Menu

Case study: Albatros – przeniesienie kawałka historii do wirtualnej rzeczywistości

reality capture unreal artzenal projekt scany 3d

Kategoria: Aktualności, Tagi: , , ,

Prawie 46 000 zdjęć, 700 GB danych, 36 nałożonych materiałów – zobacz jak grupa entuzjastów przeniosła zabytkowy i imponujący parowóz do wirtualnej rzeczywistości.


Parowóz Albatros 498.104, o całkowitej długości – 25,6 m, to naprawdę imponujący widok. W wypolerowanym, królewskim niebieskim kolorze, z żywymi, czerwonymi kołami natychmiast się wyróżnia. To także ostatni przedstawiciel epoki technologicznej – ostatni duży ekspresowy parowóz przed pojawieniem się diesla i energii elektrycznej na głównych liniach w Europie Środkowej.

Jest to duży obiekt, który wymaga ciągłej konserwacji i aby go zobaczyć konieczna jest podróż, dlatego grupa entuzjastów postanowiła go przenieść do świata wirtualnego.


Albatros może być jednym z najtrudniejszych pojedynczych obiektów, jakie można sobie wyobrazić podczas skanowania 3D. Sam w sobie jest obiektem, którego „lepiej unikać” – jego rozmiar, konieczność pracy na zewnątrz z naturalnym oświetleniem, błyszczącymi metalicznymi powierzchniami, szkłem, skomplikowanymi konstrukcjami i warstwami na warstwach industrialnego piękna ukrytego pod niemożliwymi kątami – sprawiają, że jego digitalizacja to prawdziwy test dla zespołu i sprzętu. Zespół z Artzenal wykorzystał skaner laserowy FARO FOCUS 150 do kilkudziesięciu pozycji, z których ostatecznie wybrano 18, oraz kilka aparatów Nikon D850 do wykonania 45.858 zdjęć silnika parowego Albatros.

Artzenal-reality-capture-unreal

Kolejnym wyzwaniem i testem dla zespołu, sprzętu i oprogramowania było wykorzystanie ogromnej ilości zebranych danych – ponad 700 GB – do stworzenia poprawnego pojedynczego modelu Albatros. Kluczowe było wyrównanie ogromnych ilości danych wejściowych w celu uzyskania absolutnie precyzyjnego wyniku, poprawnego i wiernego oryginałowi w każdym szczególe technicznym i wymiarze. Wykorzystując przechwytywanie rzeczywistości i najwyższą moc obliczeniową kiedykolwiek stosowaną w Artzenal, nadal wymagało to kilku prób – z których każda zajmowała wiele dni na wyrównanie i generowanie danych, aby w końcu uzyskać zadowalający wynik, który był sprawiedliwy dla majestatycznego oryginału.

Reality-capture-VR-Albatros-unreal

  • Pointcloud – ponad 700 GB danych wejściowych
  • Model – trójkąty 1,38BN
  • Tekstury – 36 materiałów i 150 tekstur

Ożywienie Albatrosa jako wirtualnego doświadczenia – wymagał przeniesienia surowych danych do formatu zoptymalizowanego do użytku w silniku Unreal Engine. Silnik Unreal Engine firmy Epic był naturalnym wyborem zarówno ze względu na potężny pakiet wizualny, jak i możliwość łatwego tworzenia kompilacji dla naszych docelowych platform.

Aby osiągnąć szybką wydajność w czasie rzeczywistym, ale także zachować maksymalną jakość odpowiednio wydajnego sprzętu, początkowym celem było zmniejszenie surowego modelu 1,38 BN do rozmiaru znacznie poniżej 5M trójkątów i około 150 tekstur i 36 materiałów.

Albatros_Darkside_unreal-reality-capture

Finalny efekt jest oszałamiający i dzięki programowi Reality Capture i Unreal Engine udało się przenieść tak trudny obiekt do wirtualnej rzeczywistości.

Autor: Jakub Baran | PCC Polska