Menu

Maya 2020: Offset Parent Matrix

Offset Parent Matrix - riggowanie w Maya 2020

Kategoria: Grafika 3D, Tagi: , ,

Nowe narzędzie w programie Maya 2020, pomaga uporządkować połączenia i nody. Wszystko w służbie szybszego riggowania! Poznajcie Offset Parent Matrix!


Offset Parent Matrix – nowe narzędzie w Maya

Jednym z nowych narzędzi dodanych do nowej wersji Maya 2020 jest Offset Parent Matrix. Nazwa dość oryginalna ale czy równie ciekawe jest przeznaczenie tej nowości? Zapraszam do wprowadzenia, które przybliży właściwości tego narzędzia, które każdy powinien znać – w szczególności animatorzy i rigerzy.Wcześniej ciężko było zmienić wymiary już zanimowanego jointa czy po prostu je przesunąć. Często bywa, że mamy już gotową animację a tu nagle okazuje się, że postać musi mieć dłuższe nogi czy ręce. Kiedyś to był ogromny problem, który wymagał wielu poprawek i ponownego kluczowania animacji… Teraz wystarczy skorzystać z Offset Parent Matrix! Kilka kliknięć i zrobione:


Z parentowaniem jest ten problem, że w części sytuacji trzeba użyć aż kilka parent constrains. Nie dość, że trzeba użyć je w odpowiedniej kolejności, żeby nic się nie wysypało ale zarazem tworzy się okropny bałagan w nodach. Autodesk wprowadzając Offset Parent Matrix znacznie ułatwił pracę na constrainach. Przede wszystkim oparty jest na nodach, co znacznie ułatwia i przyśpiesza proces. W momencie dodania Offset Parent Matrix manewrując danym obiektem, tzw. matką, zmieniamy też atrybuty drugiego, czyli childa. Ale co jeśli nie chcemy czy nie potrzebujemy np. zmiany skali w danym obiekcie? Z pomocą przychodzi node Pick Matrix. Łatwe i genialne!

 

 

To są tylko dwa proste przykłady zastosowania tego nowego narzędzia. Do głowy przychodzą mi wszelakie rozwiązania. Chociażby użycie tego do przypisania jednego obiektu do wielu, czyli np. taki miecz przypisany do jednej lewej ręki i do prawej ręki i zmiana rąk czy schowanie tzw. propa jednym kliknięciem. Mega rozwiązanie bo pozostawia wszelkie transformacje wolne i dzięki temu animatorzy mają pole do popisu. Podpowiem, że przydadzą się do tego nody typu multiMatrix i blendMatrix plus dodanie do propa odpowiednich atrybutów. Podsumowując, doczekaliśmy się narzędzia, które znacznie ułatwia prace z riggiem i z animacjami. Dlatego wręcz zalecam przetestować , bo Autodesk podjął bardzo dobrą decyzję dodając taki „ułatwiacz” do Maya 2020.

Autor: Jakub Baran | PCC Polska