Menu

Autodesk Inventor – Projektowanie i wycena skrzyń z użyciem konfiguratora produktu (case study)

Ulepszenie Inventor do wymagań klienta

Kategoria: Autodesk Inventor, Tagi: , , ,

Klient zajmujący się produkcją skrzyń drewnianych do transportu różnego rodzaju towarów zwrócił się do  nas z prośbą o zaprezentowanie narzędzia, które pozwoliłoby w sposób szybki tworzyć wyceny i oferty dla klientów.


Autodesk Inventor – sprostać wymaganiom klienta

Na potrzeby prezentacji stworzyliśmy w programie Autodesk Inventor konfigurator dla skrzyń drewniany pełnych opaskowych dwupodjazdowych. Podstawą działania konfiguratora jest model 3D skrzyni wykonany jako parametryczny model, którego wymiary można zmieniać.

Model skrzyni składa się z 9 typów elementów drewnianych, gwoździ i śrub. Sterowanie modelem odbywa się przez podanie wymiarów przestrzeni ładunkowej, a następnie automatycznie następuję zmiana wymiarów poszczególnych elementów, a model całej skrzyni ulega przebudowie. Oprócz modelu 3D projekt generuje 3 dokumenty: ofertę dla klienta, kalkulację z wyceną skrzyni i instrukcję produkcyjno-montażową.


Jak działa formularz automatyczny skrzyń w Inventor?

Działanie konfiguratora

Przystępując do wyceny nowej skrzyni otwieramy w programie Autodesk Inventor okno formularza w którym wpisujemy następujące dane:

  • Nazwa klienta
  • Rozmiar przestrzeni ładunkowej: długość, szerokość, wysokość w mm
  • Ilość opasek, odległość opaski od krawędzi skrzyni
  • W sekcji Wymiary desek wpisujemy z jakich desek ma się składać skrzynia, podając wymiary desek i kantówek jak szerokość i grubość, długość sama się wylicza
  • W sekcji Wartości do wyceny możemy wpisywać wartości wyceny jak: czas wbijania gwoździa, czas wkręcania śruby, czas przygotowania jednej deski, cena za 1 m3 drewna, cena gwoździa, cena wkrętu, koszt roboczogodziny, naddatek na ilość drewna i marże.
  • W ostatnie sekcji formularza mamy szybki podgląd kluczowych parametrów skrzyni jak: gabaryty zewnętrzne, ciężąc czy ilość drewna do produkcji w celu przeprowadzenia szybkiej weryfikacji.

Przykładowy model skrzyni drewnianej pełnej opaskowej dwupodjazdowej.

model skrzyni drewnianej automatycznie stworzonej w Inventor



Dokumentacja tworzona do projektu w Inventor

Po wygenerowaniu modelu z nowymi wymiarami przechodzimy do dokumentacji, która zwiera 3 arkusze z danymi skrzyni. Arkusze są automatycznie aktualizowane i przeliczane, zawierają zawsze aktualne dane w oparciu o model 3D skrzyni.

Zostało utworzone dodatkowe narzędzie usprawniające proces zapisu dokumentacji do PDF. Po wybraniu ikony zapisu do PDF automatycznie tworzą się trzy dokumenty z Ofertą, Wyceną i Instrukcją których nazwy automatycznie są generowanie w oparciu o nazwę klienta, datę i opis dokumentu. Pozwala to w szybki sposób zapisać dokumenty związane z wyceną dla każdej konfiguracji skrzyni.

 

Arkusz 1 – Oferta dla klienta z programu Inventor

Jest to dokument, który zostanie wysłany klientowi. Zawiera podstawowe dane skrzyni, wizualizację, wymiary i jej cenę. Oferta zawiera nazwę wyrobu, nazwę klienta, datę powstania oferty, wymiary przestrzeni ładunkowej, wymiary gabarytowe, wagę skrzyni, cenę netto i okres ważności oferty.

Dokumentacja do generatora skrzyń


Arkusz 2 – wycena wygenerowana Automatycznie

Jest to wewnętrzny dokument pozwalający prześledzić składniki wyceny skrzyni, zawiera 4 rzuty skrzyni , elementy wyceniane i listę części składowych skrzyni.

W wycenie zawarte są:

  • Wymiary przestrzeni ładunkowej i jej objętość w m3.
  • Gabaryty skrzyni.
  • Waga skrzyni.
  • Ilość drewna wynikająca z modelu 3D, oraz naddatek na ilość drewna określny w formularzu.
  • Cena drewna i cena drewna na 1 skrzynię.
  • Ilość gwoździ i koszt gwoździ.
  • Ilość wkrętów i koszt wkrętów.
  • Koszt roboczogodziny i koszt czasu pracy na jedna skrzynię.
  • Ilość desek i kantówek i czas na ich wykonanie i montaż.
  • Ilość gwoździ i wkrętów i czas ich wbijania i wkręcania.
  • Łączny czas wykonania skrzyni.
  • Koszt produkcji netto.
  • Marża i cena dla klienta.

Powstaje też tabela zestawieniowa, w której wymienione są wszystkie elementy składowe skrzyni, wymiary desek, ilości i waga poszczególnych elementów.

Tworzenie wyceny do wygenerowanej skrzyni


Arkusz 3  – Produkcja-montaż to instrukcja produkcyjno-montażowa skrzyni.

Na tym dokumencie umieszczone są 4 rzuty skrzyni, ze szczegółowymi wymiarami potrzebnymi do zmontowania skrzyni i rzutem z modelem przekrojonym, aby zobaczyć przekrój skrzyni i elementy wewnętrzne. Jeżeli zachodzi potrzeba można dodać inne wymiaru do rysunku skrzyni.

rysunek skrzyni do montażu


Sekcja opisowa zawiera podstawowe informacje o budowanej skrzyni – jak wymiary, objętość, wagę, oraz informacje o czasie wyprodukowania skrzyni z rozbiciem na poszczególne elementy składowe jak przycinanie i montaż desek czy czasy wbijania gwoździ i wkręcania wkrętów.

Szczegółowe wyliczenia wykonane przez Inventor

Ostatnia sekcja Arkusza to lista części z ich wymiarami i ilościami. Lista zawiera nazwę elementów, ich wymiary szerokość i grubość, długość deski, ilość potrzebną na jedną skrzynie i wagę.

Lista części wyliczona przez Inventor

Podsumowanie modyfikacji Inventora

Stworzenie konfiguratora wyrobu w programie Autodesk Inventor w znaczny sposób przyspiesza proces przygotowania wyrobów, które są powtarzalne. Czas wykonania nowej wersji zajmuje 1-2 minuty, a cały proces modelowania i tworzenia dokumentacji jest automatyczny.

Proces ofertowania i sprzedaży produktu, w którym klient otrzymuje rysunki z wizualizacją wyrobu, znacznie podnosi jakość oferty i ułatwia komunikację z klientem.

Autor: Tomasz Jarmuszczak | PCC Polska



Zainteresowany/-a podobnym wdrożeniem w Twojej firmie?

Pozostaw swoje dane jeśli chcesz dowiedzieć się jak dodatkowe narzędzia w Inventor mogą wesprzeć Twoją pracę projektową.


Rating: 5.00/5. From 1 vote.
Please wait...