O kompleksowym wdrożeniu rozwiązań programu Inventor oraz Vault: jego przebiegu, napotkanych problemach, wyzwaniach, najbardziej przydatnych funkcjach rozmawiamy z prezesem zarządu i pracownikami firmy DIKO.
DIKO Polska Automatyka Przemysłowa Spółka z o.o. to producent przemysłowych systemów montażowych z podwrocławskich Krępic. Firma działa w Polsce od 2001 roku. Produkują kompletne systemy automatyzacji montażu i kontroli, całe ciągi technologiczne realizujące procesy montażowe i produkcyjne, półautomatyczne i automatyczne. Mają dużo zleceń z branży automotive, która oczekuje produkcji dużej ilości części przy 100% kontroli procesu.
Z poniższego artykułu dowiesz się:
Zobacz nasz pełny wywiad z przedstawicielami firmy DIKO, w którym uczestniczył Przezes Zarządu Mikołaj Sekut oraz Mariusz Mazurek (kierownik działu inżynieryjnego ) i Mateusz Mroziński (konstruktor).
Firma DIKO używała systemu zarządzania dokumentacją (Product Stream Profesional/Compass), jednak produkt ten przestał się rozwijać. Nie mogli już powiększyć liczby stanowisk, a z powodu zbyt małej liczby licencji, osoby spoza działu konstrukcyjnego nie miały dostępu do odpowiednich danych. Klient używał starszych wersji programu, które nie miały takiej wydajności pracy jak nowsze wydania.
Niespójna baza elementów zakupowych, kłopot z wydajnością pracy na dużych złożeniach, kłopot z otwieraniem starszych projektów i pogubione pliki sprawiły, że firma DIKO poszukiwała nowego rozwiązania do zarządzania dokumentacją projektową.
Najważniejszą sprawą dla firmy DIKO jest zwiększanie efektywności i poprawa procesów wewnątrz firmy oraz wprowadzanie nowych systemów. Z nowych rozwiązań mogłyby korzystać takie działy jak: dział konstrukcyjny, produkcja, montaż i sprzedaż.
Zwiększenie wydajności pracy na dużych projektach, powyżej 5000 elementów umożliwiłoby im realizację nowych zleceń i pozyskanie nowych klientów. Bardzo istotna jest też standaryzacja biblioteki elementów zakupowych, ulepszenie struktury projektu i dostęp do danych dla większej liczby pracowników w firmie DIKO. Pozwoliłoby to na szybszą i sprawniejszą realizację bieżących projektów ograniczając tym samym błędy na etapie produkcji i montażu.
Po wykonaniu analizy potrzeb w firmie DIKO przez firmę PCC Polska, oprócz wdrożenia programu Vault Workgroup do zarządzania dokumentacją projektową zaproponowaliśmy szereg dodatkowych rozwiązań:
Podczas przeprowadzania wdrożenia Vault Workgroup skorzystaliśmy ze specjalnych narzędzi programistycznych do przenoszenia danych i skopiowania bazy z systemu PSP/Compass do Vault: Data Export Utility, Data Transfer Utility. Wykonaliśmy dedykowaną konfigurację narzędzi dopasowaną do struktury danych klienta wraz z migracją metadanych jak: rewizje, stan, CTH_Ident, struktura linkowania plików, itp…
Stworzyliśmy dodatkowe narzędzie, które ułatwiło firmie DIKO pracę. To rozszerzenie narzędzia Replace with Copy + („Zapisz i podmień”) – dołączyliśmy do niego kopiowanie dokumentacji.
Wykonaliśmy wdrożenie Vault Data Standard – stworzyliśmy okna dialogowe, które wymuszają standaryzację wprowadzania danych opisowych w plikach AutoCAD, Inventor, Vault Client, które użytkownik musi wprowadzić tworząc nowy dokument lub kopiując dokument. Jest to bardzo ważna rzecz, ułatwiająca późniejsze wyszukiwanie danych i ponowne ich wykorzystanie.
„Jedną z ważniejszych opcji, która pomaga nam we współpracy z działem produkcji oraz w zmianach, o które prosi klient lub montaż, jest wersjonowanie rysunków. Zapisując rysunek i blokując go jesteśmy w stanie każdą modyfikację poddać procesowi wersjonowania, dzięki czemu (…) unikamy błędów.”
