Tips & Tricks: wiązania kinematyczne jako niezbędne narzędzie do animacji



Opublikowane: 10 Paź / 2017 Kategoria: Pomoc techniczna - grafika 3D, Tagi: , , , ,

Chciałbyś animować ale nie wiesz jak zacząć ani nawet jaką frazę wpisać w Google? Zapraszamy do lektury, w której kilka słów odnośnie Riggowania oraz łańcuchów IK.


IK Solvers, w wolnym tłumaczeniu wiązania IK, łańcuchy IK.

Są to wiązania kinematyczne, stworzone po to by połączyć obiekty (zwykle kości) w powiązane ze sobą mechanizmy, o ściśle określonej hierarchii typu matka-dziecko.

By stworzyć taki łańcuch wystarczy w większości programów graficznych 3D znaleźć opcję IK solver, zaznaczyć początkowy element jako matkę i ostatni fragment całego układu jako ostatnie dziecko.

W ten sposób wytworzy nam się układ, który może składać się z wielu elementów, a każdy następny będzie zależny od swojego poprzednika.

Na poniższej grafice przedstawiona została kończyna kroczna potwora, na różowo został zaznaczony schemat kości, zaś na biało łańcuchy IK solvers, odpowiedzialne za wiązanie kinematyczne.

łańcuchy IK


Łańcuchy IK są podzielone na kilka odmian, które różnią się między sobą głównie rodzajem algorytmów odpowiedzialnych za obliczenia kinematyczne.

Efekt końcowy jednak jest często taki sam lub podobny.



Żródło: Patryk Konieczny | PCC Polska



    
    Copyright 2015-2016 PCC Polska. Wszystkie prawa zastrzeżone.