Ray 7 dla Maya oferuje liczne ulepszenia, które poprawiają wydajność oraz jakość renderowania w środowisku. Nowe funkcje zwiększają kontrolę nad światłem, materiałami oraz optymalizacją scen, co pozwala na uzyskanie jeszcze lepszych rezultatów w krótszym czasie. Co dokładnie uległo zmianie?
3D Gaussian Splatting, to nowatorska metoda, która umożliwia szybkie i realistyczne renderowanie scen. Zamiast klasycznych siatek 3D wykorzystuje miliony przezroczystych elipsoid, które przechowują informacje o kolorze, położeniu i przezroczystości. Tworzą one niezwykle szczegółowe odwzorowania obiektów na podstawie zdjęć. Dzięki połączeniu tej technologii z ray tracingiem w V-Ray możliwe jest precyzyjne odwzorowanie światła i cieni. Zapewnia to naturalny wygląd renderowanych scen. Gaussian Splatting wyróżnia się wydajnością i pozwala na szybkie przetwarzanie nawet bardzo skomplikowanych scen, co sprawia, że świetnie sprawdza się w wizualizacjach architektonicznych, produkcji filmowej i VR. Choć technika ta ma pewne ograniczenia (takie jak wysokie zapotrzebowanie na pamięć i ograniczoną możliwość edycji), jej potencjał w tworzeniu fotorealistycznych środowisk jest ogromny. V-Ray 7 jako pierwszy komercyjny silnik w pełni wspiera tę metodę, umożliwiając płynne łączenie jej z tradycyjnymi modelami 3D i zwiększając kontrolę nad ostatecznym efektem wizualnym
OpenPBR to innowacyjny standard stworzony przez Autodesk i Adobe, który umożliwia bardziej efektywne zarządzanie materiałami w różnych środowiskach renderujących. Dzięki nowemu trybowi OpenPBR użytkownicy mogą zaoszczędzić czas i uniknąć ręcznych poprawek przy przełączaniu się między aplikacjami. Nowy system warstw ułatwia tworzenie skomplikowanych efektów, takich jak neonowe światła, delikatne tekstury drewna czy struktury przypominające futro. Zoptymalizowana hierarchia warstw pozwala lepiej kontrolować złożone materiały, z powłoką umieszczoną nad iluminacją, a efektem futra na samej górze, co daje pełną kontrolę nad ostatecznym wyglądem. Zaktualizowana warstwa Sheen oferuje jeszcze większą precyzję przy odwzorowywaniu materiałów z realistycznymi odbiciami, umożliwiając łatwe tworzenie efektów takich jak aksamit, satyna, jedwab, czy realistyczne pokrycie kurzu na powierzchniach drewna
Denoising umożliwia szybsze renderowanie i uzyskiwanie wyższej jakości wyników dzięki efektywnemu usuwaniu szumów. Nowa funkcjonalność poprawia jakość renderów, usuwając niepożądane zniekształcenia, co pozwala na zachowanie szczegółów i uzyskanie bardziej precyzyjnych, ostrzejszych obrazów. Dzięki prefiltracji denoisingu, szumy są eliminowane bez utraty detali, co znacząco przyspiesza cały proces renderowania, dając lepsze efekty w krótszym czasie.
Dzięki Niestandardowym obszarom renderowania możesz skupić się na wybranych częściach sceny, które wymagają dopracowania. Przyspiesza to iteracje i pozwala na większą kontrolę nad procesem twórczym bez potrzeby ponownego renderowania całej sceny.
Vignette to funkcja w efekcie, której nadasz Twoim renderom unikalny, artystyczny charakter, łatwo zastosujesz efekt winiety kamery, dostosujesz jego kształt i nałożysz go na wybrany element renderu . Dzięki temu można uzyskać precyzyjne i dopasowane wyniki, które wzbogacą Twoją wizję artystyczną.
A Presety korekcji kolorów pozwolą Ci eksperymentować z różnymi stylami. Dzięki temu łatwiej znajdziesz idealny wygląd dla swoich renderów, stosując korekcję kolorów bezpośrednio w VFB, bez konieczności korzystania z aplikacji zewnętrznych.
