Jak zachować porządek w plikach i ułatwić sobie pracę w 3ds Max?



Opublikowane: 15 Lip / 2019 Kategoria: 3ds Max, Tagi: , , ,

Przed Tobą czwarty artykuł z cyklu, który pomoże Ci przygotować lepsze wizualizacje, które sprzedadzą Twój projekt! Z tego artykułu dowiesz się jak sprawniej i przejrzyściej zarządzać plikami programu 3ds Max.


Nazewnictwo plików 3ds Max:

Chcąc ułatwić sobie pracę, musimy przede wszystkim zachować porządek w plikach na dysku twardym. Najlepiej posortowanymi plikami są modele na 3dsky.org. Większość grafików na tym modelu tworzy swoja bazę modeli. Grunt to byś skonstruował to tak, by wiedzieć gdzie co jest.

Prowadząc firmę i mając pracowników musisz wprowadzić workflow – listę zasad nazywania i umiejscawiania modeli by każdy wiedział skąd je wziąć. Wykorzystaj do tego możliwie najszybszy dysk, co zaoszczędzi Ci czasu przy ich otwieraniu.


Collapse, Multi/Sub-Object.

By przyspieszyć pracę w viewporcie należy pamiętać o modyfikatorze collapse. Ułatwia nam to wrzucanie nowych materiałów do modelu.

Po wymodelowaniu modelu większość obiektów jest oddzielna. Musimy na wszystkie elementy narzucić Multi/Sub-Object i przypisać każdy z obiektów do odpowiedniego ID z listy materiałów.

3ds max modyfikator Collapse, Multi Sub-Object 1


Po wykonaniu tej czynności zaznaczamy wszystkie elementy i sprowadzamy za pomocą Collapse obiekty do jednego poly.

3ds max modyfikator Collapse, Multi Sub-Object 2


Wykonanie tej czynności ułatwia nam wprowadzanie zmian klienta w doborze kolorystyki i materiałów.

3ds max modyfikator Collapse, Multi Sub-Object 3

Kopiując Multi/Sub-Object możemy stworzyć nowe zestawienie kolorystyczne, a gdy zajdzie taka potrzeba wrócić do poprzedniej wersji.


Czasami model jest na tyle zaawansowany, że musimy odciążyć scenę. Na pomoc przychodzi Proxy.

Wystarczy użyć skryptu Proxy Exporter. Po zaznaczeniu modelu oraz wybraniu ścieżki gdzie program ma wypluć model eksportujemy model do pliku zewnętrznego klikając „Export selected objects”. Pamiętaj o nazwie pliku by była wyjątkowa bo gdy przeniesiemy plik relink będzie musiał mieć pewność, że chce znaleźć ten obiekt.

3ds max modyfikator Collapse, Multi Sub-Object 4

Tak wygląda obiekt wyrzucony do pliku .cgeo. Nie musisz się martwić, że są widoczne same punkty. Wystarczy w opcjach modelu Viewport Display wybrać opcje „Full mesh”.

3ds max modyfikator Collapse, Multi Sub-Object 5

Dla przyspieszenia pracy w viewporcie i stworzenia np. otoczenia pozostaniemy jednak przy wyświetlaniu „point cloud”.


Tak wygląda nasz model bez użycia wyświetlania „Point cloud”.3ds max modyfikator Collapse, Multi Sub-Object 6

 

A tak z użyciem wyświetlania „Point cloud”.

3ds max modyfikator Collapse, Multi Sub-Object 7


pliki 3ds max
Jak widać operacja „PROXY” zaoszczędziła nam 147 mb. Przy wyrzuceniu wszystkich obiektów ze sceny do .cgeo jesteśmy w stanie zejść niemalże do zera. W ten prosty sposób jesteśmy w stanie odciążyć scenę i przyspieszyć naszą pracę przy wielkich scenach.

 

Autor: Amadeusz Bożemski | Will Be Studio