Jak otworzyć sceny z 2010-2017 w 3ds Max 2023



Opublikowane: 10 cze / 2022 Kategoria: 3ds Max, Tagi: , ,

Przeczytaj jak rozwiązać problem z wczytaniem starszych plików zapisanych w 3ds Max w roku 2010-2017 w najnowszym oprogramowaniu.

Aktualizacje programów Autodesk

Każde rozwijane oprogramowanie, prędzej czy później, otrzymuje aktualizacje. Tak samo jest w przypadku 3ds Max i innych produktów Autodesk. W tym roku premierę miała wersja 2023, która wprowadziła wiele usprawnień do programu, skupiając się przy tym na zwiększeniu produktywności, współpracy w zespole i tworzeniu nowoczesnych asset’ów. Więcej o wersji 2023 przeczytasz w naszym artykule pod tym linkiem. Co jednak jeśli zdecydowaliśmy się na aktualizację do wersji 2023, a chcemy otworzyć pliki z wersji starszych?


3ds Max – narzędzie Scene Converter

Samo wczytanie geometrii ze starszych wersji programów nie stanowi problemu dla najnowszego 3ds Max, jednak problem może pojawić się w przypadku wersji 2017 i starszych, nie ze względu na geometrię. Problem stanowi silnik renderujący, który był wbudowany w 3ds Max w wersjach 2017 i starszych – Mental Ray. Silnik ten nie jest już wspierany, a żeby otworzyć scenę, w której zostały nałożone materiały z Mental Ray, należy przekonwertować scenę wbudowanym narzędziem 3ds Max – Scene Converter. Przy standardowych ustawieniach programu, podczas otwierania scen w których został użyty Mental Ray, powinniśmy od razu zobaczyć okno Scene Coverter.


Jak przekonwertować materiały Mental Ray na materiały Arnold:

1. Jeśli okno Scene Converter nie otworzyło się samo, to należy wybrać, z zakładki Rendering, Scene Converter

2. W oknie Scene Converter należy wybrać opcję „Convert to Arnold Compatilbe Features

3ds max scene control

3. Jeśli występuje taka potrzeba, można modyfikować zasady konwersji danych.
4. Aby rozpocząć konwersję sceny, należy kliknąć „Convert Scene


Co jeśli materiały, po przekonwertowaniu, wyświetlają się w scenie jako czarne?

Posiadając licencję 3ds Max 2023 mamy dostęp do 3 wersji wstecz, czyli aż do wersji 2020. Właśnie ta wersja będzie potrzebna, by rozwiązać problem. Żeby zainstalować wersję 2020, należy zalogować się na swoje konto Autodesk na stronie: accounts.autodesk.com lub autodesk.com, nacisnąć na ikonę swojego profilu i wybrać z listy, która się pojawiła, „Products and services”.
Powinno nas przekierować wtedy do widoku wszystkich dostępnych produktów. Proszę wybrać z listy 3ds Max -> Wyświetl wszystkie wersje produktu -> Pliki do pobrania
Należy wybrać wersję do pobrania, w tym przypadku 2020, platformę oraz język, a następnie nacisnąć przycisk Zainstaluj teraz. Pobierze się nam instalator, który należy uruchomić i zainstalować 3ds Max 2020.

Jeśli chcemy używać 3ds Max 2020 do otwierania starszych scen, to mamy już kompletne rozwiązanie. Przekonwertowanie sceny według instrukcji podanej powyżej powinno rozwiązać problem, a sama scena powinna posiadać prawidłowo wyświetlane materiały.

Jeśli chcemy używać 3ds Max 2021:

1. Należy zainstalować wersję 2021 w ten sam sposób jak w przypadku wersji 2020
2. Po zakończonej instalacji przejść do:  C:\Users\<username>\AppData\Local\Autodesk\3dsMax\2017 – 64bit\ENU
3. Otworzyć plik Plugin.UserSettings.ini przy pomocy notatnika
4. Pod linią tekstu Additional MAX plug-ins=C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2021\PlugIns  należy, w nowej linii, wkleić:

Additional MAX plug-ins NVIDIA=C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2020\PlugIns\NVIDIA\Plugins\

5. Zapisać zmiany w pliku i jeśli 3ds Max 2021 był uruchomiony, to uruchomić ponownie program.

Niestety dla wersji 2022 i 2023 podane wyżej rozwiązanie nie będzie działać


Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na temat oprogramowania do animacji skontaktuj się z naszymi specjalistami!

Autor: Piotr Bolek | PCC Polska