Narzędziownia animatora, czyli przewodnik po programach do animacji

Przedstawiamy narzędziownię animatora, czyli zestawienie programów, które każdy animator powinien znać, albo w nich pracować. Sprawdź z ilu z nich korzystasz.

3ds Max vs Maya/Maya LT

Na rynku istnieje wiele programów, pozwalających na prowadzenie zaawansowanych animacji. Tworzenie szkieletów, riggów, proces skinowania, aż zwieńczenie pracy samą animacją. Każdy z powyższych programów do robienia animacji robi to dobrze, jednak jak to w życiu bywa, diabeł tkwi w szczegółach, a tutaj jest ich całkiem sporo.  Zarówno 3ds Max, jak i Maya są programami do robienia animacji w wielu firmach, zarówno tych wielkich, jak i tych mniejszych. Każda z nich ma wypracowany swój własny pipeline, strzeżony ścisłą tajemnicą.

Rynek jednak jest dynamiczny, dąży do zmian i coraz lepszej efektywności. Nietrudno zauważyć, że lepszy pod pewnym względami produkt wyprze ten, który na tych polach radzi sobie nieco gorzej, mniej intuicyjnie. Tak oto niemalże naturalnie na rynku animacji w gamedevie i produkcji filmowej zaczyna plasować się Autodesk Maya, stopniowo wypierając 3ds Maxa, zwłaszcza w rejonie riggów i animacji. Również sama możliwość skryptowania daje tutaj wiele możliwości, interpreter Python pozwala na niemalże nieograniczone możliwości.

Jednak czy 3ds Max jest skreślonym programem do robienia animacji? W żadnym wypadku, wręcz przeciwnie. Jest to program wręcz nie do wyparcia na rynku wizualizacji czy to architektonicznych, czy produktu. Jego narzędzia są coraz bardziej ukierunkowane w te segmenty rynku, pozwalając na niemalże nieograniczone możliwości w tematyce nakładania materiałów na obiekty, bez potrzeby np. Rozkładania map UV.

Mimo tych znaczących różnic, każdy z tych programów to wciąż środowisko do cyfrowej obróbki 3D i jedynym zwycięzcą w tej konkurencji będziesz Ty drogi czytelniku. Ponieważ wybierzesz program, który najlepiej leży Ci w dłoni, choć zarówno jednym jak i drugim stworzysz podobne efekty. Różnicą jest jedynie styl pracy. Dla niezdecydowanych zaś polecamy Autodeskowy pakiet Media & Entertainment Collection, gdzie będziesz miał wybór pracy w obu tych programach!

Sprawdź program w sklepie

MotionBuilder 

Jeżeli szukamy oprogramowania, które pozwoli nam na w pełni profesjonalne animacje, z pomocą może nam przyjść MotionBuilder. Program, który jest nieodłącznym elementem każdego studia animacyjnego oraz dużych firm specjalizujących się w gamedevie.

Największą zaletą jest połączenie technologii Motion Capture, która nie tylko zrewolucjonizowała szybkość procesu tworzenia animacji, ale także zwiększyła efektowność finalnego produktu. Pierwszym filmem który skupił się na tej technologii był ponadczasowy “Pamięć Absolutna” z Arnoldem Schwarzenegerem w roli głównej (reż. Paul Verhoeven). A było to już w 1990 roku

Making off z produkcji Total Retall z wykorzystaniem program do robienia animacji MotionBuilder
Technologia została wykorzystana do scen przy których potrzebna była animacja szkieletów ludzi. W dzisiejszych czasach, gdy najważniejszą rolą przy produkcji odgrywa czas, oczekujemy że programy przyspieszą proces kreatywny, dzięki właśnie wsparciu różnych technologi m.in. Motion Capture.

Zaletą MotionBuildera jest możliwość importu modeli, szkieletów, riggów oraz kontrolerów z innych programów i ich edycja, dzięki czemu przyspiesza to pracę animatorów oraz sprawia, że ruch postaci jest bardziej realistyczny i naturalny.

Sprawdź program Motionbuilder w sklepie

Substance do tekstur

Jednym z programów niezbędnych do tworzenia świetnych modeli są produkty Allegorithmic. Głównie Substance Painter i Substance Designer. Produkty te zrewolucjonowały podejście do tworzenia tekstur PBR (ang. Phisical Based Rendering). Substance Painter  łączy prostotę Photoshop’a (praca na warstwach) i interaktywnego „malowania” na modelu lub prawidłowo wykonanych UV mapach. Dodatkowo wbudowany Iray umożliwia szybki podgląd, bądź render o świetnej jakości. Substance Painter ma sporo predefiniowanych materiałów, ale przy pomocy Substance Designer mamy możliwość stworzenia dowolnej kompozycji. Program bardzo logiczny, przystosowany do pracy na nodach. Programy używane głównie w gamedevie, ale co raz częściej również np. w architekturze do tworzenia bardziej realistycznych tekstur (łatwo postarzeć dany materiał, dodać np. odciski palców, kurz itp.)

