Menu

MAYA: Narzędzie do wyszukiwania kształtów w siatce



Kategoria: Maya, Tagi: , ,

Polygony w postaci Quada (kwadratu) można w 3D-arcie uznać za swego rodzaju świętość a każdy 3D artysta dąży do tego by jego modele składały się z jak największej ilości Quadów. Co jednak zrobić, jak niepostrzeżenie wkradnie się nam trójkąt?


Polygon Selection Constrain – ułatwienie w Autodesk Maya

Często jednak przy tworzeniu siatki nawet nieświadomie wygeneruje nam się w modelu trójkąt, który może potem przeszkadzać podczas animacji postaci. Podczas pracy często ręczne znalezienie owego intruza i zoptymalizowanie siatki wiązałoby się z wielogodzinnym śledzeniem wszystkich linii, co mogłoby przyprawić o ból głowy i depresję, a w przypadku bardzo rozbudowanych modeli spowodować trwały uszczerbek na zdrowiu.

Z pomocą jednak przychodzi nam narzędzie „Polygon Selection Constrain”.

3_ndwf

©Patryk Konieczny, PCC Polska

Algorytmy w nim zawarte w mgnieniu oka wyszukają dla nas pożądane przez nas obiekty w siatce obiektu. Proste i intuicyjne menu pozwoli nam na szybkie podjęcie decyzji, jakich figur poszukujemy w naszej siatce.

1_ndwf

©Patryk Konieczny, PCC Polska

Na podstawie przykładu przedstawione zostanie jak owe narzędzie działa.

  • Pamiętać należy, aby wybrać na obiekcie tryb zaznaczania Face’ów, wtedy menu ukaże nam odpowiednie opcje w stosunku do nich.
  • Po wybraniu parametru „Current and Next”, oraz w tabelce „Properties” zaznaczeniu trójkątów „Triangles”. Dostajemy możliwość zaznaczania na naszym obiekcie tylko i wyłącznie trójkątów.

4_ndwf

©Patryk Konieczny, PCC Polska

  • Teraz po zaznaczeniu obiektu w trybie „Faces” zaznaczą nam się tylko i wyłącznie trójkąty.

Create Form
6_ndwf

©Patryk Konieczny, PCC Polska

  • W ten sam sposób można wyszukać Quady, oraz wielokąty z ilością boków większą niż 4. Także bardziej zaawansowane zaznaczenia, jak Face’y zmapowane i niezmapowane, oraz np. Face’y wewnątrz obiektu i na zewnątrz, tzw. Shell).

1_ndwf

©Patryk Konieczny, PCC Polska

Podsumowując, narzędzie „Polygon Selection Constraint” pozwala na zaoszczędzenie czasu i pomaga dbać o naszą topologię nawet w przypadku obiektów o wielkiej liczbie poligonów.

Źródło: Patryk Konieczny | PCC Polska