się dużą popularnością wśród graczy.

2022 rokPCF jako niezależny globalny producent gier AAA zatrudnia ponad 500 pracowników z lokalizacjami w Europie oraz Ameryce Północnej. W tym roku firma poszerzyła się o jednostki organizacyjne w Krakowie i Lwowie. Na 2022 rok zapowiedziano także premierę oficjalnego rozszerzenia dla najnowszej produkcji PCF o tytule Outriders Worldslayer, którego trailem możecie zobaczyć poniżej:



„Niesamowite projekty AAA, najnowocześniejszy sprzęt, oprogramowanie i narzędzia programistyczne oraz elitarny zespół z całego świata sprawiają, że People Can Fly jest ekscytującym i zawsze dynamicznym miejscem pracy, nauki i rozwoju”.

– Sebastian Wojciechowski, Prezes PCF


Wyzwania stojące przed PCF

Jak mówią o sobie twórcy „gry PCF są tworzone z pasją i napędzane wolnością i zwinnością”. Zależy im na tym, aby proces produkcji był jak najbardziej kreatywny. Na pierwszym miejscu zawsze jest zespół, który dzięki swojej zbiorowości nadaje im wyjątkowego kształtu. Ich międzynarodowy zespół stale się powiększa. Studio ma bardzo ambitne plany na nadchodzące lata. Taki zespół potrzebuje odpowiednich narzędzi do wydajnej, niezawodnej i kreatywnej pracy mogli wykorzystać swoją wyobraźnię do stworzenia czegoś wyjątkowego i niesamowitego.


Cele studia People Can Fly

Firma dąży do tego, aby ich marka była globalna, innowacyjna i kojarzona z produktami najwyższej jakości wśród graczy na całym świecie. Byli pionierami i będą prawdziwymi Outriderami branży. Bardzo ważne było i jest usprawnianie kluczowych procesów biznesowych.

  • Produkcja trzech nowych gier z segmentu AAA we współpracy z globalnymi wydawcami.
  • Rozwój międzynarodowego zespołu Grupy – nowe studia i zespoły produkcyjne.
  • Poszerzenie portfolio Grupy o gry z segmentu compact AAA i w nowych gatunkach.

„Firma nieustannie poszukuje ulepszeń, intensywnie wykorzystując możliwość rozszerzenia oprogramowania Autodesk o dedykowane wtyczki.”

– Grzegorz Janicki, Head of IT w People Can Fly

PCF-worldslayer-launch-party1


Rozwiązania do tworzenia gier wykorzystywane w PCF

Od początku istnienia firmy, czyli od 20 lat, studio People Can Fly pracuje na oprogramowaniu Autodesk. Wykorzystywane programy zmieniały się wraz z rozwojem studia. Najpierw był to program 3ds Max, potem dołączyły Autodesk Maya i MotionBuilder oraz Mudbox, a na końcu zaopatrzyli się w pakiety Media & Entertainment Collection.

Główne działy w firmie korzystające z oprogramowania Autodesk to: Animacja, Projektanci, FX, Światła.

Obecnie oprócz paru stanowisk 3ds Max, kilkudziesięciu Maya i kilkunastu Kolekcji M&E Peple Can Fly używa także oprogramowania Fusion 360, które bardziej kojarzone jest z branżą mechaniczną. To bardzo intuicyjne i stosunkowo szybkie do nauki oprogramowanie, które można kupić w przystępnej cenie.

Fusion 360 w branży gamedev dobrze może sprawdzić się w game art przy tworzeniu wstępnych konceptów w dużej ilości, assetów takich jak: broń, narzędzia, przedmioty codziennego użytku lub takie o nietypowych, futurystycznych kształtach.

Zobacz do czego możesz wykorzystać Fusion 360 w branży gamedev >>

Wszystkie problemy związane z obsługą, licencjonowaniem i użytkowaniem tak wielu różnych licencji oprogramowania Autodesk, które napotykała firma People Can Fly, zostały rozwiązane przez zespół PCC Polska.

PCF-Bulletstorm-devastator-golem-female

„Użyteczność, szybkość i stabilność pracy w oprogramowaniu Autodesk oraz ugruntowana pozycja na rynku plus dobre wsparcie ze strony PCC Polska pozwoliły nam tworzyć w najwyższej jakości nasze gry. Posiadane przez nas aplikacje (programy Autodesk) są uznawane za branżowy standard pozwolił nam wymagać ich znajomości podczas rekrutacji, co znacznie uprościło sprawę.”

– Grzegorz Janicki, Head of IT w People Can Fly


Wyniki biznesowe

Studio People Can Fly startowało z grupą kilkunastu pracowników. Dziś ma 7 biur na całym świecie i zatrudnia obecnie ponad 500 osób pracujących nad różnymi projektami. To wielka zmiana.

Premiera Outriders była ważnym punktem zwrotnym w historii PCF – pierwszej gry wydanej po powrocie do niezależności. Ale Studio PCF śmiało patrzy w przyszłość i nie zwalnia tempa pracując jednocześnie nad 6 projektami. Firma ogłosiła zamiar dostarczania na rynek co najmniej jednej gry rocznie, począwszy od 2024 roku, która może być wydana samodzielnie lub wykonana we współpracy z wydawcą.

PCF-outriders-worldslayer

„Projekty nad którymi pracujemy, nigdy nie są sztampowe, zawsze trochę zwariowane. Zawsze znajdzie się w nich zadanie, które jest niemożliwe do zrobienia – a my je robimy.”

– Michał, Lead Technical Level Designer w PCF


Podsumowanie

Historia PCF jest świetnym przykładem tego, że aby osiągnąć sukces trzeba wyjść poza schematy. Dobra współpraca w zespole, stały dopływ nowych ludzi ze świeżym podejściem i dostęp do odpowiednich narzędzi napędza rozwój firmy. Pozwala też tworzyć coraz lepsze produkty.

Poszerzeniu portfolio PCF towarzyszy transformacja biznesowa i kulturowa, która zachodzi obecnie w Grupie PCF S.A. Planowany jest dalszy wzrost bazy zatrudnienia, co wiąże się ze zwiększonymi działaniami rekrutacyjnymi oraz rozwojem biznesu w nowej lokalizacji, zarówno w Polsce, jak iw innych krajach.

PCF-outriders-kadry-z-gry

„Z dumą spoglądam wstecz na 20-letnią historię People Can Fly, nie zawsze łatwą, a także na miejsce, w którym jesteśmy dzisiaj.(…) Cieszę się, że PCF dynamicznie się rozwija. Nie zamierzamy zwalniać tempa i będziemy realizować naszą strategię, ale co najważniejsze, będziemy tworzyć gry i bawić się nimi.”

– podsumowuje Sebastian Wojciechowski, CEO PCF.