Pierwsze pryncypium animacji, czyli zgniatanie i rozciąganie

Należy pamiętać, ze każdy 3D artysta, a zwłaszcza animator stoi na pograniczu artysty i inżyniera. W tym artykule zostanie omówiona bardziej ta artystyczna część sektora animacji, na przykładzie pierwszego pryncypium animacji.


Pierwsza zasada animacji, czyli zgnieć i rozciągnij

Aby animacja wyglądała przekonująco i dynamicznie należy znać kilkanaście podstawowych zasad, dzięki którym nawet najprostsze ruchy będą wyglądały fascynująco i naturalnie. Podwaliny pod owe pryncypia współczesnej animacji położył nie kto inny, jak Walt Disney we własnej osobie. W pierwszej połowie XX w. Disney wraz z zespołem przygotował zbiór zasad, według których powinien powstawać każdy film animowany. Są one ważne szczególnie dla młodych animatorów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z ruchomym obrazem, ale także dla tych już bardziej doświadczonych, bo przecież na każdym etapie warto wrócić do podstaw i zweryfikować swoją dotychczasową pracę. 12 zasad animacji otwiera ta, uważana przez wielu za najważniejszą, a jest nią zgniatanie i rozciąganie.

Pierwszym pryncypium animacji jest zgniatanie i rozciąganie (z ang. Squash and Stretch). Jedno z najważniejszych pryncypiów, pozwala na pokazanie odbiorcy wagi i elastyczności obiektu. Może być zastosowane do obiektów prostych, jak odbijająca się piłka, lub bardziej złożonych, jak np. muskulatura organizmów żywych. Inaczej przecież zachowuje się przedmiot lekki i elastyczny, a inaczej lekki, ale twardy. Tak samo mimika u każdej postaci będzie wyglądała inaczej.

Ważnym aspektem jest tutaj potrzeba zachowania realizmu, ponieważ w tym przypadku animator musi zachować stała objętość obiektu podczas odkształceń (np. rozciągając obiekt należy go również zwęzić). Mocne przewartościowanie objętości skłania styl animacji w kierunku komizmu (np. kreskówek).

Na poniższym przykładzie (rzut włóczni przez goblina) wyraźnie widać odkształcenie samej włóczni podczas jej lotu.

  • Oto jak wygląda włócznia przed jej wyrzuceniem:

Źródło: Patryk Konieczny, PCC Polska
  • Oraz w trakcie lotu. Została ona rozciągnięta na linii długości i zgnieciona na osiach jej szerokości.


Pierwsza zasada animacji - rzut włócznią 1

Źródło: Patryk Konieczny, PCC Polska

Dzięki temu osiągnęliśmy wiarygodny efekt przemieszczającej się włóczni.

Źródło: Patryk Konieczny, PCC Polska
Źródło: Patryk Konieczny, PCC Polska


    
    Copyright 2015-2018 PCC Polska. Wszystkie prawa zastrzeżone.