
Dzięki współpracy z Evermotion i Globe Plants do platformy trafi ponad 30 000 nowych modeli, zarówno w wersjach wysoko i niskopoligonowych. Biblioteka wzbogaci się o meble, roślinność i akcesoria, zoptymalizowane do renderingu fotorealistycznego i pracy w czasie rzeczywistym. Nowe zasoby będą udostępniane etapami, stopniowo tworząc rozbudowaną, zróżnicowaną kolekcję odzwierciedlającą światowe trendy projektowe i lokalną autentyczność. W planach jest również wprowadzenie animowanych assetów w tym również postaci (dzięki współpracy z Anima).
Dzięki integracji z Enscape (od wersji 4.10+), Chaos Cosmos staje się uniwersalnym systemem dystrybucji zasobów 3D dla wszystkich produktów z ekosystemu Chaos. Użytkownicy Enscape zyskują bezpośredni dostęp do ogromnej bazy starannie opracowanych modeli, zoptymalizowanych zarówno pod kątem renderingu w czasie rzeczywistym, jak i wizualizacji fotorealistycznych.
Nowa integracja znacząco usprawnia proces projektowy – zasoby z Cosmos można płynnie wykorzystywać w różnych środowiskach Chaos, bez konieczności ponownego importowania czy konwersji materiałów. Dzięki temu architekci, projektanci wnętrz i twórcy wizualizacji mogą szybciej budować spójne, realistyczne sceny, zachowując jednocześnie wysoką wydajność pracy.
W praktyce oznacza to, że modele umieszczone w Enscape mogą być bezproblemowo przenoszone i renderowane np. w V-Ray, Corona czy Vantage, przy zachowaniu tej samej jakości i materiałów. Cosmos staje się więc wspólną platformą zasobów 3D dla całego ekosystemu Chaos – narzędzi używanych na każdym etapie procesu wizualizacji, od koncepcyjnego szkicu po finalny rendering.


Jedną z najciekawszych nowości w Chaos Cosmos jest AI Material Generator – innowacyjne narzędzie, które wykorzystuje sztuczną inteligencję do błyskawicznego tworzenia realistycznych materiałów PBR (Physically Based Rendering). Wystarczy jedno zdjęcie dowolnej powierzchni – drewna, betonu, tkaniny czy metalu – aby w zaledwie kilka sekund uzyskać w pełni gotowy materiał, zawierający wszystkie niezbędne mapy (diffuse, bump, roughness, normal, displacement).
Proces, który dotychczas wymagał czasochłonnej obróbki w zewnętrznych programach i ręcznego dopasowywania parametrów, staje się teraz automatyczny, szybki i intuicyjny. Dzięki temu twórcy mogą skupić się na projektowaniu i kompozycji sceny, zamiast na technicznych aspektach przygotowywania tekstur.
Funkcja AI Material Generator jest już dostępna w V-Ray 7 dla 3ds Max, a wkrótce zostanie rozszerzona także na inne rozwiązania z ekosystemu Chaos – V-Ray, Corona, Vantage oraz Envision. W planach jest również integracja z Enscape w pierwszym kwartale 2026 roku, co zapewni użytkownikom pełną spójność i możliwość korzystania z inteligentnego generowania materiałów w całym środowisku Chaos.
W procesie selekcji modeli dodawanych do Chaos Cosmos priorytetem było zapewnienie globalnego zasięgu, różnorodności kulturowej oraz wizualnej autentyczności. Zespół Chaos, we współpracy z uznanymi partnerami, takimi jak Evermotion i Globe Plants, zadbał o to, aby biblioteka odzwierciedlała zarówno światowe trendy projektowe, jak i lokalne charakterystyki stylów architektonicznych i krajobrazowych.
Szczególną uwagę poświęcono kategorii roślinności. Modele dobierano z uwzględnieniem różnych stref klimatycznych, estetyki projektowej oraz charakteru otoczenia – od surowej flory arktycznej i minimalistycznych gatunków skandynawskich, przez gęste bambusowe zagajniki z Azji, aż po bujne, egzotyczne palmy typowe dla tropików.
Tak szeroki wachlarz zasobów pozwala projektantom i wizualizatorom z całego świata tworzyć sceny wiernie oddające lokalny kontekst, a jednocześnie zachować swobodę artystycznej interpretacji. Niezależnie od tego, czy celem jest realistyczna wizualizacja miejskiego ogrodu, modernistycznej willi, czy śródziemnomorskiego patio – w Cosmos można znaleźć idealnie dopasowane elementy, które dodadzą projektom głębi i realizmu.

Chaos Cosmos z każdym miesiącem staje się większy, inteligentniejszy i bardziej funkcjonalny, oferując projektantom narzędzia do szybkiego i realistycznego wizualizowania przestrzeni. To idealna platforma dla tych, którzy chcą łączyć fotorealistyczne wizualizacje z dynamicznymi, interaktywnymi projektami.