SigerTexMaps ComplexFresnel – co to tak naprawdę jest? Słów kilka o bardzo przydatnym plug-inie do programu 3ds Max.
Siger to grupa, która przygotowała pluginy do 3ds Maxa, dzięki którym w łatwy sposób przygotujemy realistyczne materiały modeli, które możemy podpiąć pod V-Ray’a, Coronę a także Arnolda. Skupmy się w takim razie na samym plug-inie.
Mapa podpinana pod Materiał, która pozwala uzyskać odpowiedni IOR dla odbić dla danego materiału. Mowa tutaj najczęściej o metalach. Oprócz gotowych presetów materiałów metali, możemy pójść krok dalej i znaleźć idealne IOR (Indeks refrakcji, czyli załamania światła odbitego) dla innych typów materiałów – plastik, szkło, kamienie szlachetne.
Mapę ComplexFresnel podpinamy pod opcję Reflect w materiale. Musimy pamiętać, żeby IOR był wyłączony w opcjach głównego materiału, ponieważ sama Mapa przelicza w swój sposób IOR.
Przejdźmy do zakładki samej Mapy. Mamy tutaj kilka parametrów:
W presetach mamy kilka przykładowych opcji IOR dla różnych metalów. srebro, aluminium, złoto, kobalt, chrom, miedź, żelazo, nikiel, platyna czy tytan.
Zaznaczenie któregoś z tych presetów pozwala nam już na osiągnięcie założonego celu jakim jest odpowiedni Materiał.
Jeżeli brakuje nam w presetach materiału, który chcielibyśmy osiągnąć – wchodzimy wtedy na stronę z IOR materiałów: https://refractiveindex.info/
I tutaj przydadzą się nam pozostałe parametry. Na stronie możemy wybrać odpowiednią kategorię, w której znajduje się dany materiał dla nas i sprawdzamy jego parametry odbicia.
A teraz jak ich użyć? Każda z barwy światła musi mieć określony IOR oraz Współczynnik ekstynkcji. Są to wartości odpowiednio n i k. Na stronie wpisujemy długość pierwszej barwy (Czerwona – 0,650). Po wpisaniu pokazują się kolejne wartości parametrów, które musimy wpisać. Czyli N i K. Analogicznie robimy to z kolejnymi barwami (Zielona i Niebieska).
Po wpisaniu wszystkich wartości, otrzymujemy realistyczne i fizyczne odbicie światła od typu materiału.
Są to standardowe manipulatory, które pozwolą Nam na zmianę barwy materiału. Jeżeli bardziej w scenie pasuje Nam materiał o trochę innym kolorze, to narzędzie bardzo dobrze się sprawdzi w korekcji jego koloru.
Uwaga!
Ważne jest, gdy podepniemy mapę pod materiał, Color Diffuse powinien być czarny. Glossiness możemy zmieniać, jednak musi być wyłączona opcja Fresnel reflections! Jeżeli zależy nam na odbiciu dla innych materiałów (jak plastik) – oczywiście możemy edytować diffuse, żeby nadać materiałowi kolor.
Plugin jest darmowy i współpracuje z V-Rayem i Coroną. Możecie go śmiało przetestować i pobrać ze strony:
https://www.sigerstudio.eu/sigertexmaps-complexfresnel/
A w kolejnym newsletterze SigerScratches, czyli tworzenie zarysowań na Materiałach!