Sprawdź program w Substance sklepie

Mudbox

Mudbox to w pełni profesjonalny program przeznaczony pod sculpting. Olbrzymią zaletą na pewno jest jego interfejs. W porównaniu z ZBrush’em jest on bardziej przejrzysty i łatwiejszy do adaptacji w nowym środowisku. Sama nauka i przystosowanie narzędzi jest szybkie i łatwe. Tak samo daje nam bardzo duży szereg opcji, które pozwolą Nam wspiąć się na wyżyny w jakości projektu. Zaletą jest także to, że Mudbox jest częścią kolekcji od Autodesku, czyli sama płynność przejścia między programami jak 3ds Max i Maya nie stanowią dla niego kompletnie żadnego problemu.

Sprawdź program w Mudbox sklepie

RealityCapture

Program specjalizujący się w dziedzinie pozyskiwania trójwymiarowych modeli z serii specjalnie do tego zrobionych zdjęć i/lub skanów laserowych. Modele fotogrametryczne są stworzone z tzw. fotogramów, czyli serii zdjęć danego obiektu zrobionymi pod wieloma kątami w taki sposób, aby sąsiednie zdjęcie posiadało jak najwięcej punktów wspólnych ze swoimi sąsiadami. Po zebraniu danych zdjęcia mogą zostać przetworzone w programie RealityCapture i na ich podstawie wygenerowany może zostać obiekt lub cały obszar w formie chmury punktów, a na ich podstawie trójwymiarowy model (tzw. Mesh) i/lub bitmapy. Dzięki szerokiemu wachlarzowi różnych wersji oprogramowania jest ono dostępne dla konkretnych rodzajów biznesu, o różnych budżetach. Od pojedynczych licencji dla freelancerów, po potężne plug-iny dla wysokobudżetowych projektów.

Na co konkretnie możemy sobie pozwolić dzięki tej technologii? Tworzenie trójwymiarowych modeli , w pełni oteksturowanych każdym rodzajem bitmapy, położonym na warstwach. Po retopologii modele można bez problemu poddać procesowi wizualizacji, animacji, oraz wrzucić do game engine’u. Współpraca z dronami pozwala na generowanie całych połaci ziemskich, wraz z zawartą na nich infrastrukturą. Tworzenie całych środowisk 3D opartych o referencje. Po połączeniu wielu technologii jak aparaty, skanery laserowe, oraz drony, mamy możliwość odtworzenia olbrzymich i szczegółowych obiektów, jak i całych aglomeracji.

Sprawdź program Reality Capture w sklepie

V-Ray

Jest to raytracer (czyli silnik renderujący) który jest w światowej czołówce pośród tego typu oprogramowania. Cechuje się współpracą z niemal każdym oprogramowaniem do obróbki 3D istniejącym na rynku. Najnowsza wersja Next wprowadziła ogrom praktycznych zmian, które są wręcz wizytówką producenta. Produkt ponadto jest cały czas udoskonalany, doktryną producenta Chaos Group jest fotorealizm, oraz szybkość obliczeń. Stąd niezwykle innowacyjne podejście do renderingu nie tyle opartego czy to o procesor czy kartę graficzna, a o oba te elementy, dzięki tzw. renderingowi hybrydowemu.

Sprawdź program V-Ray w sklepie

Arnold

Jest to raytracer, który jest niemal standardem w produkcji filmowej. Od kilku lat jest standardem w oprogramowaniu Media & Entertainment firmy Autodesk. Z „Arnoldem” u boku użytkownicy takich programów jak np. 3ds Max czy Maya dostają narzędzie do tworzenia najwyższej jakości prac w nowym, poszerzającym możliwości posiadanego oprogramowania silniku. Raytracer ten zyskuje już nie tylko miano standardu hollywoodzkiego, ale także zaczyna być poważany w kręgach architektonicznych, oraz filmów o standardzie AA.

Sprawdź program Arnold w sklepie

Autor: PCC Polska




MotionBuilder i tajemnice pracy z motion capture

10 października o godz. 11:00

Tworzysz animacje, ten webinar jest dla Ciebie!
Opowiemy nieco o pracy nad animacją postaci
z wykorzystaniem systemu motion capture.
Biorę udział w darmowym webinarze!
close-link