Menu

Odkrywaj kolejne nowe narzędzia Inventora 2014

Z końcówką lipca ruszamy z cyklem artykułów poświęconych obszernemu tematowi jakim są nowości w oprogramowaniu Autodesk Inventor 2014.


Na początek – Autodesk promuje

Z początkiem września producent przygotował dla przedstawicieli branży mechanicznej promocje, dzięki którym taniej zaktualizujemy swoje oprogramowanie. Pierwsza dotyczy licencji, druga – rabatów na pakiety Autodesk dla branży mechanical. Szczegóły na stronach, do których linki publikujemy poniżej.


Wstępne pozycjonowanie elementu przed wstawieniem do zespołu

Zanim wstawimy element do zespołu jest on podpięty pod kursor myszy. Jeżeli orientacja wstawianego elementu nie jest zgodna z otworem, możemy skorzystać z Prawego Przycisku Myszy. Pojawia się menu kontekstowe które pozwala na obrót elementu o 90 stopni wokół osi X, Y, Z i właściwe pozycjonowanie elementu.

inv_nowosci


Wstawianie elementów zespołu w punkcie 0,0,0

szkic_bazowy

Przy tworzeniu zespołów  bazujących na wspólnym szkicu lub elementów kształtowych dla których trudne jest używanie wiązań (odlewy, plastiki) można skorzystać w nowego polecenie w Inventorze 2014 – Umieść unieruchomiony w początku.

Polecenie to automatycznie wstawia unieruchomiony element w zespole w punkcie 0,0,0 z wyrównaniem płaszczyzn bazowych.

Dla takich zespół nie ma potrzeby używania wiązań, elementy są już spozycjonowane względem siebie i unieruchomione.


Budujemy poszczególne części z użyciem tego samego szkicu:

budowanie_nowosci


Wstawiamy poszczególne części z użyciem polecenia – Umieść unieruchomiony w początku i mamy zmontowany zespół:

 inv_nowosci_2


Ten sam efekt zmontowanego zespołu możemy uzyskać szybciej. Wstawiając części lepiej jest zaznaczyć wszystkie części (z przyciskiem SHIFT lub CTRL) i jednym poleceniem Umieść unieruchomiony w początku wstawić wszystkie.

czesci


W efekcie mamy od razu wstawione i zmontowane wszystkie części.

zespol_nowosci2


Polecenie – Umieść unieruchomiony w początku jest to bardzo dobra pomoc w modelowaniu tzw. „szkieletowym” w którym wykorzystujemy jeden bazowy szkic 2D/3D do budowy wszystkich części w zespole (wariant modelowania parametrycznego zespołów).

Mając taki szkic kolejne części tworzymy przez import szkicu poleceniem Wyprowadź i tworzymy geometrię 3D.  Po zbudowaniu wszystkich części przy wstawianiu do zespołu zaznaczamy wszystkie części do wstawienia, wstawiamy z użyciem polecenia Umieść unieruchomiony w początku.

Modyfikując szkic bazowy możemy w łatwy sposób zmieniać geometrię zespołu bez konieczności używania wiązań i kontroli położenia poszczególnych komponentów.