Menu

Generator kół zębatych w Autodesk Fusion – jak tworzyć koła zębate

Jak łatwo stworzyć koła zębate w Fusion

Kategoria: Fusion 360, Tagi: There is no tags

Fusion jest bardzo rozbudowanym narzędziem kryjącym w sobie wiele funkcji. Zapewne nie każdy wie, ale Fusion posiada wbudowany moduł generowania kół zębatych. O tym gdzie go znaleźć  w dalszej części artykułu.


Uruchomienie generatora kół zębatych w Fusion


Krok 1. Aby uruchomić generator kół zębatych, przechodzimy do zakładki narzędzia i wybieramy „Rozszerzenia”

Uruchomienie generatora kół zębatych

Krok 2. Z menu, które nam się wyświetliło, zjeżdżamy na sam dół i wybieramy „SpurGear”

Uruchomienie rozszerzenia SpurGear

Krok 3. Właśnie uruchomiliśmy wspomniany wyżej generator.

W oknie możemy określić parametry koła, które chcemy stworzyć.

wygląd generatora kół zębatych

Krok 4. Tworzymy koła zębate

Pierwsze z nich będzie u mnie miało 24 zęby, pozostałe parametry pozostawiam bez zmian

Pierwszy projekt koła zębatego

Pierwszy element jest gotowy. Aby utworzyć układ kół zębatych potrzebuje jeszcze drugiego. Będzie ono miało dwa razy więcej zębów niż pierwsze.

Gotowe koła zębate w Fusion

Krok 5. Ułożenie kół zębatych w projekcie

Na początek rozsuwam je od siebie i następnie jedno z kół muszę obrócić tak, aby zęby nie nachodziły na siebie. Korzystam przy tym z równania: -360/(48*2)

Ustawienie kół zębatych w projekcie Fusion

Krok 6. Wprawimy koła zębate w ruch.

W tym celu potrzebuje utworzyć swego rodzaju wały, na których będą mogły się obracać. Tworzę szkic na powierzchni jednego z kół. Rysuje okrąg na otworze w kole zębatym, o średnicy tego otworu i wyciągam szkic symetrycznie.

Tworzenie wałów do kół zębatych w Fusion

Następnie muszę utworzyć połączenia względem wału oraz koła. Korzystam z narzędzia „Gotowe połączenie”, które mogę znaleźć rozwijając menu „Złóż” w zakładce „Bryła”.

Tworzenie połączeń wałów i kół zębatych

Zaznaczam komponenty (wał i koło) oraz miejsce przyciągania (środek otworu koła zębatego). Połączenie powinno samo zmienić się obrotowe. Jeśli tak się nie stało, wybieramy „Obrót” w menu „Typ”.

Połączenia obrotowe w Fusion

Krok 7. W tym kroku unieruchamiamy wały.

W tym celu w drzewie projektu, klikamy na nie PPM i wybieramy „Przypnij”

Przypinanie elementu w drzewie projektu

Krok 8. musimy zdefiniować ruch kół względem siebie.

Przechodzimy do zakładki „Bryła”, menu „Złóż” i znajdujemy opcję „Powiązany ruch”. Wybieramy dwa połączenia, które utworzyliśmy wcześniej.

Definiowanie Ruchu kół zębatych

Na koniec dobieramy odpowiednie parametry. W moim przypadku jest to zmiana w „Kąt” pierwszego koła na 180 stopni.

ostatnie ustawienia kół zębatych

Krok 9. Cieszymy się działającymi kołami zębatymi

 

Rating: 5.00/5. From 1 vote.
Please wait...