Fusion jest bardzo rozbudowanym narzędziem kryjącym w sobie wiele funkcji. Zapewne nie każdy wie, ale Fusion posiada wbudowany moduł generowania kół zębatych. O tym gdzie go znaleźć w dalszej części artykułu.
W oknie możemy określić parametry koła, które chcemy stworzyć.
Pierwsze z nich będzie u mnie miało 24 zęby, pozostałe parametry pozostawiam bez zmian
Pierwszy element jest gotowy. Aby utworzyć układ kół zębatych potrzebuje jeszcze drugiego. Będzie ono miało dwa razy więcej zębów niż pierwsze.
Na początek rozsuwam je od siebie i następnie jedno z kół muszę obrócić tak, aby zęby nie nachodziły na siebie. Korzystam przy tym z równania: -360/(48*2)
W tym celu potrzebuje utworzyć swego rodzaju wały, na których będą mogły się obracać. Tworzę szkic na powierzchni jednego z kół. Rysuje okrąg na otworze w kole zębatym, o średnicy tego otworu i wyciągam szkic symetrycznie.
Następnie muszę utworzyć połączenia względem wału oraz koła. Korzystam z narzędzia „Gotowe połączenie”, które mogę znaleźć rozwijając menu „Złóż” w zakładce „Bryła”.
Zaznaczam komponenty (wał i koło) oraz miejsce przyciągania (środek otworu koła zębatego). Połączenie powinno samo zmienić się obrotowe. Jeśli tak się nie stało, wybieramy „Obrót” w menu „Typ”.
W tym celu w drzewie projektu, klikamy na nie PPM i wybieramy „Przypnij”
Przechodzimy do zakładki „Bryła”, menu „Złóż” i znajdujemy opcję „Powiązany ruch”. Wybieramy dwa połączenia, które utworzyliśmy wcześniej.
Na koniec dobieramy odpowiednie parametry. W moim przypadku jest to zmiana w „Kąt” pierwszego koła na 180 stopni.