Fotogrametria pasma górskiego za pomocą drona



Kategoria: Pomoc techniczna - grafika 3D i wizualizacje, Tagi: , , ,

Zobacz jak wykorzystać możliwości drona do skanowania dużych obiektów.

Dron i jego zastosowanie w fotogrametrii

Fotogrametria to dziedzina geodezji, która polega na pomiarze i pozycjonowaniu obiektów na podstawie zdjęć lotniczych lub satelitarnych. Zastosowanie tej metody pozwala na tworzenie map, modeli trójwymiarowych, oraz na analizowanie zmian zachodzących w danym obszarze. Fotogrametria jest szeroko stosowana w różnych dziedzinach, takich jak inżynieria, archeologia, geologia, oceanografia, itd.

Fotogrametria ma jeszcze jedno zastosowania – tworzenie realistycznych obiektów 3D, które mogą nam posłużyć jako assety do gier np. do silnika Unreal Engine 5.

W tym przypadku, do skanowania pasma gór został użyty „zwykły” dron jaki można zakupić w supermarkecie – z wbudowana kamerą lub podczepionym pod niego smartfonem/cyfrowym aparatem fotograficznym.

Choć na pierwszy rzut oka proces fotogrametrii wydaje się nieco skomplikowany, to w praktyce należy trzymać się jedynie kilku zasad:

  • Obiekt musi być odpowiednio naświetlony,
  • Takie obiekty jak góry nie trzeba fotografować/nagrywać 360*,
  • Rób zdjęcia/nagrywaj najpierw w poziomych liniach,
  • Przechodź płynnie między poziomami zdjęć/nagrań,
  • ISO i przysłonie ustaw ręcznie, a autofokus pozostaw na auto.

W tym wpisie znajdziesz więcej informacji o zasadach ułatwiających lepsze tworzenie skanów 3D.


Importowanie plików do programu RealityCapture

Po wykonaniu zdjęć/nagrania należy zaimportować nasze pliki do programu RealityCapture. Jest to banalnie proste – wystarczy przeciągnąć nasze pliki na pulpit softu. A dalsze kroki powinny wyglądać następująco:

Tworzenie skanu 3D w RealityCapture 1 Do przeprocesowania naszych plików wystarczy jedynie przejść do ALIGNMENT>Aligh Images
Tworzenie skanu 3D w RealityCapture 2

Następnie musimy stworzyć obiekt trójwymiarowy z naszego nagrania.

Wchodzimy w MESH MODEL>Normal Detail

Tworzenie skanu 3D w RealityCapture 3 Nie potrzebujemy całego obiektu dlatego należy przyciąć część.
TOOLS>Lasso [zaznaczamy część obiektu, która ma zostać, reszta zostanie usunięta]> Invert>Filter Selection
Tworzenie skanu 3D w RealityCapture 4

Texturowanie;

MESH MODEL>Settings [ustawiamy w color and Textures Settings tak jak w oknie]>Textures

Tworzenie skanu 3D w RealityCapture 5

W tym przypadku nasz obiekt ma kilkadziesiąt miliomów wielokątów co nie jest nam potrzebna a nawet nie jest wskazane.

Dlatego należy zmniejszyć obiekt pod kątem trójkątów.

TOOLS>Simplify Tool>Simplify

Tworzenie skanu 3D w RealityCapture 6 Mapowanie Unwrap MASH MODEL>Unwrap [ustawiamy parametry jak w oknie] >Unwrap
Tworzenie skanu 3D w RealityCapture 7

Odwzorowywanie tekstury. Przy zmniejszaniu wielokątów nasz obiekt stracił  wiele szczegółów, dlatego naniesiemy mapę z początkowej wersji naszego obiektu, która posiadała ponda 20 mln wielokątów na nasz obiekt, który posiada 5 mln wielokątów.

TOOLS>Texture Reprojection [ustawiamy parametry jak w oknie]>Reproject

Tworzenie skanu 3D w RealityCapture 8

Eksportowanie obietu. Nasz obiekt jest już gotowy do exportu.

W Lewym, górnym rogu klikamy na ikonę przypominającą przesłonę obiektywu (logo RealityCapture), następnie >Export>Filter [wpisujemy fbx]>wybieramy scieżkę zapisu naszego obiektu>save

W oknie Export Model [ustawiamy parametry jak w oknie ]>OK

 

Po tej operacji nasz obiekt jest gotowy do importu do Unreal Engine 5.


Autor: Adam Jakubek | PCC Polska