Dlaczego właśnie Mudbox do sculptingu?



Opublikowane: 16 Sty / 2018 Kategoria: 3ds Max, Tagi: , , ,

Zalety programu Mudbox na tle innych programów do sculptingu.


Czy warto wybrać Autodesk Mudbox?

Obecnie na rynku istnieje kilka programów do sculptingu. Naszym celem nie jest porównanie Mudbox’a do np. ZBrush’a, gdyż jest to równie miarodajne, co zestawianie dwóch samochodów z podobnej półki cenowej. Znajdą się zwolennicy zarówno jednego jak i drugiego. Chcemy Państwu jedynie wyszczególnić, przy czym Mudbox może być szczególnie pomocny i w jakich sytuacjach może być niezastąpiony.


Ogólne spojrzenie na program:

  • Mudbox jest częścią całego pakietu Autodesk, co upraszcza sprawę eksportów i ułatwia cały pipeline.
  • Właśnie w nawiązaniu do podpunktu powyżej, sprawa sterowania jest taka sama jak w całym pakiecie Autodesk, więc jeśli pracujesz w Maya lub 3ds Maxie, to rozpoczęcie pracy z Mudboxem jest niezwykle przystępne i komfortowe.
  • Świetny moduł rysowania, pozwala na nakładanie obrazu na trójwymiarowy model i dopasowanie go do jego kształtu.
  • Mudbox mocno ustępuje konkurencji pod względem sculptingu, jednak jego siła jest skupiona pod tym względem ponownie w wysokiej kompatybilności z oprogramowaniem Autodesk.
  • Większość modeli jest tworzona z brył wcześniej wymodelowanych w oprogramowaniu do 3D, a następnie przesłana do Mudboxa, tam zaś poddana sculptingowi i z powrotem przesłana np. do Maya.

Tekstury:

  • Texture Painting jest narzędziem, dzięki któremu Mudbox zaczyna błyszczeć.
  • Podejście do tworzenia tekstur w Mudboxie jest stworzone według ogólnie przyjętych standardów.
  • Mudbox oferuje tekstury oparte na pełnoprawnych warstwach (layers), które widoczne są również w innych programach np. do obróbki grafiki rastrowej (Adobe Photoshop). Daje to pełną kontrolę nad tworzoną teksturą.
  • Każda bitmapa posiada dołączone materiały oraz każdy z tych materiałów może posiadać swoje własne liczne warstwy.
  • Dzięki temu artyści, którzy mają doświadczenie w programach do grafiki 2D, mogą bez problemu tworzyć tekstury tak jak w Photoshopie, w dodatku mając ciągły podgląd efektów swojej pracy na modelu trójwymiarowym.
  • Ponadto gdy nasz workflow zamyka się w obrębie Mudboxa i Maya, możemy zapomnieć o UV Mappingu, dzięki czemu możemy cieszyć się czystym tworzeniem, dzięki technologii Ptex*.

Wypalanie map:

  • Dzięki temu narzędziu Mudbox uzyskał tak wielu zwolenników. Jego wbudowany silnik do wypalania map pozwala na szybką, łatwą i przyjemną kalkulację siatek (mesh), oraz wypalenie Normal Map obiektu z tzw. „palca”. Ponadto, niektóre z ustawień mogą zostać zapisane do biblioteki i wykorzystane w późniejszym czasie do innych projektów.
*PTEX- by używać tej technologii, potrzebny jest silnik renderujący, który jest w stanie ją „zrozumieć”. Np. RenderMan lub Maya Hardware Render v2.0.
PTEX nie jest obsługiwane przez „Maya software renderer”, starsze wersje rendererów w Maya, SoftImage, oraz 3ds Max’a.
Źródło: Patryk Konieczny, PCC Polska