Ray 7 dla Maya oferuje liczne ulepszenia, które poprawiają wydajność oraz jakość renderowania w środowisku. Nowe funkcje zwiększają kontrolę nad światłem, materiałami oraz optymalizacją scen, co pozwala na uzyskanie jeszcze lepszych rezultatów w krótszym czasie. Co dokładnie uległo zmianie?
Gaussian Splatting to nowatorska metoda renderowania, która zamiast tradycyjnych siatek 3D wykorzystuje miliony przezroczystych elipsoid z informacjami o kolorze, położeniu i przezroczystości. Umożliwia szybkie tworzenie fotorealistycznych scen na podstawie zdjęć. V-Ray 7 jako pierwszy w pełni wspiera tę technologię, łącząc ją z ray tracingiem dla realistycznego światła i cieni. Mimo ograniczonej edytowalności i dużego zapotrzebowania na pamięć, technika ta świetnie sprawdza się w architekturze, filmie i VR.
OpenPBR to wspólny standard Adobe i Autodesk, który usprawnia pracę z materiałami między różnymi aplikacjami. Nowy system warstw umożliwia tworzenie złożonych efektów, jak futro, neon czy kurz, z większą kontrolą nad strukturą i wyglądem materiału. Zaktualizowana warstwa Sheen pozwala precyzyjnie odwzorować satynę, aksamit czy jedwab, zapewniając realistyczne odbicia.
LPE (Light Path Expressions) w V-Ray 7 dla Maya dają większą kontrolę nad renderowaniem, umożliwiając precyzyjne sterowanie komponentami światła – np. izolowanie cieni czy analiza ich wpływu na materiały. To ułatwia dopasowanie efektów świetlnych w postprodukcji i lepszą integrację CGI z rzeczywistym tłem, usprawniając pracę artystów i zespołów produkcyjnych.
Nowy model Słońca i Nieba PRG generuje jeszcze bardziej realistyczne światło i atmosferę dzięki ulepszonemu rozpraszaniu i symulacji z różnych wysokości. Pozwala to dokładnie odwzorować zmienne warunki oświetleniowe – np. światło zmierzchu odbijające się od powierzchni wody – co zwiększa immersję i realizm scen.
Chaos Scatter oferuje zaawansowaną kontrolę nad rozmieszczaniem obiektów, z funkcją Look At, która pozwala ustawić orientację elementów względem wskazanego obiektu – np. roślin zwróconych ku słońcu czy ludzi patrzących na scenę. Obsługuje też splajny jako powierzchnie rozpraszania i umożliwia edycję krzywej Falloff, co pozwala tworzyć bardziej naturalne ułożenie roślinności i zróżnicowanie wysokości.
Chaos Cosmos przyspiesza pracę, oferując szybki dostęp do oświetlenia i assetów 3D, w tym roślin z sezonowymi wariantami oraz postaciami. Umożliwia jednoczesny wybór wielu assetów i ich import, co znacznie usprawnia workflow. Biblioteka V-Ray Luminaires wzbogaca sceny o gotowe ustawienia oświetleniowe, zwiększając realizm i klimat wizualizacji.