– Mateusz Mroziński, konstruktor w firmie DIKO
Utworzyliśmy liczne dedykowane rozwiązania, które dostarczyły firmie DIKO specjalistyczne funkcje i narzędzia jakich potrzebowali pracownicy. Były to m.in.:
– Automatyczna podmiana starych tabelek na aktualne.
– Wybór języka opisu dokumentacji PL/ EN.
– Wdrożenie tabelki kodów kreskowych BARCODE, integracja dokumentacji z zakładowym systemem identyfikacji elementów ( kody kreskowe).
– Szybsze i lepsze kopiowanie zespołów i części wraz z dokumentacją i załącznikami.
– Dostęp do rozbudowanych informacji o komponencie w przeglądarce zespołu.
Przeprowadziliśmy także integrację z programem MasterCAM, który normalnie nie jest bezpośrednio zintegrowany z programem Vault. Nasza integracja pozwoliła na przygotowanie bazy zleceń produkcyjnych na obrabiarki CNC w Vault, a co za tym idzie na szybszą i łatwiejszą obsługę produkcji bez dodatkowego zapisywania i klikania.
„ Bardzo interesującą rzeczą jest możliwość jednoczesnej pracy w programie Vault-cie wielu konstruktorów przy projekcie jednego urządzenia. Poprzez wypisywanie i blokowanie dostępu, blokowanie modyfikacji przez jednego konstruktora,(…), możliwa jest praca zespołowa. Jeśli założymy sobie, że maszyna składa się z kliku stacji, jesteśmy w stanie podzielić te stacje na poszczególnych konstruktorów, a co więcej te stacje składają się również z podzespołów, funkcjonalnych jednostek, które znów mogą być podzielone na kolejne osoby. I tak w przypadku dużych maszyn, 5-6 konstruktorów może pracować nad jedną maszyną”.
– Mariusz Mazurek, kierownik działu inżynieryjnego | DIKO
Obecnie firma DIKO Polska Automatyka Przemysłowa Spółka z o.o. używa systemu Vault Workgroup, z którego korzystają wszyscy potrzebujący dostępu do dokumentacji wyrobów: dział konstrukcyjny, produkcja CAM, montaż, handlowcy i zakupy. Ogólnie firma posiada 18 licencji Vault Workgroup oraz 13 licencji Inventor i kolekcji PD&M.
„Łącząc program Inventor razem z Vault, jesteśmy w stanie wymieniać się razem z kolegami konstruktorami plikami,(…) oraz wspólnie współpracować nad jedną maszyną czy jedną dużą linią. Vault wykorzystujemy także do wymiany informacji od klienta, typu pliki PDF, rysunki oraz wszelkie modele, które dostaliśmy od klienta, dzięki czemu nie musimy za każdym razem wyszukiwać je czy to na swoim dysku roboczym, czy na serwerze, one zawsze są w jednym miejscu tam gdzie pliki projektu.”
– Mateusz Mroziński, konstruktor | DIKO
Podczas wdrożenia napotkaliśmy wiele przeszkód, ponieważ przy tak dużej bazie danych i liczbie plików jaką posiadała firma DIKO, dostępne narzędzia do przenoszenia danych i importu projektów były nieskuteczne. Wdrożenie Vault Workgroup z powodu ogromnej bazy danych, pogubionych plików było bardzo żmudne, czaso- i praco-chłonne, a co za tym idzie – bardziej kosztowne. Dlatego nie warto wybierać zastępczych rozwiązań czy zwlekać z integracją z Vault.
Zmierzyć się z tym wdrożeniem nie było łatwo ale wiedza i doświadczenie naszych specjalistów pozwoliła zakończyć je sukcesem. Dodatkowo firma DIKO otrzymała od nas szereg udogodnień, które pozwoliły na integracje Vault z innymi systemami wykorzystywanymi w firmie. Utworzyliśmy podstawę do wprowadzania nowych systemów do firmy DIKO.
„(…) Dzięki temu, że łączymy to wszystko Vaultem możemy działać w tej samej chwili na wszystkich plikach na wielu podzespołach, blokując pliki i nie nadpisując sobie prac.”
– Mateusz Mroziński, konstruktor w firmie DIKO
Autor: Tomasz Jarmuszczak | PCC Polska