Ekspresje Ścieżek Światła (LPE) w V-Ray 7 dla Maya dają jeszcze większą kontrolę nad procesem renderowania, umożliwiając precyzyjne sterowanie dodatkowymi komponentami oświetleniowymi w scenie. Dzięki nim możesz dokładnie izolować cienie, analizować ich interakcję z powierzchniami i materiałami oraz wpływ światła na różne elementy sceny. To z kolei pozwala na jeszcze większą swobodę twórczą podczas postprodukcji, dając możliwość precyzyjnego dopasowania efektów świetlnych do zamierzonej estetyki wizualnej. Dodatkowo, dzięki lepszemu zarządzaniu warstwami światła, integracja zasobów CGI z rzeczywistymi tłami staje się prostsza i bardziej naturalna, co znacząco usprawnia workflow artystów i studiów produkcyjnych.
Nowością w V-Ray 7 jest również ulepszony model Słońca i Nieba PRG, który pozwala na generowanie jeszcze bardziej realistycznych obrazów zarówno statycznych, jak i animowanych. Wprowadzenie nowej metody symulacji atmosferycznej sprawia, że światło rozprasza się w bardziej naturalny sposób, co wpływa na jakość cieni, odcienie kolorystyczne oraz subtelne niuanse zmieniającego się nieba. Co więcej, system ten oferuje możliwość renderowania nieba z różnych wysokości obserwatora, co oznacza, że możesz uzyskać jeszcze dokładniejsze odwzorowanie warunków atmosferycznych i oświetleniowych w zależności od perspektywy – na przykład zmierzchu morskiego, gdzie charakterystyczne odbicia światła na wodzie nadają scenie wyjątkowego realizmu. Dzięki tym ulepszeniom V-Ray 7 umożliwia jeszcze bardziej immersyjne doświadczenia wizualne, niezależnie od skali i charakteru projektu.
Chaos Scatter oferuje zaawansowaną kontrolę nad rozpraszaniem obiektów, ułatwiając osiągnięcie pożądanego efektu. Dzięki funkcji Look At możesz łatwo dostosować orientację rozproszonych elementów, kierując je w stronę lub z dala od wybranego obiektu. Dodatkowo, możliwość wyboru osi lub modyfikowania krzywej Falloff zapewnia jeszcze większą swobodę twórczą. Niezależnie od tego, czy chodzi o słoneczniki podążające za słońcem, czy tłumy zwrócone w stronę wykonawców, funkcja Look At w Chaos Scatter umożliwia łatwe osiąganie tych efektów. Ulepszone opcje rozpraszania zapewniają większą kontrolę, pozwalając na używanie splajnów jako powierzchni rozpraszania obok tradycyjnych siatek oraz dostosowywanie krzywej Falloff w celu uzyskania naturalnych różnic wysokości w roślinności.
Chaos Cosmos pozwala szybko ożywić Twoje sceny, oferując natychmiastowy dostęp do precyzyjnego oświetlenia oraz łatwe znajdowanie idealnych assetów do Twoich projektów. Wybór roślinności 3D obejmuje teraz sezonowe warianty, takie jak liście letnie i jesienne, a wkrótce pojawią się także warianty w różnych etapach wzrostu oraz dodatkowe assety, w tym ludzie.
Wybór wielu assetów. Usprawnij swój workflow dzięki możliwości jednoczesnego wyboru i importowania wielu assetów Chaos Cosmos, co pozwala na szybsze zasiedlanie sceny. V-Ray Luminaires – Zwiększ precyzję oświetlenia dzięki złożonym zasobom oświetleniowym z rosnącej biblioteki Chaos Cosmos, wzbogacając natychmiast atmosferę Twoich projektów.
V-Ray 7 wprowadza optymalizację renderowania GPU, tym samym oferując bardziej wydajne renderowanie. Ponadto, wprowadza ulepszony algorytm buforowania bitmap między klatkami animacji. Pozwala to na szybsze renderowanie sekwencji obrazów — nawet o 50%. Nowa funkcja „Use System Memory for Textures” umożliwia bardziej efektywne renderowanie tekstur-heavy scen, eliminując wcześniejsze ograniczenia RAM i umożliwiając użycie pamięci systemowej. Na MacBookach z procesorami Apple M4 i M3 wsparcie dla nowego Metal przyspiesza renderowanie, osiągając nawet trzykrotny wzrost wydajności na GPU i CPU.